sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

פירוש חלק ראשון / פסוקים א - יא המקונן מציג את חרפתה - צרתה של ירושלים פרק א פסוק א איכה ישבה בדד העיר רבתי עם היתה כאַלמנה רבתי בגּוֹים ש ׂרתי במדינוֹת היתה למס : " איכה " היא שאלה רטורית האופיינית לפתיחתן של קינות . ראו לדוגמא : " איכה נהיתה הרעה הזאת" ( שופטים כ , ג ); " איכה היתה לזונה קריה נאמנה " ( ישעיה א , כא ) , וכן : " איכה נשבר מטה עוז מקל תפארה" ( ירמיה מח , יז ) . וכן הוא גם להלן , בפתיחת הקינות השנייה והרביעית . תיבה זו , כמובן , הולמת במיוחד פתיחה של קינות אלפא - ביתיות . " איכה " היא צורה מוארכת של " איך " , שאף היא לשון קינה , כגון : "איך נפלו גיבורים " ( שמואל - ב א , יט ) , וקיימת גם צורה ארוכה מ " איכה " - " איככה " , כגון : " איככה אוכל וראיתי ברעה אשר ימצא את עמי ואיככה אוכל וראיתי באובדן מולדתי " ( אסתר ח , ו ) . את המילה " איכה " יש לראות כעומדת בראש כל אחת ואחת משלוש השורות של הפסוק . כיוון שהמילים " ישבה בדד " מופיעות לאחר תיבת " איכה " , ברור שאין הכוונה לתיאור חיובי , לציון ישיבתה של ירושלים בביטחון ובשלוה , כפי שהוא , דרך משל , בפסוק : " וישכון ישראל בטח בדד עין יעקב " ( דברים לג , כח ) , אלא להיותה מבודדת ומושפלת , כמוה כמצורע שנאמר עליו : " כל ימי אשר הנגע בו יטמא ... בדד ישב מחוץ למחנה מושבו " ( ויקרא יג , מו ) . לישיבה בדד כעונש מיד ה ' ראו גם את דברי הנביא : " מפני ידך בדד ישבתי כי זעם מילאתני " ( ירמיה טו , יז ) . הפעלים " ישבה " ו " היתה " הם בזמן עבר , אך הכוונה לתיאור מצב בהווה , כפי שמעיר ר ' שמואל בן מאיר ( הרשב " ם ) : ' " היתה למס ' לשון הווה , וכן ' ישבה ' ... וכן רוב המגילה " . מן ההמשך מתבררת כוונת המקונן להצביע במילים " ישבה בדד " על מיעוט תושביה של ירושלים : היושבת כעת " בדד " היתה בעבר " העיר רבתי עם " , היינו רבת עם , עיר מלאה בתושבים , כמו " רבת בנים " ( שמואל - א ב , ה ) . תיבת " רבתי " היא צורת סמיכות עתיקה המבטאת שייכות , כגון " גנובתי יום וגנובתי לילה " ( בראשית לא , לט ) , שמשמעו מה שנגנב ביום ומה שנגנב בלילה . מבנה השורה השנייה כמבנה הראשונה : צרת ההווה נזכרת קודם לתיאור תפארת העבר . ירושלים האומללה משולה לאישה " אלמנה " - מן המרכיבים חדלי האונים שבחברה , שאין להם עוזר ותומך , והשוו : " גר יתום ואלמנה לא תעשוקו " ( ירמיה ז , ו ) - וזאת בניגוד לימי העבר שבהם היתה " רבתי בגויים" ( וכאן אין " רבתי " צורת סמיכות ) . ירושלים היתה הגדולה שבגויים , שהרי " רב " כאן משמעותו " גדול " ( וכך גם ביחזקאל יז , יז : " בחיל גדול ובקהל רב " ) , החשובה שבהם , והניגוד לביטוי זה : " קטן נתתיך בגויים בזוי באדם " ( ירמיה מט , טו ) . השורה השלישית בפסוק מגלה יחס כיאסטי אל קודמתה ( כלומר , הצלע הראשונה בשורה זו מתייחסת אל הצלע השנייה שבשורה הקודמת , וכן להפך ) : ירושלים , שטרם נזכרה בשם , היתה " שרתי במדינות " , הגבירה , המושלת בהן , וראו : " והיו מלכים אומנייך ושרותיהם מיניקותייך " ( ישעיה מט , כג ) . " מדינה " כאן

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help