sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

זה מלך הכבוד ( שם , פסוק י )!? מיד ביקשו השערים לבלעו , אילולי שאמר ' ה ' צבאות הוא מלך הכבוד סלה ' ( שם ) " . מסתבר שהשערים סברו ששלמה מבקש מהם להתרחב כדי שיוכל הוא להיכנס לתוכם , אך הם נרגעו כשהבינו כי הוא מדבר על האלוהים ולא על עצמו . וממשיך המדרש : " מיד חלקו לו ( = לקב " ה ) כבוד , ונשאו לו כבוד , ונשאו את עצמן , ונכנס הארון . אמר להם הקדוש ברוך הוא : אתם חלקתם לי כבוד , כשאחריב את ביתי , אין אדם שולט בכם , תדע , שכל כלי בית המקדש גלו לבבל , שנאמר ' ויתן אדוני בידו ( = בידי נבוכדנאצר ) את יהויקים מלך יהודה ומקצת כלי בית האלוהים ויביאם ארץ שנער בית אלוהיו ' ( דניאל א , ב ) , אבל שערי בית המקדש במקומן נגנזו , שנאמר ' טבעו בארץ שעריה '" , ולא גלו . ברוח זו יש להבין מאמר קצר יותר בתלמוד הבבלי ( סוטה ט ע " א ) הקובע כי " משה ודוד לא שלטו שונאיהם במעשיהם " , כלומר האויבים לא פגעו ולא פגמו במעשי ידיהם , המשכן והמקדש . ושם מבואר : " דוד - דכתיב : ' טבעו בארץ שעריה ' , משה - דאמר מר ( = חכם ) : משנבנה מקדש ראשון , נגנז אהל מועד , קרשיו , קרסיו ובריחיו ועמודיו ואדניו . היכא ( = והיכן נגנז אוהל מועד )? אמר רב חסדא אמר אבימי : תחת מחילות של היכל " . על שערי ירושלים ראו עוד לעיל , עמוד . 37 " בגויים אין תורה" הצירוף " אין תורה " קנה לו שביתה בשפה העברית בעיקר בזכות מאמרו של ר ' אלעזר בן עזריה במשנה : " אם אין תורה , אין דרך ארץ ; אם אין דרך ארץ , אין תורה ... אם אין קמח אין תורה , אם אין תורה , אין קמח " ( אבות ג , כא ) . ורצונו לומר כי העיסוק בתורה ומלאכת כפיים והפרנסה ( היא היא " דרך ארץ " ) צריכים להשלים זה את זה , שהרי מי שאינו עוסק במלאכה לשם פרנסה לא יוכל להקדיש גם עיתים לתורה , אך במקביל אין שום משמעות וטעם למלאכת כפיים ופרנסה אם אין לימוד תורה בצידם . זו אף רוח מאמרו של ר ' אלעזר העוסק בקמח , במזונו של אדם , ובתורה . אי אפשר ללמוד תורה על בטן ריקה , אך קמח בלבד , ללא תורה בצידו , הוא דבר חסר ערך ומשמעות . כידוע , חלקו הראשון של מאמר זה , " אם אין קמח אין תורה " , זכה בדורותינו לשימוש מרובה בייחוד בהקשר לתביעות שכר במערכת החינוך . והנה , פסוקנו שימש כיסוד למאמר אחר בספרות חז " ל , מאמר המנתק את שלוש המילים " בגויים אין תורה " מן ההקשר ורואה אותן כמאמר עצמאי המלמד כי רק לעם ישראל יש חלק בתורת האלוהים , וכי רק הוא יודע לעסוק בה ולפרשה ( ומן הסתם פולמוס הוא כנגד הנצרות שראתה בתנ " ך העברי חלק ממורשתה ) . וכך נאמר במדרש איכה רבה לפסוקנו : " אם יאמר לך אדם יש חכמה ( = ידיעות בתחומי מדע שונים ) בגויים - תאמן , הדא הוא דכתיב ( עובדיה , פסוק ח ) ' והאבדתי חכמים מאדום ותבונה מהר עשו ' ; [ ואם יאמר לך ] יש תורה בגויים - אל תאמן , דכתיב ' מלכה ושריה בגויים אין תורה '" , וברוח זו נאמר גם במדרש דברים רבה ( מהדורת ליברמן , ניצבים , ה ) : " אם יאמר לך אדם שיש גיבורים באומות העולם - האמינו , שיש עשירים באומות העולם - האמינו , שיש תורה באומות העולם - אל תאמינו , שכן כתיב ' מלכה ושריה בגויים אין תורה '" . שער הרחמים ( או שער הזהב ) , משערי ירושלים . השער נאטם בראשית ימי הביניים , ככל הנראה כדי למנוע כניסת יהודים ( ומסיבה אחרת גם נוצרים ) דרכו . המסורת המקומית מספרת כי דרך שער זה עתיד המשיח להיכנס לירושלים . הצילום נעשה בראשית המאה העשרים , בידי צלם ששמו לא נודע .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help