sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:166

מבוא בקינה הרביעית חולק המקונן עם קוראיו את כאבו המר נוכח תוצאות המצור סביבות ירושלים וכיבושה של העיר , אשר רישומם עודנו טרי בתודעתו : רעב הגורר את הנורא מכול - בישול ילדים ביד אימותם , גוויות המתים בחרב וברעב הממלאות את רחובות ירושלים באין קובר , והעיר החרבה והשרופה באש חמתו של האלוהים . ועוד מספרת הקינה על האנשים שנסו מן העיר ואשר גורלם לא שפר עליהם , ועל המלך הנמלט שנלכד בידי האויב . אנרכיה שוררת בכול , וכהני ירושלים ונביאיה מושפלים , משלמים על חטאיהם . רושם האסון ניכר כפליים עקב ההשוואה החוזרת ונשנית בין תפארת העבר הקרוב , שהיתה מלווה בביטחון כי אין אויב שיוכל לכבוש ולהרוס את ירושלים , לבין עליבותו המזעזעת של ההווה . הציפייה לעזרת זרים - ככל הנראה המצרים ( שגם הם , ככובשים הבבלים , אינם מזוהים בשמם ) - הניבה אכזבה מרה , ואף על פי כן בסיומה של הקינה מפעמת תקוה : עונשה של ירושלים בא אל קיצו ואילו האדומים , שהיו שותפים לבבלים בזריעת ההרג והחורבן , יבואו על עונשם . הקינה אינה פונה כלל אל האלוהים , וזאת בניגוד לכל שאר הקינות במגילה שבכולן יש יסוד של תפילה . עם זאת , ה ' נזכר בה כמי שבכעסו הביא להרס העיר ולעונשם של החוטאים ( פסוקים יא , טז ) , הלוא הם הכהנים והנביאים שופכי דם הצדיקים ( פסוק יג ) . בעוד שהקינה כולה מנוסחת בגוף שלישי , פסוקים יז - כ חורגים מנוף הקינה והם מנוסחים בגוף ראשון רבים , וידוי על הציפייה הנואלת לעזרת אדם ועל תוצאותיה הנוראות . גם קינה זו , כקודמותיה , היא אלפביתית , וגם בה קודמת האות פ " ה לאות עי " ן ( וראו במבוא , סעיף ה ) . הקינה נחלקת לחמישה חלקים : ( א ) אז ועתה - מעין חידה ופתרונה ( פסוקים א - ב ) ( ב ) הרעב הנורא ותוצאותיו ( פסוקים ג - י ) ( ג ) חורבן העיר ועונשם של ראשיה ( פסוקים יא - טז ) ( ד ) ציפיות שלא התממשו לעזרת בשר ודם ( פסוקים יז - כ ) ( ה ) נקמה ונחמה : פנייה לאדום ולציון ( פסוקים כא - כב ) הגבולות בין חמשת חלקי הקינה ניכרים היטב , כיוון שכולם נתונים במסגרת : בחלק הראשון פותחות השורה הראשונה של הפסוק הראשון והשורה השנייה של השני במילה " איכה " . בחלק השני נזכרות האמהות בפסוקים ג ו - י ; בחלק השלישי יוצרים את המסגרת אזכוריו של ה ' בפסוקים יא ו - טז , ובחלק הרביעי המילים " גוי " ( פסוק יז ) ו " בגויים " ( פסוק כ ) . בסיום , בחלק החמישי , פונה המקונן אל " בת אדום " בשורה הפותחת את פסוק כא ובזו החותמת את פסוק כב . החלק הראשון של הקינה הוא בן שני פסוקים . מספר הפסוקים שבארבעת החלקים הבאים הולך ופוחת משמונה לשישה , לארבעה ולשניים , כך שבשני החלקים המהווים את מסגרת הקינה , הראשון והחמישי , שני פסוקים לאחד . בקינה ניכר רישומן של הקללות שבתורה , ללמדנו שחטאיהם של יושבי ירושלים הם שחייבו את הגשמתן של קללות אלה . מנגד , נשמעים בקינה הדיה של שירת האהבה ; פסוקי הקינה העושים שימוש בצבעים שונים , כחלק מתיאורם את בני ירושלים בעבר ובהווה ( פסוקים א , ב , ה , ז , ח ) , מעלים בזיכרון במיוחד את תיאור דמותו מלאת החיות של הדוד בשיר השירים ( ה , במיוחד פסוקים י - יא ) . בתיאור הדוד בשיר השירים נזכרו גם אבני חן ( שם , פסוק יד ) , והשוו לדימוי בני ציון בקינה שלפנינו ל " אבני קודש " ( פסוק א ) , והיא רמיזה ברורה גם לאבני האפוד ( שמות כח , ט - יב ) והחושן ( שם , פסוקים טו - כא ) . ראוי לשים לב לקרבה הקיימת בין הקינה הרביעית לשנייה . כך , למשל , בקינה השנייה אין האמהות נענות לציפיות ילדיהן לאוכל ( פסוק יב ; השוו להלן , פסוק ג ) ואף אוכלות אותם ( ב , כ ; השוו להלן , פסוק י ) . על חטאי הנביאים מעידה גם הקינה השנייה ( פסוק יד ; השוו להלן , פסוק יג ) , והוא הדין בתגובות הגויים נוכח החורבן ( ראו ב , טו ולהלן , פסוק יב ) . הקינה הרביעית

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help