sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:90

פרק ב פסוק ח חשׁבה ' להשׁחית חוֹמת בּת ציּוֹן נטה קו לאהשׁיב ידוֹ מבּלּע ויּא ֲבלחל וחוֹמה יחדּו א ֻמללוּ : הפסוק הקודם עסק במקדש ושילב אגב כך גם הזכרה קצרה של החומות , ואלה עומדות במוקד פסוקנו זה , המחזיר אותנו אחור בזמן , ללמדנו כי לא יד המקרה , אף לא עוצמת האויב או חולשת החומות , הם שגרמו לקריסתן . ה ' " חשב " , היינו תכנן משכבר הימים ובקור רוח , את הריסתן , בבקשו להעניש את עמו . לא אחת מבטא השורש חש " ב תוכנית להרע דווקא , כמו בדברי ירמיהו : " ואני ככבש אלוף יובל לטבח ולא ידעתי כי עליי חשבו מחשבות ... ונכרתנו מארץ חיים ושמו לא יזכר עוד " ( יא , יט ) , וכן הוא בדברי ה ' : " אולי ישמעו וישובו איש מדרכו הרעה וניחמתי אל הרעה אשר אנכי חושב לעשות להם מפני רוע מעלליהם " ( שם כו , ג ) . השוו לפירושו של רש " י : ' " חשב ה ' להשחית ' - זה ימים רבים שעלתה על דעתו כך , שנאמר ' כי על אפי ועל חמתי היתה לי העיר הזאת למן היום אשר בנו אותה ... להסירה מעל פניי " ( ירמיה לב , לא ) " . ה ' " חשב להשחית " , להרוס , וכך אכן עשה , וראו חזרת השורש שח " ת לעיל בפסוקים ה - ו . ( על " בת ציון " ראו לעיל , עמוד . 30 ) ה ' " נטה קו " , הוא החוט שבו משתמשים הבנאים כשהם מבקשים להבטיח כי נדבך האבנים הוא ישר ואין אבן החורגת ממנו . נטיית הקו על ירושלים באה ללמד על משפט צדק , על בדיקה ומדידה שהביאו לכך שצריך היה להרוס את העיר החטאה . ידו של ה ' איתנה ואינה נסוגה אחור , " לא השיב ידו מבלע " . מי ש " השיב אחור ימינו מפני אויב " ( פסוק ג ) , לא השיב ידו כשבא להרוס , לבלע , ושוב חוזר אפוא הפועל בל " ע ( וראו פסוקים ב , ה ) , כמוהו כחזרות על הפועל שח " ת , כדי שלא נשכח ולו לרגע קט מה גדולים ועצומים היו ממדיה של מלאכת ההרס . האלוהים גרם לאומללותם ולאבלם של החל והחומה : " ויאבל חל וחומה יחדיו אומללו " . השורשים אב "ל ואמל " ל מרבים להופיע יחדיו , ומשמעותם כפולה ( וראו עוד לעיל הפירוש על א , ד ) : יובש , כפי שהוא בדברי הנביא : " שודד שדה אבלה אדמה כי שודד דגן הוביש תירוש אומלל יצהר " ( יואל א , י ) , וכן צער : " אבלה יהודה ושעריה אומללו קדרו לארץ וצווחת ירושלים עלתה " ( ירמיה יד , ב ) . עם זאת יש לשים לב לכך , שגם מדברי ירמיהו עולה המשמעות של בצורת , של יובש , כפי שמסתבר מהמשך דבריו : " ואדיריהם שלחו צעיריהם למים באו על גבים לא מצאו מים " ( שם , פסוק ג ) . מכאן שאין להפריד בין שתי משמעויות אלה , ואף בפסוקנו מדובר באבלות וביובש גם יחד , אלא שכאן היובש הוא מטאפורי : אין בני אדם הפוקדים עוד " חל וחומה " , שהם ביצוריה של ירושלים . " חל " הוא כפי הנראה סוג של חומה ( השוו לעיל בפירוש לפסוק ה ) , והצירוף היחידאי " חל וחומה " בא להדגיש את חוזקן ועוצמתן של החומות אשר כשלו בהגנה על העיר .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help