sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

קו ותקוה " קו " בלשון המקרא מציין חוט המשמש למדידה במלאכת הבניין . ב " קו " נעזר ה ' בבריאת הארץ , כדבריו לאיוב מן הסערה : " מי שם ממדיה כי תדע או מי נטה עליה קו " ( לח , ה ) , וגם עושי פסלים עשו בו שימוש : " חרש עצים נטה קו יתארהו בשרד ( = חרט ) יעשהו במקצועות ( = כלי לפיסול ) ובמחוגה יתארהו " ( ישעיה מד , יג ) . קו המידה שימש גם לחלוקת נחלות : " והוא הפיל להן גורל וידו חלקתה להם בקו " ( ישעיה לד , יז ) . הקו נזכר גם בדברי יחזקאל אודות האיש - המלאך המדריך אותו בסיורו בירושלים החזונית , זו שלעתיד לבוא : " בצאת האיש קדים וקו בידו וימוד אלף באמה" ( מז , ג ) . בראשית החזון מתייחס הנביא למכשיר המדידה כאל " פתיל פישתים " ( מ , ג ) , ונראה אפוא שאכן בחוט מדובר . גם הנביא זכריה מנחם ומנבא על בניין ירושלים תוך שהוא מזכיר את הקו : " שבתי לציון ברחמים ביתי יבנה בה ... וקו ינטה על ירושלים" ( א , טז [ וראו גם ירמיה לא , לח - לט ]) . מדרש איכה רבה לפסוק מעיר כי " יש קו לטובה ויש קו לרעה " , ומשמע שלעיתים תפקיד הקו לסמל מלאכת בניין ויצירה , אך לעיתים הוא בא לייצג דווקא את משפט הצדק ולשמש במלאכת ההריסה והענישה . והולך המדרש ומדגים את דבריו מפסוקנו ומנבואת הזעם לירושלים עקב חטאי מנשה : " ונטיתי על ירושלים את קו שומרון ואת משקולת בית אחאב ומחיתי את ירושלים כאשר ימחה ( = ינגב ) את הצלחת מחה והפך על פניה " ( מלכים - ב כא , יג ) . והנה , דומה שהמילה " תקוה " קשורה למילה " קו " , וגם לה משמעות של חוט , וראו דברי המרגלים לרחב : " הנה אנחנו באים בארץ את תקוות חוט השני הזה תקשרי בחלון אשר הורדתנו בו" ( יהושע ב , יח ) . כאשר עושה רחב כדבריהם , אין המילה " חוט" מופיעה : " ותקשור את תקוות השני בחלון " ( פסוק כא ) , ואפשר אפוא ש " חוט " בפסוק יח אינו אלא פירוש המילה " תקוה " , פירוש ששולב בפסוק זה מחשש שהמילה לא תובן . האם דברי העם המיואש בבבל : " יבשו עצמותינו ואבדה תקוותנו נגזרנו לנו " ( יחזקאל לז , יא ) מקנים משנה הוראה למושג " תקוה " ? גם התקוה שאבדה וגם חוט החיים שנגזר ? ראיה להבנה זו ניתן להעלות ממאמרו של ר ' לויטס איש יבנה בפרקי אבות ( ד , ד ) : " מאוד מאוד הוה שפל רוח שתקוות אנוש רימה " . הידיעה כי קו החיים ( " תקוות אנוש " [ מקור הביטוי הוא בדברי איוב יד , יט ]) הוא כליון ואבדון , תביא את האדם לחיים של צניעות וענוה . בלשון ימי הביניים כבר מתועדת משמעות המילה " קו " כפי שזו נוהגת בלשוננו . לשוננו אף יצרה צירופי סמיכות רבים מספור שבהם הנסמך הוא " קו " , כגון : קו אופי , קו אווירי , קו אורך וקו רוחב , קו גבול ( ובמסגרתו " הקו הירוק " ) , קו החוף , קו המטרה , קו פרשת המים , קו השבר ועוד ועוד . " איכה " ( - ( 2016 מעשה ידי האמן הישראלי מולי בן ששון ( יליד . [ 1953 הבית ביצירה טווה קורים של חלומות , ויוצר חלון אור כגעגוע לעתיד של בניין , מתוך אפלת הרס וחורבן . הדפס בטכניקה מעורבת , שנעשה במיוחד עבור ספר זה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help