sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:89

תקוות לבניית המקדש לעתיד לבוא , ולחנוכת המזבח שייבנה בו , עולות מכמה מקורות שאחד המפורסמים שבהם הוא הפיוט " מעוז , צור ישועתי " , פיוט שנתחבר בידי פייטן בשם מרדכי באשכנז של המאות הי " ג - י " ד . פיוט זה מצפה להקמת בית המקדש ( "תיכון בית תפילתי " ) ולהשבת עבודת הקרבנות שם ( " ושם [ קרבן ] תודה נזבח " ) . לאחר שיטבח האלוהים באויבי ישראל , יושר שיר חנוכת המזבח . והנה , כדי לבסס את הבקשה הזו לגאולה מביא הפייטן ארבע דוגמאות היסטוריות למצבי משבר , שבהם נגאל העם בעזרת האלוהים מאויביו : תקופת השעבוד במצרים , חורבן הבית וגלות בבל , גזירת המן וימי החשמונאים . וכך הוא אומר על חורבן הבית , נושא מגילת איכה : " דביר קודשו ( = המקדש וירושלים ) הביאני / וגם שם לא שקטתי / ובא נוגש והגלני / כי זרים עבדתי " . סיגר והסגיר גזרונם של המילה " הסגרה " ושל השורש סג " ר מעיד על משמעותם הבסיסית : סגירה , מניעת חופש . בהקשר הכהני - פולחני , הכהן מסגיר את הנגע , רוצה לומר את נושא הנגע , למשך שבעת ימים ( ויקרא יג , ד ) , שם אותו בבידוד עד שיהא ראוי לטיהור . עם זאת , בדרך כלל משמש הפועל סג " ר במקרא למסירת אדם ביד אויבו או מי שרודף אותו , כך בבנין פיעל , כגון בדברי אבישי לדוד על אודות שאול : " סיגר אלוהים היום את אויבך בידיך " ( שמואל - א כו , ח ) . במשמעות זהה בא הפועל בבניין הפעיל ; כך כשמדובר בהסגרת עבד נמלט אל אדוניו : " לא תסגיר עבד אל אדוניו אשר ינצל אליך מעם אדוניו " ( דברים כג , טז ) , וכן בדברי עבדו המצרי של העמלקי , המבטיח לדוד כי יביאנו אל הגדוד העמלקי , אך מציג את תנאיו : " ויאמר השבעה לי באלוהים אם תמיתני ואם תסגירני ביד אדוני ואורידך אל הגדוד הזה " ( שמואל - א ל , טו ) . החוק המקראי קובע כי במקרה של רצח בשגגה אין להסגיר את הרוצח ביד גואל הדם : " וכי ירדוף גואל הדם אחריו ולא יסגירו את הרוצח בידו כי בבלי דעת היכה את רעהו " ( יהושע כ , ה ) , אך " וכי יזיד איש על רעהו להרגו בערמה - מעם מזבחי תקחנו למות " ( שמות כא , יד ) , והוא יוסגר לידי רודפיו . והשוו המעשים באדוניהו ( מלכים - א א , נ - נג ) וביואב ( שם ב , כח - לד ) אשר נמלטו כדי לאחוז בקרנות המזבח , אך הדבר לא הצילם ממוות . בעידן המודרני קיימים הסכמים בין מדינות שמטרתם להילחם בפשיעה . במסגרתם ניתן להסגיר ממדינה למדינה חשודים בפלילים או כאלה שכבר הורשעו ונמלטו ממיצוי עונשם . הסכמי ההסגרה הם דו - צדדיים ולמדינת ישראל הסכמים שכאלה עם כארבעים מדינות . חוק ההסגרה נחקק בכנסת ישראל בשנת תשי "ד ובו רשימת פשעים שבגינם ניתן להסגיר אדם למדינה המבקשת את הסגרתו . על ההסגרה חלות הגבלות רבות : אין ההסגרה חלה על פשעים פוליטיים , ואין היא תופסת אם עובר העבירה כבר עמד לדין בארץ המתבקשת להסגירו , או אם כבר חלה התיישנות על העבירה . מדינת ישראל אינה מסגירה אנשים שהעבירה המיוחסת להם בוצעה במסגרת תפקידם בכוחות הביטחון , ואף לא אם ההסגרה עלולה לפגוע באינטרס חיוני של המדינה . מזבח קטורת ממגידו עשוי מאבן גיר , מן המאה התשיעית לפנה " ס .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help