sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:228

פרק ה פסוק ח עבדים משלוּ בנוּ פרק אין מידם : עתה מזכירים המקוננים לראשונה בקינה זו את זהות משעבדיהם - רודפיהם ( ראו פסוק ה ) , וזאת בכינוי " עבדים " , וכך הם ממחישים את חרפתם ( פסוק א ) והשפלתם . העותרים בקינה הם יתומים , בנים ללא אב ( פסוק ג ) , ובאין מי שיגן עליהם , הרי הם מסורים ביד עבדים . עבדים הם השפלים שבמעמדות החברתיים , ואוי לו למי שעבדים ושפחות שולטים בו , והשוו : " תחת שלוש רגזה ארץ ותחת ארבע לא תוכל שאת . תחת עבד כי ימלוך ... ושפחה כי תירש גבירתה " ( משלי ל , כא - כג ) . דוגמא אחרת לערעור הסדר החברתי , כאשר הנחות מושל בנעלה ממנו , ניתן להביא מדברי הנביא ישעיהו המאיים על ירושלים ואומר עליה : " ונתתי נערים שריהם ותעלולים ( = עולי ימים ) ימשלו בם " ( ג , ד ) . הכינוי " עבדים " לנציגי השלטון הבבלי ביהודה שלאחר נפילתה , שלא נושא עמו בהכרח גוון שלילי , נמצא בפי גדליה בן אחיקם : " אל תיראו מעבדי הכשדים שבו בארץ ועיבדו את מלך בבל" ( מלכים - ב כה , כד ) , עם זאת יש להצביע על כך שבפסוק המקביל ( ירמיה מ , ט ) הגירסה היא אחרת : " אל תיראו מעבוד הכשדים " . נראה למקוננים כי אין לצפות לסיומו של המצב הבלתי נסבל הזה : " ופורק אין מידם " . הפועל פר "ק במשמע של יש " ע שאול מן הארמית , וראו דברי דניאל למלך נבוכדנאצר ( ד , כד ) : " וחטאך בצדקה פרוק " , היינו את חטאיך פדה , גאל , על ידי מעשי צדק . השימוש בשורש זה במקרא הוא נדיר , אך ראו את האמור על מעשה ה ' בגאולת מצרים : " ויפרקנו מצרינו " ( תהילים קלו , כד ) , ופר " ק היינו גא " ל . השורש פר " ק וחבריו רש " י , ומדקדקים עבריים שקדמו לו בזמן , האמינו כי מערכת השורשים העברית הכילה מעיקרה רק שני עיצורים יציבים , וגם היום רווחת הדעה כי מוצא השורשים התלת - עיצוריים הוא בשורשים דו - עיצוריים . חוקר הלשון העברית , פרופ ' יחזקאל קוטשר , מביא בספרו " מילים ותולדותיהן " ( ירושלים תשכ " ה , עמ ' 106 ) את הדוגמא לשורש הדו - עיצורי פ " ר שממנו התפתחו שורשים רבים המצביעים על פירוק והפרדה : פר " ד , פר " ה , פר " ז , פר " ט , פר " ך , פר " ם , פר " ס , פר " ע , פר " ץ , פר " ק , פר " ר , פר " ש . על שורש נוסף , השורש פר " ף , הוא מעיר שמקורו יווני , ואכן משמעותו הפוכה : לרכוס , לחבר . שורש זה מצוי כבר בלשון חכמים , כגון קביעת המשנה , כשהיא דנה בשאלת בגדי נשים היוצאות לרשות הרבים בשבת , כי " ערביות ( = יהודיות בערב ) יוצאות רעולות , ומדיות ( = יהודיות במדי ) יוצאות פרופות " , כלומר , הראשונות עוטפות את ראשן ברעלה ואילו האחרונות כורכות זה לזה את שולי המטפחת שבראשן . פורקן תיבת " פורקן " שמשמעותה גאולה או ישועה מצויה רבות בתרגומי המקרא הארמיים , כתרגום למילים פדות ( שמות ח , יט ) , גאולה ( ויקרא כה , כט ) או ישועה ( שמואל - ב כב , ג ) ודומיהן .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help