sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:160

פרק ג פסוקים נח - ס פסוק נח : רבת א ֲדני ריבי נפשי גאַלת חיי : פסוק נט : ראיתה ה׳ עותתי שפטה משפטי : פסוק ס : ראיתה כל נקמת ם כל מחשבת ם לי : פסוק נח : פסוקנו מבהיר מה היתה כוונת ה ' באומרו בפסוק הקודם " אל תירא " : היתה זו הבטחה שיילחם את מלחמת המתפלל באויביו . דומה כי הצירוף " ריבי נפשי " מכוון לאויביו של המתפלל ( וכך מפרש התרגום הארמי : " עבדי מצותא לנפשי " = אלו שרבים עם נפשי ) , שהרי בפסוק ס להלן יזכירם המקונן כאילו כבר התייחס אליהם : " נקמתם " , מחשבתם " . אך כיוון ש " ריב " בדרך כלל הוא שם עצם מופשט , מאבק ( ראו לדוגמא שמות יז , ז : " על ריב בני ישראל ועל נסותם את ה '" ) גורסים התרגומים הלטיני והסורי : " רבת ... ריב נפשי " , כלומר : עמדת כנגד המאבק שנאבקו ( אויביי ) עמי . תיבת " נפשי" מכוונת אל המתפלל עצמו . לעיל ( בחלק השני של הקינה ) אמר המקונן : " חלקי ה ' אמרה נפשי " ( פסוק כד ) , ועתה ה ' נלחם את מלחמתה של נפשו , כנגד הלוחמים בו . הריב שרב ה ' יביא עמו את הגאולה , והשוו : " ריבה ריבי וגאלני " ( תהילים קיט , קנד ) . הגאולה בפסוקנו היא הצלה ממוות , ולצירוף בין גאולה לחיים השוו עוד תהילים קג , ד : " הגואל משחת חייכי " . פסוק נט : בפסוק נו לעיל אמר המקונן " קולי שמעת " ; עתה הוא עובר משמיעה לראייה , " ראית ה '" ( השוו דבריו של המשורר המוקף אויבים : " ראיתה ה ' אל תחרש " [ תהילים לה , כב ]) . בחלקה הראשון של הקינה האשים המקונן את האלוהים על ש " נתיבותיי עיווה " ( פסוק ט ); עתה לא יוסיף לתלות את האשם באלוהים אלא באויביו : " ראיתה ה ' עוותתי " , מה שעיוותו הם , וכותב בעל מדרש לקח טוב : " ראה היאך אומות העולם רצים לעוותני מתורתך " , והשוו דברי ר ' יוסף כספי : " מה שהיו אויביי מעוותים דיני או נתיבותיי " . כבר בפסוק לו לעיל טען המקונן בשאלתו הרטורית ( " לעוות אדם בריבו ה ' לא ראה ? " ) כי ה ' ראה את מעשי האויבים , וכאן הוא שב על קביעה זו , אך לא כשאלה רטורית אלא כקביעה נחרצת . כיוון שכבר ראה האלוהים את העוול שנעשה למקונן , מצפה הוא ממנו כעת לפעולה , ומבקש : " שפטה משפטי " . תרגום השבעים משקף קריאה שונה במקצת של הסיפא : " שפטת משפטי " , שהוא כמו " רבת את ריבי " , והוא ניסיון לאחד את הזמנים ולקבוע שישועתו של המתפלל היא כבר בבחינת דבר קים . פסוק ס : פסוקנו פתח במילה שבה פתח הפסוק הקודם לו ( קישוט ספרותי המכונה " אנפורה " ) , ועתה יפרט המקונן למה כיוון באומרו שה ' ראה " את עוותתי " : " כל נקמתם כל מחשבתם לי " , כשהחזרה על מילת " כל " מביעה את להט חפצם של האויבים להזיק למתפלל . " נקמה " כאן איננה גמול שמשיבים האויבים למתפלל על רעה שהרע עמם ; נקמה היא מעשה של שנאה , פעולת אויב , המוצג לעיתים כמתנקם , כגון : " להשבית אויב ומתנקם " ( תהילים ח , ג ) , וכן : " מקול מחרף ומגדף מפני אויב ומתנקם" ( שם מד , יז ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help