sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

משמעותה יכולה להיות עיר - כמו שהוא בתקבולת שבפסוק : " ובכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר" ( אסתר ח , יז ) - או אף ארץ : " אם עושק רש ... תראה במדינה ... ויתרון ארץ בכל הוא " ( קהלת ה , ז - ח ) . מי שמשלה בכל המדינות נעשתה אפוא ל " מס " , כבושה ומשועבדת , עובדת כפיים ( והשוו : " והיה אם שלום תענך ופתחה לך והיה כל העם הנמצא בה יהיו לך למס ועבדוך " [ דברים כ , יא ]); ברע פתח הפסוק וברע אף הסתיים . קינות " איכה" ר ' אלעזר הקליר ( או אלעזר בירבי קליר ) , שחי בארץ ישראל במפנה המאות השישית - השביעית לספירה , היה אחד מן הפייטנים הקדומים שחיברו , בין השאר , קינות לתפילת תשעה באב . הקינות הרבות שחיבר מצטיינות בלשון מרובת רימוזים ומצועצעת הדורשת עיון ופענוח , והן מושתתות לא אחת על מדרשי חז "ל ומסורותיהם . חלק נכבד מסדר הקינות האשכנזי לתשעה באב הוא מיצירתו של הקליר . בין השאר חיבר כמה וכמה קינות שבראשן ( או בראש כל בית ובית שבהן ) תיבת " איכה " . כך , למשל , הקינה שראשיתה תובא להלן , שכל אחד מבתיה מסתיים במילים " זכור ה ' מה היה לנו " ( איכה ה , א ) . יש לשים לב להקפדה שמקפיד המקונן על האקרוסטיכון האלפביתי ועל הרעיון החוזר בכל בית ובית . בשורה הראשונה מתלונן המקונן על מה שגרם ה ' לישראל , ובשורה השנייה הוא מוחה על כך שהאלוהים לא זכר לעם ישראל את זכויותיו . השורה השלישית , כאמור , היא הפזמון החוזר . והנה שני הבתים הראשונים של הקינה : איכה אצת באפך לאבד ביד אדומים אמוניך ( = מיהרת בכעסך להשמיד בידי הבבלים את המאמינים בך ) ולא זכרת ברית בין הבתרים אשר בררת לבחוניך ( = ולא זכרת את ברית בין הבתרים שבה נבחן אברהם ונמצא ראוי ) ובכך ביטינו ( = בטאנו , אמרנו ) : זכור ה ' מה היה לנו . איכה גערת בגערתך לגלות ביד גאים גאוליך ( = גערתך הביאה לכך שהאויב הגאוותן הגלה את עם ישראל שנגאלו ממצרים ) ולא זכרת דליגת דילוג דרך אשר דילגת לדגליך ( = ולא זכרת את הליכתו של עם ישראל שדגלים בראשו במהירות , כמעין דילוג , ממצרים עד ארץ כנען ) ובכך דיברנו : זכור ה ' מה היה לנו . וכן הלאה . ב " איכה " פותחת גם הקינה שבראשה " איכה ישבה חבצלת השרון / ודמם רון מפי נושאי ארון " ועוד כדוגמתה . קינותיו של הקליר נעשו לדגם שפייטנים רבים שבאו אחריו נצמדו אליו ואף פיתחוהו . על גודלה של ירושלים מדרש איכה רבה לפסוק בא להבהיר למה הכוונה במילים " רבתי עם " והריהו מספר בשם ר ' שמואל כי " עשרים וארבע פלטיות ( = כיכרות רחבות ) היו בירושלים , וכל פלטיה ופלטיה [ מובילה אל ] עשרין וארבעה מבואות , וכל מבוי ומבוי עשרין וארבעה שווקים , ועל כל שוק ושוק עשרים וארבעה שקקים ( = שווקים קטנים ) , ועל כל שקק ושקק עשרים וארבעה חצרות , ועל כל חצר וחצר עשרים וארבעה בתים , וכל חצר וחצר היתה מוציאה עם כפליים כיוצאי מצרים ( = מיליון ומאתיים אלף בני אדם ) " . לפי זה היה מספר תושבי ירושלים קודם לחורבן למעלה ממליון בחזקת חמש . תיאור מוגזם בעליל זה הוא ביטוי להתרפקות נוסטלגית על העבר בתיאור כואב של עיר מפוארת שירדה ממעמדה עד תחתית . ירושלים כאישה האנשה - היינו יחוס תכונות אנוש לבעל חיים , לעצם דומם או אף למושג מופשט - היא תופעה ספרותית מוכרת , ואינה זרה גם למקרא עצמו , ודי אם נזכיר כדוגמות את משל יותם שבו דוברים העצים ( שופטים ט , ח - טו ) , או את אפיון החכמה והכסילות כנשים הנושאות נאום ( משלי ט , פסוקים א - ו , יג - יח ) . מגילת איכה , המתארת את גורלה של ירושלים עם החורבן ולאחריו , מרבה בהצגתה כאישה הלומה והמומה , מי שאפס כוחה להתמודד עם האסונות אשר רדפוה . במיוחד בולט השימוש בהאנשה בקינה הראשונה : ירושלים בודדה כאלמנה - היסוד החלש ביותר בחברה ( א , א ) , ואין מי ששם לבו אליה כדי לנחמה ולסייע לה ( פסוקים ב , ט , יז , כא ); היא בוכייה ( פסוק ב ) , נבגדת על ידי רעיה ( פסוק ב ) ומאהביה ( פסוק יט ) וגם מזולזלת על ידי אלה שכיבדוה בעבר ( פסוק ח ) , הרואים אותה כעת בשפלותה , בגילוי ערוותה ( פסוק ח ) . ביטויים דומים באים גם בהמשך המגילה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help