sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

הצגת ירושלים , או " בת ציון " , כאישה אינה יחודית למגילת איכה ; כך , לדוגמא , מנבא ישעיהו את מפלת סנחריב וצבאו ואומר כי " לעגה לך בתולת בת ציון . אחריך ראש הניעה בת ירושלים" ( מלכים - ב יט , כא ) , ואין לך לעג מכאיב יותר למלך או לשר צבא מזה הניתן בפיה של אישה , מה גם צעירה , שאינה רבת כוח . גם כאשר יתאר הנביא את חולשתה של ירושלים , יעשה זאת באמצעות האנשה , כגון : " כי קול כחולה שמעתי צרה כמבכירה ( = אישה היולדת בפעם הראשונה ) קול בת ציון תתיפח תפרש כפיה אוי נא לי כי עיפה נפשי להורגים " ( ירמיה ד , לא ) . ימים של תקוה לישראל מוצגים אף הם באמצעות האנשה : " עוד אבנך ונבנית בתולת ישראל עוד תעדי תופייך ויצאת במחול משחקים" ( שם לא , ד ) . גם מי שגרם לסבלה של ירושלים עשוי להיות מוצג כאישה . כך בסיומה של הקינה הרביעית פונה המקונן אל בת אדום באירוניה גלויה : " שישי ושמחי בת אדום יושבת בארץ עוץ גם עלייך תעבור כוס תשכרי ותתערי ... פקד עוונך בת אדום גילה על חטאתיך" ( ד , כא - כב ) . והוא הדין בדברי הנביא ישעיהו : " רדי ושבי על עפר בתולת בת בבל שבי לארץ אין כסא בת כשדים כי לא תוסיפי יקראו לך רכה וענוגה . קחי ריחיים וטחני קמח גלי צמתך חשפי שובל גלי שוק עברי נהרות " ( מז , א - ב ) . גם במזמור קלז שבתהילים מובעת ציפייה לנקמה בבבל - האם , שלא חסה על האם - ירושלים : " בת בבל השדודה אשרי שישלם לך את גמולך שגמלת לנו . אשרי שיאחז וניפץ את עוללייך אל הסלע " ( פסוקים ח - ט ) . מה בין " אלמנה " ל " כאלמנה " ? התלמוד הבבלי ( סנהדרין קד ע " א ) מנסה למצוא קרן אור של נחמה בפסוקנו וקובע בשם רב כי ירושלים הריהי " כאלמנה , ולא אלמנה ממש , אלא כאישה שהלך בעלה למדינת הים , ודעתו לחזור אליה " . אין האלמנות הנזכרת כאן מצב סופי אלא מצב זמני , ובעלה של " האלמנה " , היינו האלוהים , עתיד לשוב אליה , כדברי נחמה רבים שבפי נביאים על העתיד הזוהר המובטח לעיר . על חכמתם של בני ירושלים מדרש איכה רבה לפסוק ( מהדורת בובר ) עומד על מה שנראה בו ככפילות של לשון ושואל מדוע נאמר בו גם " רבתי בגויים" וגם " רבתי עם " . כתשובה הריהו קובע כי " רבתי בגויים " משמעו " רבתי בדעות " , היינו עיר שחכמת תושביה גדולה היא ונודעת בין אומות העולם , ועל כן " ר ' הונא בשם ר ' יוסי אמר : כל מקום שהיה ירושלמי הולך היו מציעין לו קתדרא ( = כסא ) ומושיבין אותו עליה , בשביל לשמוע חכמתו " . כדוגמא לסיפור המעיד על חכמתם של ילדי ירושלים ראו : " אחד מאתינס בא לירושלים ונכנס לבית הספר . מצאם לתינוקות שיושבים שם ורבם אין אצלם . היה הוא שואלם והם משיבים . אמרו לו : בוא ונעשה בינינו , שכל השואל שאלה ונוצח את חברו – יטול כליו ( = בגדיו ) ממנו . אמר להם : הן . אמרו לו : אמור אתה , שאדם זקן אתה . אמר : אתם , שבני המקום אתם , קודמים לי . אמרו לו : דבר זה מהו : ' תשעה יוצאים ושמונה נכנסים ושניים מוזגים ואחד שותה ועשרים וארבעה משמשים ' . לא היה יכול להשיב , ונטלו ממנו כליו . בא אצל ר ' יוחנן רבם , אמר לו : אי רבי ! כל אותה רעה גדולה יש אצלכם , כשבא אדם אורח לביניכם אתם נוטלים כליו ?! אמר לו : שמא שאלוך ולא יכולת להשיב ? אמר לו : הן . ומה שאלוך ? אמר לו : כך וכך . אמר לו : בני , תשעה יוצאים – אלו תשעה ירחי לידה , ושמונה נכנסים – שמונה ימי מילה , ושניים מוזגים – אלו שני דדים , ואחד שותה – התינוק שנולד , ועשרים וארבעה משמשים – עשרים וארבעה ירחי יניקה . מיד בא והשיב להם ונטל כליו , וקראו עליו : ' לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי ' ( שופטים יד , יח ) " ( איכה רבה א , יא ) . סיפורים נוספים על חכמתם של אנשי ירושלים וילדיה ראו להלן , עמוד . 258 " העיר אשר בדד יושבת" שירה של נעמי שמר , " ירושלים של זהב " ( בוצע לראשונה בידי הזמרת שולי נתן בפסטיבל הזמר ביום העצמאות של שנת תשכ " ז ) הוא מן הידועים שבשירים שנכתבו מאז הקמת המדינה ( והיה אף מי שביקש לעשותו להמנונה ) . את שמו קיבל השיר מן המסורת האגדית ( ירושלמי , שבת ו , א ) המספרת על תכשיט של זהב בצורת העיר ירושלים שנתן ר ' עקיבא לאשתו , בתו של בר כלבא שבוע . שיר זה נכתב ערב מלחמת ששת הימים ותיאר את ירושלים של אותם הימים כ " עיר אשר בדד יושבת ובליבה חומה " . יש במשפט זה רמז ברור לפסוקנו ממגילת איכה וגם התייחסות אל החומה שהפרידה באותם ימים בין מדינת ישראל לממלכת ירדן . אגב : מגילת איכה נרמזת בשיר זה גם בשורה הפותחת בתיבת " איכה " : קינה על כך ש " איכה יבשו בורות המים " . לאחר מלחמת ששת הימים ואיחוד ירושלים צורף לשיר המשפט " חזרנו אל בורות המים " , וכך הומר עבר עגום בהווה משמח .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help