sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:231

ל " עוגמת נפש " או ל " מפח נפש " ; המאבד עצמו לדעת הריהו " טורף נפשו בכפו " , ורגש של בחילה וסלידה הריהו " גועל נפש " . וכדי לסיים בטוב נשוב ונזכיר את מילות ההמנון הלאומי המדבר על " נפש יהודי הומייה " . " בנפשו יביא לחמו" הפיוט הפותח במילים " ונתנה תוקף קדושת היום " והנאמר בנוסחי עדות שונות בתפילת מוסף , בשני ימי ראש השנה וביום הכיפורים , הוא משיאי התפילה בימים אלה . הוא נותן בין השאר ביטוי לאימת דינו של האלוהים ( הגוזר " מי יחיה ומי ימות " ) וכן לאפסותו של האדם . ההילה שזכה לה הפיוט מוסברת בחלקה גם עקב יחוסו לר ' אמנון ממגנצא , ולעובדת חיבורו בשעה שזה קידש את השם באשכנז של ימי הביניים . אך למען האמת יש להודות שהפיוט הוא ארץ - ישראלי קדום , עותק ממנו נמצא בגניזה הקהירית ונראה שקדם לאירועי מסעי הצלב במאות שנים . במסגרת תיאור שבריריות חייו של האדם שולב קטע מפסוקנו , בצורת היחיד , בצד שיבוצים אחרים מלשון המקרא : " אדם יסודו מעפר וסופו לעפר , בנפשו יביא לחמו , משול כחרס הנשבר , כחציר יבש וכציץ נובל , וכצל עובר וכענן כלה , וכרוח נושבת וכאבק פורח וכחלום יעוף " . לכאורה אין מקום למילים " בנפשו יביא לחמו " , המבטאות את הקושי שבהשגת מזון , בין אמירות המבטאות את ארעיותו של האדם בעולם , אך הגורם לשיבוצן כאן נראה להיות סמיכות העניינים בין הטורח הכרוך בסיפוק צרכי המזון לבין היות האדם עפר , כאמור בקללת האלוהים לאדם במעשה הגירוש מגן עדן : " בזעת אפיך תאכל לחם עד שובך אל האדמה כי ממנה לוקחת כי עפר אתה ואל עפר תשוב " ( בראשית ג , יט ) . בסיפור המקראי מופיעה תיבת " אפיך " , ובפסוקנו נאמר " בנפשנו " , אך שתי מילים אלה מופיעות יחדיו בתיאור בריאת האדם : " וייצר ה' אלוהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה " ( שם ב , ז ) , והרי לנו חיזוק נוסף לקישור בין הסיפור בבראשית לבין מגילת איכה והפיוט . מדבריות המדבר הוא " ארץ לא זרועה " ( ירמיה ה , ב ) ולא אחת היא שוממה לחלוטין ומלאת סכנות , כגון האמור על ה ' : " המוליכך במדבר הגדול והנורא נחש שרף ועקרב וצמאון אשר אין מים " ( דברים ח , טו ) . מילים נרדפות ל " מדבר " במשמעות זו הן : צייה ( צפניה ב , יג ) , ישימון ( דברים לב , י ) ואף ערבה : " אתן במדבר ארז שיטה והדס ועץ שמן אשים בערבה ברוש תדהר ותאשור יחדיו " ( ישעיה מא , יט ) . עם זאת יש " מדבר " שהוא חבל ארץ שלא עובד בידי אדם , ובכל זאת גדלה בו צמחייה טבעית והריהו מקום מרעה לבהמות , כגון : " ומשה היה רועה את צאן יתרו ... וינהג את הצאן אחר המדבר " ( שמות ג , א ) . ממשמעות זו נגזרה בלשון חז " ל המילה " דבר " שפירושה מנהיג ( סנהדרין ח ע " א ) . בצד שתי משמעויות אלו של " מדבר " מצאנו במקרא גם משמעות נוספת , וזאת בדברי הדוד בשיר השירים אל רעייתו : " כחוט השני שפתותייך ומדבריך נאוה " ( ד , ג ) . תרגום השבעים והתרגום הלטיני תרגמו את תיבת " מדבר " במשמעות של " דיבור " וכך אף פירש אותה רש " י . אך פסוקים א - ה שם מתארים את איבריה של הרעיה , ולפיכך הבין רב סעדיה גאון ( ובעקבותיו חלק מן הפרשנים החדשים ) כי " מדבר " הוא איבר בגוף הקשור בפעולת הדיבור , כלומר הפה , אלא שכבר נזכרו בתיאור שם שניים מן האיברים העוסקים בפה ( שיניים [ פסוק ב ] ושפתיים ) ולפיכך דומה כי הכוונה ב " מדבר " היא ללשון דווקא . הסמיכות בין לשון לשפתיים באה לביטוי בכמה וכמה פסוקים , כגון : " נופת תטופנה שפתותייך כלה דבש וחלב תחת לשונך " ( שם , פסוק יא ) , ואכן הלשון ראויה לכינוי " מדבר " כיוון שבפסוקים רבים היא האיבר שלו מיוחסת פעולת הדיבור , כגון : " ולשון עילגים תמהר לדבר צחות " ( ישעיה לב , ד ) . תמונה פנורמית של מדבר יהודה , צילם בשנת 2011 איאן סקוט ( קנדה ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help