sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:227

ויגאל אותו בזכותם . זכות אבות הוא נושא שכיח במחשבת חז "ל והיהדות לדורותיה . עם זאת פסוקנו - וכמוהו פסוקי מקרא רבים עד מאוד - מכוון בתיבת " אבותינו " אל דורות קודמים , מבלי לדייק בזיהוים ( אך מדרש לקח טוב לפסוקנו יודע לזהות את האבות האמורים בו בדור המדבר דווקא [ שכן חטא המרגלים מתקשר לתשעה באב , כאמור בתענית ד , ו ]) . לא פעם בא הדבר בהקשר להכאה על חטא , כגון בדברי המלך יאשיהו בשליחות שהוא שולח לחולדה הנביאה . לאחר שנתגלה ספר התורה במקדש נתברר למלך כי לא נהגו על פי הכתוב בו : " כי גדולה חמת ה ' אשר היא נצתה בנו על אשר לא שמעו אבותינו על דברי הספר הזה " ( מלכים - ב כב , יג ) . אך לא פעם משולב עניין חטא האבות בחטאם של הדוברים . כך למשל בדברי ירמיהו : " כי לה ' אלוהינו חטאנו אנחנו ואבותינו מנעורינו ועד היום הזה " ( ירמיה ג , כה ) . בקינה הנדונה כאן באה ההכאה על חטא המקוננים רק בפסוק טז : " אוי לנו כי חטאנו " ( וראו שם ) . תיבת " אבות " היא גם שמה של מסכת במשנה העוסקת בעיקר בהתנהגות הראויה , וחלוקים הפרשנים בשאלת משמעות השם הזה . יש אומרים כי היא קרויה כך משום שהיא מכנסת את תורתם של " אבות העולם " ( שהוא כינוי להלל ושמאי [ עדויות א , ד ] או לחכמים אחרים כגון ר ' עקיבא ור ' ישמעאל [ ירושלמי , ראש השנה א , א ]) ויש אומרים משום שהיא מעמידה עקרונות ובסיסים לחיים ראויים . למשמעות אחרונה זו של " אבות " השוו " אבות מלאכה " , שהוא כינוי לשלושים ותשע מלאכות האסורות בשבת , שמכל אחת ואחת מסתעפות מלאכות נוספות , וכן " אבות הטומאה " ( ירושלמי , שבת ז , ב ) שהם הגורמים המרכזיים לטומאה כגון השרץ ( כאשר " אבי אבות הטומאה " , הגורם המצוי מעליהם מצד חומרתו , הוא גופת המת ) , וכן בימינו " אבות המזון " . סבל ועבודה משמעותו היסודית של השורש סב " ל הוא נש " א , כמלאכת הסבל ( דברי הימים - ב ב , א ) , כגון בדברי פרעה " לכו לסבלותיכם" ( שמות ה , ד ) , היינו לכו והמשיכו לשאת את העול כמלאכת הסבל . ממשמעות זו התפתחה המשמעות של יסורים הכרוכים בעבודה קשה : " למען ענותו בסבלותם " ( שם א , יא ) , ומכאן לייסורים בכלל , כפי שהוא בפסוקנו , שהוא דוגמא למעבר ממשמעות אחת לאחרת , מנשיאה פיסית לייסורי העונש . וכך , סב " ל במשמעות של יסורים מצוי בספרות חז " ל , כגון : " אלו הייסורין שסבלתי בגלות למען קדושת שמך " ( מדרש תהילים כג , ז ) . אך גם שורשים אחרים מבטאים קשר בין עבודה לייסורים , כגון השורש עב " ד . יש והוא נושא משמעות חיובית , וראו : " עובד אדמתו ישבע לחם " ( משלי יב , יא ) , אך יש והוא כרוך בסבל , כגון " ויאנחו בני ישראל מן העבודה ויזעקו " ( שמות ב , כג ) , וראו לעיל א , ג ( " גלתה יהודה מעוני ומרוב עבודה " ) . הוא הדין בשורש עמ " ל , שלעיתים עניינו חיובי , כגון " אם ה ' לא יבנה בית שווא עמלו בוניו בו " ( תהילים קכז , א ) אך לעיתים הוא מתקשר לעבודה קשה ומייסרת דווקא , כגון : " וישמע ה ' את קולנו וירא את עונינו ואת עמלנו ואת לחצנו " ( דברים כו , ז ) . " ועקידת יצחק היום לזרעו ברחמים תזכור " ( . ( 1913 ליטוגרפיה צבעונית מעשה ידי האומן הירושלמי וסופר הסת " ם משה בן יצחק מזרחי ( נפטר בשנת . ( 1940

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help