sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:159

התרגום הארמי , המנסה ככל הנראה להתרחק מתיאור אנתרופומורפי של האלוהים , מתרגם את ראשית הפסוק ( "' קרבת " ) כאומרת כי האלוהים שלח את מלאכו כדי להציל את המתפלל , והוא שקרב אליו להושיעו . ואפשר שקרא קרבת ( בבניין פיעל ) . בור , בית כלא וקבר במקרא כמה וכמה כינויים למקום שבו מושמים אלה שנשללה מהם חירותם : " בית הסוהר " ( בראשית מ , ה ) , " משמר " ( ויקרא כד , יב ) , " בית האסורים " ( שופטים טז , כא ) , " בית הכלא " ( מלכים - א כב , כז ) , " חצר המטרה " , היינו המשמר ( ירמיה לב , ב [ ונט " ר היינו שמ " ר ]) , וכן " בית הבור " ( שמות יב , כט ) או " בור " בלבד . לעיתים מתחלפים כינויים אלו זה בזה , כגון המסופר על יוסף שכלאוהו בבית הסוהר ( בראשית לט , כ ) , בעוד שהוא עצמו מתאר את המקום כ " בור " : " כי שמו אותי בבור " ( בראשית מ , טו ) , וראו עוד שילוב של כמה מן הכינויים : " ויקצפו השרים על ירמיהו והיכו אותו ונתנו אותו בית האסור בית יהונתן הסופר כי אותו עשו לבית הכלא . כי בא ירמיהו אל בית הבור " ( ירמיה לז , טו - טז ) . תנאי המאסר הקשים בבור ניכרים בתיאור גורלו של ירמיהו : " ויקחו את ירמיהו וישליכו אותו אל הבור ... ובבור אין מים כי אם טיט ויטבע ירמיהו בטיט " ( לח , ו ) . לא יפלא אפוא שהכינוי " בור " מציין הן כלא והן קבר : " נחשבתי עם יורדי בור ... במתים חופשי כמו חללים שוכבי קבר " ( תהילים פח , ה - ו ) , והבור - הקבר מזוהה גם עם השאול , משכנם של המתים , כגון : " אך אל שאול תורד אל ירכתי בור " ( ישעיה יד , טו ) . " אל תירא" הצירוף " אל תירא " רווח במקרא , כגון בדברי העידוד של ה ' לאבות האומה : " אל תירא אברם אנכי מגן לך " ( בראשית טו , א ) וכן ליצחק ( שם כו , כד ) וליעקב ( שם מו , ג ) . ומצאנו " אל תירא " גם בדברים שבין בני אנוש , כגון דברי יעל לסיסרא : " סורה אליי אל תירא" ( שופטים ד , יח ) . לעיתים נאמרו דברי האלוהים אל העם כולו : " אל תירא עבדי יעקב וישורון בחרתי בו " ( ישעיה מד , ב ) , ועליהם נבנה אחד מן הפיוטים שזמן אמירתם בשבת אחר הצהריים , ובו " אל תירא עבדי יעקב " הוא הפזמון החוזר : " אמר ה ' ליעקב : אל תירא עבדי יעקב / בחר ה ' ביעקב : אל תירא עבדי יעקב / גאל ה ' את יעקב : אל תירא עבדי יעקב " וכך הלאה עד סוף הא " ב . בימינו הדהד הביטוי בנאומו של שר הביטחון משה דיין באוזני בוגרי בית הספר לפיקוד ומטה של צה " ל בעיצומה של מלחמת ההתשה , בשנת ' " : 1969 אל תירא ' אין פירושו אל דאגה . אמירה זו של בורא עולם לא באה לתת להם ( = לישראל ) פוליסת ביטוח ולומר : אין לכם ממה לחשוש , סמכו עליי , קונה שמים וארץ , שאפתור את בעיותיכם - אלא להיפך . ' אל תירא עבדי יעקב' משמעותו : יעקב , אל תהיה ירא , אל תהיה פחדן ... מלחמה , מאבק , אפשר לעשות גם תוך קשיים ומגבלות ... אבל דבר אחד אי אפשר לעשות : להילחם כאשר מפחדים ! " מגילת איכה ותקיעת שופר פסוק נו , " קולי שמעת אל תעלם אזנך לרווחתי לשוועתי " , מופיע בראש שישה פסוקים הנאמרים לפני תקיעת שופר של ראש השנה , פסוקים היוצרים בראשיהם את האקרוסטיכון קר " ע שט "ן ומטרתם להבטיח שהשטן לא ימנע מן התקיעות לעלות לרצון לפני האלוהים . הצירוף " קר " ע שטן " מוכר כבר מן הזוהר ( שמות קס ע " א ) והוא מופיע רבות , בהשפעת תורות הסוד , בקמיעות ואף בטכסטים של תפילה ( כגון בראשי המילים שבמשפט " קבל רינת עמך , שגבנו טהרנו נורא " שהוא חלק מן התפילה הפותחת במילים " אנא בכוח גבורת ימינך " ) . " בית הכנסת במחנה " סאן - סיפריאן בדרום צרפת , שם היה האומן - פליקס נוסבאום ( - ( 1944 - 1904 עצור בשנת . 1941 לאחר בריחה מן המחנה נלכד ונשלח למחנה ההשמדה באוושויץ .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help