sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:162

פרק ג פסוקים סא - סג פסוק סא : שמעת חרפת ם ה ' כל מחשבת ם עלי : פסוק סב : ש ׂפתי קמי והגיוֹנם עלי כל היּוֹם : פסוק סג : שבתם וקימת ם הביטה א ֲני מנגינת ם : פסוק סא : כשם ששמע ה ' את קולו של המתפלל ( פסוק נו ) , כך שמע גם את דברי אויביו אשר קיללוהו , גידפוהו והשפילוהו , והשוו : " שמעתי חרפת מואב וגידופי בני עמון אשר חירפו את עמי " ( צפניה ב , ח [ וראו גם פסוק ל לעיל ]) . על מילת " מחשבתם " ראו בפסוק הקודם . פסוקים נט - ס פתחו , כאמור , באנפורה ( " ראית " ); פסוקים ס - סא מסיימים בביטוי זהה ( קישוט ספרותי הקרוי " אפיפורה " ) - " כל מחשבותם לי / עלי " , וזאת כדי להדגיש בכפל הדגשה כי ה ' היה עד ראייה ועד שמיעה למזימותיהם של אויבי המקונן . פסוק סב : המקונן ממשיך ומתייחס הן לדברי האויבים ששמע ה ' והן למחשבותיהם , שאף הן לא נסתרו ממנו . ( כמקובל בלשון המקרא , אין המקונן רואה כל קושי להמיר שי " ן ימנית בשמאלית במסגרת האקרוסטיכון . ) שפתי אדם הם מוצא פיו , דבריו , וראו לדוגמא : " שפתי כסיל יבואו בריב ופיו למהלומות יקרא " ( משלי יח , ו ) . ה " קמים " הם אויבים , העומדים כנגד האדם או העם כדי להרע לו , כגון העולה מן התקבולת : " תכריע קמיי תחתני / ואויביי תתה לי עורף " ( שמואל - ב כב , מ - מא ) . וראו עוד בפסוק הבא . " הגיון " הוא המחשבה , תוכניתם של האויבים שנזכרה בפסוקים ס - סא לעיל , וראו עוד על הקשר בין מחשבה , שמקומה בלב , לבין ההגיון : " יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך " ( תהילים יט , טו ) . האויבים אינם חדלים מלתכנן תוכניות להרע , ואינם פוסקים מלומר דברי בוז ולעג כלפי המקונן : " עליי כל היום " , וראו תלונת המקונן בפסוק יד : " הייתי שחוק לכל עמי נגינתם כל היום " . אפשר אפוא שיש קשר בין תיבת " נגינה " , כשמשמעותה לעג , לבין " הגיון " באותה משמעות . אגב : למילת " הגיון " נודעת גם משמעות של צלילי נגינה : " עלי עשור ועלי נבל ועלי הגיון בכינור " ( תהילים צב , ד ) , וראו עוד בפסוק הבא ( " מנגינתם " ) . בראשית הקינה התלונן המקונן כנגד האלוהים על שאינו מניח לו לרגע : " אך בי ישוב יהפוך ידו כל היום" ( פסוק ג ) , וכאן הוא מאשים את אויביו שאינם מפסיקים להציק לו בלא הרף , אף הם " כל היום " . פסוק סג : המקונן מפציר בה ' שלא יפסיק לעקוב אחר אויביו . " שבתם וקימתם " הוא מריזמוס ( היינו : ציון שני קצוות המכוון לכל מה שביניהם ) שמשמעותו : בכל זמן וזמן ובכל מצב , ובדומה : " ודיברת בם ... בשוכבך ובקומך " ( דברים ו , ז ) . לשון " קימתם " רומזת אל כינוי האויבים " קמיי " בפסוק הקודם , והאויבים אכן קמים על קרבנותיהם , כגון : " יתן ה ' את אויביך הקמים עליך ניגפים לפניך " ( דברים כח , ז ) . סוף הפסוק שב לדבר בלעגם של האויבים : " אני מנגינתם " . על " נגינה " במשמעות של לעג ראו לעיל

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help