sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

מבוא כיבוש ירושלים , חילול מקדשה והרג רבים מתושביה הם כבר עובדה מוגמרת . ירושלים , תפארת יהודה , שרויה באבלה הכבד , בעליבות מנוולת . רבים מבניה הלכו בשבי ונרדפו עד חורמה . אחרים גלו בשל התנאים הקשים השוררים בה , והרעב בעיר מציק וגובה חיים רבים . השמחה שבתה מרחובותיה השוממים של ירושלים , ועולים לרגל אין . הנותרים בעיר נושאים את צלקת הבגידה - העורף שהפנו אליה בני בריתה , אשר לא קמו לעזרתה , ועדיין מהדהדות באוזניהם צהלות הלעג של אויביהם . לכאורה " אין לה מנחם " לירושלים ; תושביה יודעים היטב כי לא יד אויביהם לבדה היא שגברה והכניעה אותם ; יד ה ' היא שהיתה בהם להענישם על חטאם , על מרידתם בו . אך דווקא הכרה זו נושאת בחובה שמץ של תקוה : מי שהרע עמם יכול גם לתת בהם את עינו לטובה . ירושלים פונה אפוא אל אלוהים בתפילה ; פעם , פעמיים ושלוש נשמע קולה : " ראה ה ' ... " , וסיום הקינה הוא קריאה לנקמת ה ' באויבים , אשר ששו ברעה שהביא על עירו . לקינה האלפא - ביתית , הפותחת בנוסחה האופיינית לקינות " איכה " , כ " ב פסוקים , וכל פסוק משתרע על פני שלוש שורות ( להוציא פסוק ז ) , כשמרבית השורות מתחלקות לשתי צלעות . הקינה נחלקת לשני חלקים שווים באורכם : [ א ] פסוקים א - יא : קינת המקונן המציג את חרפתה - צרתה של ירושלים , עיר הלובשת לעיתים דמות של אישה . פעמיים במהלכו של חלק זה פורצת ירושלים אל תוך דברי המקונן ופונה בתחינה אל ה ' : " ראה ה ' את עוניי כי הגדיל אויב " ( פסוק ט ) , ושוב , בסיומו של החלק הראשון : " ראה ה ' והביטה כי הייתי זוללה " ( פסוק יא ) . [ ב ] פסוקים יב - כב : קינת ירושלים על מר גורלה . בחלק זה של הקינה המקונן הוא המתפרץ אל תוך דבריה ומשמיע את קולו ( ראו פסוק יז , הקוטע את דבריה של העיר ) . בין קינת המקונן לבין קינת העיר מתגלה תואם רב : הוא והיא מצביעים על אותן רעות שפקדו את העיר : ( 1 ) בגידת בני בריתה ( פסוקים ב ; יט ); ( 2 ) השמחה לאיד ששמחים האויבים ( פסוקים ז ; כא ); ( 3 ) גלות ( פסוקים ג , ה , ו ; יח ); ( 4 ) רעב ( פסוקים יא ; יט ); ( 5 ) העדר כל נחמה ( פסוקים ב , ט ; טז , יז , כא ) . בשני חלקי הקינה אף נאמר שה ' הוא שגרם את הרעה ( פסוקים ה ; יב - טו , יז , כא , כב ) . ניכר כי ההכרה בחלקו של ה ' בחורבן בולטת בדברי ירושלים עצמה ; הכרה זו , המלווה בטרוניה לא מועטה , מובילה בסופו של דבר להצדקת האלוהים על מעשהו , ואכן , נושא צידוק הדין בא לביטוי בשני חלקי הקינה ( פסוקים ה , ח ; יד , יח , כ , כב ) . בין חלקי הקינה ניכר קשר כיאסטי ( לא מלא ) , רוצה לומר , קשר בבחירת המילים הבא לביטוי בקשר בין פסוק א לפסוק כב , בין פסוק ב לפסוק כא וכן הלאה . בדרך זו כובל המקונן את עצמו בכבלים , מעל ומעבר למה שדורש האקרוסטיכון , אך מאידך גיסא הוא מהדק את שני חלקי הקינה ביתר שאת . פסוק א : רבתי עם ... רבתי בגויים פסוק ב : אין לה מנחם פסוק ג : בין המצרים פסוק ד : כהניה פסוק ה : הלכו שבי פסוק ו : בת ציון פסוק י : פרש פסוק יא : ראה ה ' והביטה פסוק כב : רבות אנחותיי פסוק כא : אין מנחם לי פסוק כ : צר לי פסוק יט : כהניי פסוק יח : הלכו בשבי פסוק יז : ציון פסוק יג : פרש פסוק יב : הביטו וראו בכמה מפסוקי הקינה ניכרים הדי הקללה שבדברים פרק כח , קללה המותנית בהתנהגותו של העם : כיוון שחטאה ירושלים - נתגשמו ובאו עליה הקללות ( וראו בפירוש לפסוקים ה , יג , יד ) . הקינה הראשונה בארמונו של יהויקים בפרק לו של ספר ירמיה מסופר על שרי המלך יהויקים שהביאו אליו עותק של " מגילת ספר " אשר נכתבה בידי הנביא ירמיהו ובה נבואת פורענות על ירושלים ויהודה . בין השאר נאמר שם על אחד השרים , יהודי בן נתניהו , כי " ויהי כקרוא יהודי שלוש דלתות ( = טורים או דפים ) וארבעה יקרעה בתער הסופר והשלך הקינה הראשונה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help