sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

פרק ב פסוק י ישבוּ לאָרץ ידמוּ זקני בת ציּוֹן העלוּ עפר על ראשם חגרוּ ש ׂקים הוֹרידוּ לאָרץ ראשן בתוּלת ירוּשלים : שתי השורות הראשונות של פסוקנו עוסקות עדיין באחד מיסודות ההנהגה , בזקנים . כמו השערים ש " טבעו בארץ " ( פסוק ט ) , כך גם הזקנים " ישבו לארץ " , והוא מנהג של אבלות . ראו יחזקאל כו , טז : " וירדו מעל כסאותם כל נשיאי הים ... על הארץ ישבו " , וכן יונה ג , ו : " ויגע הדבר אל מלך נינוה ויקום מכסאו ויעבר אדרתו מעליו ויכס שק וישב על העפר " . האבלות מתוארת בהמשך גם בתיבת " ידמו" שהיא משורש דמ " ם , כשהכוונה אולי לשתיקה ( כגון " וידום אהרן " [ ויקרא י , ג ]) אך אולי דווקא להשמעת קולות חרישיים , קולות של המיה ויללה , כגון : " הילילו אניות תרשיש ... דומו יושבי אי " ( ישעיה כג , א - ב ) . במשמעות זו מקבילה המילה לתיבת damamu האכדית שמשמעה יל " ל או המ " ה . ( על זקנים ראו עוד לעיל , עמוד . 67 ) ראש הפסוק דיבר בירידה , והמשכו עוסק בהעלאה , העלאת עפר על ראש המתאבל , והשוו לדוגמא את האמור על התנהגותם של יהושע והזקנים לאחר כשלון המלחמה בעי ( יהושע ז , ו ) : " ויפול על פניו ארצה ... הוא וזקני ישראל ויעלו עפר על ראשם " , וכן נאמר בנבואת החורבן על העיר צור : " והשמיעו עלייך בקולם ויזעקו מרה ויעלו עפר על ראשיהם באפר יתפלשו " ( יחזקאל כז , ל ) . מנהג נוסף של ביטוי לאבלות הוא חגירת שק , כגון הפסוק שצוטט לעיל מספר יונה , וכן דברי דוד לעבדיו לאחר שנודע לו על רצח אבנר בידי יואב : " ויאמר דוד ... קרעו בגדיכם וחגרו שקים וספדו לפני אבנר " ( שמואל - ב ג , לא ) . סוף הפסוק כבר אינו מדבר במנהיגים אלא ב " בתולות ירושלים " , והזכרתן בצד הזקנים המופיעים בראשית הפסוק מעמידה מריזמוס הבא ללמדנו כי הכול אבלים , מזקנים עד צעירות , נשים וגברים גם יחד . גם הבתולות " הורידו לארץ ראשן " , שח ראשן באבלן , וראו האמור על הנקמה לעתיד לבוא בבבל , שגם בה נזכרות יחדיו ירידה ובתולה , וכדרך שעשו לבנות ירושלים יעשה להם : " רדי ושבי על עפר בתולת בת בבל שבי לארץ אין כסא בת כשדים " ( ישעיה מז , א ) . פסוק ט נפתח אפוא בהורדה לארץ , בטביעת השערים , והפסוק העוקב לו מסתיים בהורדת ראשן של בתולות ירושלים לארץ . עוד על מנהגי אבלות במקרא בצד מנהגי האבלות הנזכרים בפסוקנו - ישיבה לארץ , שתיקה או השמעת קולות חרישיים , העלאת עפר / אפר על הראש וכן חגירת שק ( הבאה בדרך כלל בעקבות קריעת הבגדים [ ראו שמואל - ב ג , לא ]) - נזכרים במקרא גם מנהגי אבלות אחרים וזאת דווקא כדי לאסור על קיומם , כגון " לא תתגודדו ולא תשימו קורחה בין עיניכם למת " ( דברים יד , א ) . הגדידה היא שריטת הגוף , אולי אפילו עד זוב דם , והקורחה שמדובר בה היא תלישת שערות הראש . ברור שהאיסורים לא נגזרו אלא משום שאכן נהגו לקיים מנהגים אלה , כפי שמעידים פסוקים כגון נבואת החורבן של ירמיהו , המזכיר גם את המנהג לנחם אבלים על ידי מתן מזון ומשקה : " ומתו גדולים

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help