sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:226

פרק ה פסוק ז א ֲבתינוּ חטאוּ ואינם ( אינם ) וא ֲנ חנוּ ( אנחנו ) עונתיהם סבלנוּ : המקוננים המייחלים לעזרת ה ' ( פסוק א ) מודעים לכך שהוא הוא הגורם לסבלם , המעניש אותם בשל חטאיהם ; בהכרה זו טמונה תקוה : מי שהעניש יכול גם לסלוח ולהעביר את רוע הגזירה . עם זאת עדיין אין הם מוכנים להתבונן אל נפשם פנימה ולהודות בחטאיהם , והריהם מעדיפים להשליך את האחריות למצבם על דורות האבות , הדורות שקדמו להם , על דרך " פוקד עוון אבות על בנים " ( ירמיה לב , יח ועוד ) , וכאימרה המקובלת שמצטטים הנביאים בני זמנם , כשהם מתנגדים לתפיסה המובעת בה : " אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה " ( ירמיה לא , כט ; יחזקאל יח , ב ) . יתכן שהדוברים בקינה זו מביעים טרוניה על כך שה ' עודנו אוחז בתפיסת הגמול המטילה על הבנים אחריות לחטא אבותיהם . משמע " ואינם " הוא : מתו ( ראו לדוגמא " השע ממני ואבליגה בטרם אלך ואינני " [ תהילים לט , יד ]) , ושמא נאמרים הדברים בשמץ של קנאה - האבות חיו את חייהם והלכו לעולמם מבלי לשלם על חטאם , ואילו על צאצאיהם מוטל עולו של החוב . תיבת " עוון " במקרא עניינה לעיתים חטא , לעיתים עונש , ולפעמים כוונתה לשניהם גם יחד ( וראו בהרחבה לעיל , בפירושנו על ד , ו ) . דומה שכפל המשמעות הזה מצוי גם במילים " עוונותיהם סבלנו " שבפסוקנו . גם לתיבת " סבלנו " נודע כפל משמעות בפסוקנו : כאילו הוטענו החטאים - העונשים על גבם של המקוננים והם אף מתייסרים בגינם . הפעלים נש " א וסב " ל הם פעלים נרדפים , כגון : " אכן חוליינו הוא נשא / ומכאובינו סבלם " ( ישעיה נג , ד ) . במקרא מקובל הצירוף " נש " א עוון " גם במשמעות של תשלום על חטא ( כגון בראשית ד , יג ; ויקרא יז , טז ) , ו " סבל " פירושו גם משא : " הסירותי מסבל שכמו " ( תהילים פא , ז ) . גם השורש סב " ל עניינו בנשיאת משא : " ישאוהו על כתף יסבלוהו " ( ישעיה מו , ז ) . אבות - זכות וחובה התלמוד הבבלי ( ברכות טז ע " ב ) קובע כי " אין קוראים אבות אלא לשלושה " וכוונתו כמובן לאבות האומה שתיבת " אבינו " מצטרפת בספרות האגדה לשמם : אברהם , יצחק ויעקב . והוא ממשיך ושואל מדוע אין אומרים , דרך משל , " ראובן אבינו " , והוא משיב בטענה שרק שלושה אלו חשובים הם , מה עוד שמשלושתם יצאו כל זרע ישראל , בעוד שלאחר החלוקה לשבטים אין אדם יודע ( להוציא כהנים ולוויים ) מאיזה שבט מוצאו . ואכן , מן המשנה ואילך נמצא את הכינוי " אבינו " בא בצירוף לשמותיהם של השלושה שנזכרו לעיל , כגון הזכרת " בריתו של אברהם אבינו " ( אבות ג , יא ) , לימוד תפילת מנחה ממנהגו של " יצחק אבינו " ( ירושלמי , ברכות ד , א ) והקביעה כי " יעקב אבינו לא מת " ( תענית ה ע " ב ) . הראשונה שבברכות התפילה הקרויה שמונה - עשרה , ברכת " אבות " , מתייחסת אף היא מפורשות לשלושה אלה , מונה אותם אחד לאחד , ומבקשת שהאלוהים יזכור למתפלל " חסדי אבות"

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help