sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:165

השמים " ( דברים כט , יט ) , וזאת כדי להדגיש כי ה ' שוכן בשמים ומשם הוא צופה על עולמו ושולט בו . ראו עוד פסוק מא לעיל : " נישא לבבנו אל כפיים אל אל בשמים " וכן פסוק נ : " עד ישקיף וירא ה ' משמים " . כיוון שהמקונן פונה לאלוהים בגוף שני , ניתן היה לצפות לכאורה לצורה " שמיך " ( כשם שגורסים חלק מנוסחי תרגום השבעים ) , אך נראה שהוא מעדיף את הצירוף היחידאי " שמי ה '" כדי להאדיר את ה ' , ובהזכרת שמו לסיים את קינתו . מגילת איכה על אדמת איטליה החכם הספרדי ר ' יעקב שמשון שבתי מספר בספרו " שבת של מי" ( על בבלי , שבת יט ע " א ) , אגב עיסוק בשאלה אם מותר לחלל שבת בשל פיקוח נפשות , על אירוע שאירע באיטליה בשנת תקנ "ט ( . ( 1799 הימים היו ימי כיבוש איטליה בידי כוחותיו של נפוליאון ונסיגתם ממנה בלחץ כוחות מרוסיה ומטורקיה - דבר שהביא בין השאר לפרעות בתושבי העיר סיניגיליה שבאיטליה . בדבריו הוא משבץ פסוקי מקרא רבים , כמה מהם ממגילת איכה , וזאת כדי לבטא את גודל הצרה תוך קישור אל אירועי העבר : " ישבנו על המשמרת איש חרבו על ירכו ולצאת ולבוא בכלי זיין מידי שבת בשבתו , כי בהיתר עשינו , יען העיר הזאת כלילת יופי ( ב , טו ) מוקפת היתה משוללים ובוזזים והיו באים על עסקי נפשות , ולולי ה ' שהיה לנו אזי חיים בלעונו , כמו שאירע בעיר הקרובה סיניגאליא , יגן עליה אלוהים , דערו ערו עד היסוד ( ראו הקינה על חורבן ירושלים בתהילים קלז , ז ) והרגו שלוש עשרה נפשות ושללו ובזזו הכול . ישלם ה ' את פועלם , ישיב להם את גמוליהם , כמעשה ידיהם תרדוף בהם ותשמידם מתחת שמי ה ' ( = פסוק סו בקינתנו ) , ולא יאספו ולא יקברו לדומן על פני האדמה יהיו , ואנן בדידן ( = ובאשר לנו ) חסדי ה ' כי לא תמו כי לא כלו רחמיו ( ג , כב [ ושימו לב לצורת " תמו " וראו לעיל , עמוד , [( 136 נודה לאל מאוד בפינו אשר גמלנו כרחמיו וכרוב חסדיו , לא נתן למשיסה יעקב וישראל לבוזזים ולא נפקד מאתנו איש . יהי שם ה ' מבורך מעתה ועד עולם כל הנשמה תהלל יה הללויה " . ונסיים בטוב ... בשירה העברית החדשה מצאנו שהביטוי המסיים את הקינה , " תחת שמי ה '" ( שהוא כזכור יחידאי במקרא ) , זוכה להקשר אופטימי . המשורר אברהם ברוידס ( 1979 - 1907 ) בשירו " בהר ובעמק " , שיר בשבח עבודת החקלאי העברי , אומר בין השאר : " בהר ובעמק דגלנו אל על / שממת אדמתנו נקום ונגאל / יזרע האיכר ויבנה הבנאי / ברוך העמל תחת שמי אדוני " . ואילו המשורר חיים נחמן ביאליק ( 1934 - 1873 ) בשירו " קומי צאי אחותי כלה" מעביר את הביטוי מן המישור הלאומי אל המישור האישי , בשיר אהבה . השיר מלא בביטויים של אור , שחוק , דרור וזוהר , ובסיומו : " יחד נרד אל המעין / וכמוך , מלא רוך / עליז , בהיר ואוורירי / תחת שמי אדוני / עם הגל ועם הדרור / יזהיר אף יצלצל שירי " . גדול כוחו של משורר להוציא מעז מתוק ולהאיר באור יקרות ביטוי שהקשרו כה מר . " אושוויץ . ( 2014 ) " 2 כניסת מסילת הברזל אל שער מחנה ההשמדה בירקנאו , על רקע שמים דרמטיים ומעוננים באפור . הצלם אינו ידוע .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help