sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

פרק ב פסוק ט טבעוּ באָרץ שעריה אבד ושבר בריחיה מלכהּ וש ׂריה בגּוֹים אין תּוֹרה גם נביאיה לא מצאוּ חזוֹן מה ' : ירידה עוקבת ירידה : המקדש הושלך על ידי ה ' " משמים ארץ " ( פסוק א ) , ה ' גם " הגיע ( = הוריד , השפיל ) לארץ ממלכה ושריה " ( פסוק ב ) , ועתה בא גם תורם של השערים ששקעו , " טבעו בארץ " . השערים שותפים לאבלם של " חל וחומה " אשר אומללו ( פסוק ח ) , בדומה לדברי ירמיהו על הבצרות : " אבלה יהודה ושעריה אומללו קדרו לארץ " ( יד , ב ) . ה ' " איבד ושיבר " את בריחי השערים - הם המוטות הסוגרים ונועלים את השער ( ראו לדוגמא תהילים קמז , יג : " בריחי שערייך " ) - והותיר את העיר חסרת הגנה . אב " ד ושב " ר הן מילים נרדפות הבאות זו אחר זו לשם חיזוק , שהרי לשורש אב " ד מוקנית לעיתים המשמעות של שב " ר , כגון : " וישוב ויבן את הבמות אשר איבד חזקיהו אביו " ( מלכים - ב כא , ג ) , או : " לנתוש ולנתוץ ולהאביד ולהרוס " ( ירמיה א , י ) . עם פריצת החומות והשערים , גם מוסדות השלטון היו כלא היו : " מלכה ושריה בגויים " ( והשוו פסוק ב ) . מנהיגי העם גלו מארצם וכעת הם יושבים בין אומות העולם בנכר , ועל כן " אין תורה " , היינו נעלמו גם הכהנים שהדריכו את העם להבין את חוקיה של התורה . וראו את הקשר בין תורה וכהונה בדברי ירמיהו : " כי לא תאבד תורה מכהן ועצה מחכם ודבר מנביא " ( יח , יח ) . דברים דומים נמצא בנבואת החורבן של יחזקאל , שבה הוא מתאר מצב מקביל לפסוקנו , של אובדן כל יסודות ההנהגה של החברה : " וביקשו חזון מנביא ותורה תאבד מכהן ועצה מזקנים . המלך יתאבל ונשיא ילבש שממה " ( ז , כו - כז ) . ואכן , גם פסוקנו ממשיך ומדבר בנביאים אשר לא יועילו עוד , שכן לא יזכו למענה משמים ( ו " חזון " הריהו דבר נבואה ) : " גם נביאיה לא מצאו חזון מה '" , וראו גם את עונשם של הנביאים המתעים את העם , כפי שהוא מתואר בדברי מיכה : " לכן לילה לכם מחזון וחשיכה לכם מקסום ובאה השמש על הנביאים וקדר עליהם היום . ובושו החוזים וחפרו הקוסמים ועטו על שפם כולם כי אין מענה אלוהים " ( ג , ו - ז ) . התרגום הארמי מבין את שתי השורות הראשונות כחטא וכעונש והריהו אומר ( בתרגום חוזר לעברית ) : " שקעו בארץ שעריה - על ששחטו חזיר והתיזו את דמו עליהם ... מלכה ושריו גלו בין העמים - על שלא שמרו את דברי התורה , כאילו לא קיבלו אותה בהר סיני " . טביעה שהיא לטובה במדרש תנחומא ( מהדורת בובר , בהעלותך , יד ) מסופר על אירועים דרמטיים שאירעו " בשעה שהכניס שלמה את הארון לבית המקדש " . מתברר שארון הברית היה רחב מכדי שיוכל לעבור בשערי המקדש , ועל כן " התחיל לומר ' שאו שערים ראשיכם' ( תהילים כד , ז ) , שהיו הפתחים שפלים ( = נמוכים ) , ואמר ' והינשאו פתחי עולם ויבוא מלך הכבוד ' ( שם ) . אמרו לו השערים : מי הוא

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help