sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:230

פרק ה פסוק ט בנפשנוּ נביא לחמנוּ מפניחרבהמדבר : בפסוקים ט - י שבים המקוננים לדבר על הרעב ( ראו לעיל פסוק ו ) , אלא שכאן כבר ניכרת החמרה במצבם , דבר המתבטא בהדגשת סכנת הנפשות הכרוכה בחיפוש אחר מזון : " בנפשנו " , כלומר תוך סיכון נפשנו , " נביא לחמנו " . והשוו לסירובו של דוד לשתות את המים שהביאו לו גיבוריו , אשר סיכנו את נפשם לשם כך : " חלילה לי ה ' מעשותי זאת הדם האנשים ההולכים בנפשותם [ אשתה ] " ( שמואל - ב כג , יז ) . עם זאת , " נפש " בלשון המקרא היא גם צוואר , גרון , ומכאן גם המשמעות של תאבון , כך שבפסוקנו מדובר בסיכון הנפש - החיים , כדי למלא את הנפש - כדי להשביע את התאבון . לר ' אברהם אבן עזרא שני ביאורים למילת " בנפשנו " . האחד , " בסכנת נפשנו " , כפי שבואר לעיל , והשני : " בתחילה היו עבדינו מביאים לחמנו ועתה אנחנו בעצמנו " ( ולפי זה " בנפשנו " היינו בעצמנו ) , וכך הוא רומז לקשר בין פסוקנו לקודמו : " עבדים משלו בנו " ( פסוק ח ) , ועתה עושים המקוננים את מלאכת העבדים . ומה היא סיבת הסכנה ? " מפני חרב המדבר " , ומבאר ר ' יוסף קרא ( נוסח ב ) : " מפני חרב האויבים שאורבים לנו במדבר , כמו שאמר למעלה ' במדבר ארבו לנו ' ( ד , יט ) " . בפסוק ה לעיל נזכרת הרדיפה : " על צווארנו נרדפנו " , והנה הרודפים לא הניחו לטרפם גם כשאלה יצאו מגבולות ארצם לבקש להם מזון . עם זאת אפשר שיש לגרוס כאן " חרב " ( כלומר : יובש ) תחת " חרב " , והשוו " כחרב בציון " ( = ציה [ ישעיה כה , ה ]) , קריאה ההולמת את הפסוק הבא , וכוונתה לדבר על הסכנה והקושי שבהליכה במדבר . נפש מה היא ? למילה נפש נודעות במקרא כמה משמעויות . אחת מהן היא גרון או צוואר , כדברי המשורר : " הושיעני אלוהים כי באו מים עד נפש . טבעתי ביוון מצולה " ( תהילים סט , ב - ג ) , והשוו לדברי יונה מבטן הדג : " אפפוני מים עד נפש " ( יונה ב , ו ) . משמעות אחרת היא תאבון : " לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב " ( משלי ו , ל ) . " נפש " היא גם כינוי לאדם בכלל , כגון סיכום מניין יורדי מצרים , " כל נפש שישים ושש " ( בראשית מו , כו ) , או כאמור בדברי יצחק לעשו , " בעבור תברכך נפשי " ( בראשית כז , ד ) כלומר - כדי שאברך אותך אני . תיבת " נפש " יכולה גם להיות כינוי לרוח החיים שבאדם ( " ותשוב נפש הילד על קרבו ויחי " [ מלכים - א יז , כב ] או " כי הדם הוא הנפש " [ דברים יב , כג ]) או למשכן הרגשות שבו ( " ואהבת את ה ' אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" [ דברים ו , ה ]) . בלשון חכמים " נפש " הוא גם כינוי לציון על קברו של אדם ( שקלים ב , ה ) . השפה העברית יצרה צירופים רבים עם מילת " נפש " ונביא את חלקם . " ידיד נפש " , היינו חבר יקר - מילות הפתיחה של פיוט ידוע , מעשה ידי ר ' אלעזר אזכרי ( צפת , המאה הט " ז ); " ציפור הנפש" הוא הדבר היקר ביותר לאדם ; " מסירות נפש " היא נכונות להקרבה עצמית למען מטרה נעלה ; " הישארות הנפש " היא האמונה בחיי עולם הבא ; " דיני נפשות " הם עניינים שחיים ומוות תלויים בהם . מן הצד האחר , מצאנו גם ביטויים שליליים , כגון הקביעה כי אדם שמאס בדבר כלשהוא " נקעה נפשו " ממנו ; אכזבה וצער גורמים

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help