sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:88

פרק ב פסוק ז זנח א ֲדני מזבחוֹ נאר מקדשׁוֹ הסגיר ביד אוֹיב חוֹמת אַרמנוֹתיה קוֹל נתנוּ בבית ה ' כיוֹם מוֹעד : פעם נוספת נזכר בקינה זו המקדש , שעל המזבח שבו הקריבו קרבנות לה ' יום יום . את המזבח הזה זנח , נטש , האלוהים ובמעשה זה נאר אותו , כלומר חילל אותו , כפי שניתן לראות מן התקבולת : " נארתה ברית עבדך / חיללת לארץ נזרו " ( תהילים פט , מ ) . ה ' שהיה לאויב לעם ישראל ( פסוק ה ) מסייע לאויביו בשר ודם : תחת שיסגיר ביד ישראל את אויביהם , הסגיר ביד אויביהם את " חומות ארמנותיה " . הצירוף " חומות ארמנותיה " בנוי משני איברים , המופיעים גם בתקבולת , כגון : " ושילחתי אש בחומת עזה / ואכלה ארמנותיה " ( עמוס א , ז ) , ונראה ששוב מדלג המקונן מן המקדש אל העיר , וחוזר חלילה . על " ארמון " שמשמעותו מבצר ראו לעיל , עמוד . 84 בסיומו של פסוק ה שמענו את קולות המקוננים בבת יהודה , " תאניה ואניה " , וגם בסיום פסוקנו נשמעים קולות , אך הפעם הם יוצאים מבית המקדש . מן הצירוף " נת " ן קול " אין לדעת אם הקול הוא קול קינה ובכי , כמו " ותישא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא " ( במדבר יד , א ) , או שמא קול שירה , כשירתם של הציפורים : " עליהם עוף השמים ישכון מבין עופאים יתנו קול " ( תהילים קד , יב ) . והנה , המשך הפסוק מגלה כי הקול הוא קולם של האויבים שהרסו את המקדש וטימאוהו , ועתה הם שרים וחוגגים " כיום מועד " , כדרך שהיו שרים וחוגגים במקדש בימי חג , וכותב רש " י : " שהיו [ בני ישראל ] שמחים ומשוררים בתוכו בקול רם , כן נתנו האויבים בחורבנו קול " , או ( כתרגום הארמי ) : " כקולו של עם ישראל המתפלל בתוכו ביום הפסח " . בפסוק ו נאמר כי " שיכח ה ' בציון מועד ושבת " , והנה הריק נמלא בשירת האויבים כב " יום מועד " ( על מועד ראו עוד לעיל א , ד ) . מזבח המזבח הוא מבנה שנועד בעיקר לשם הקרבת קרבנות ( מן הצומח ומן החי ) . התורה מציירת כבר את אבות האומה כמי שבנו מזבחות , במקומות שלימים היו לערי מקדש : שכם , בית אל , חברון , באר שבע וכן " על אחד ההרים " ב " ארץ המוריה " ( בראשית כב , ב ) , הוא מקום המקדש בירושלים מאז ימי דוד ושלמה . יש מן המזבחות שנבנו מאדמה ( שמות כ , כד ) ואחרים מאבנים ( שם , פסוק כה ) , ויש והסלע הטבעי שימש כמזבח , כמו בסיפור על מנוח , אביו של שמשון , הזובח לה ' על הצור ( שופטים יג , יט ) . המזבחות במקדשים היו מבנים של קבע , ובהם גם מזבחות מהודרים , כגון מזבח הנחושת שבחצר המשכן ( שמות כז , א - ח ) והמזבח במקדש שלמה שהיה אף הוא עשוי נחושת ( מלכים - א ח , סד ) . מזבח הקטורת שבמשכן מצופה היה זהב ( שמות ל , א - ו ) ו " מזבח זהב" נזכר גם בין כלי המקדש שבנה שלמה ( דברי הימים - ב ד , יט ) . יש מזבחות שזכו לשמות : המזבח שהקים יעקב בשכם כונה " אל אלוהי ישראל " ( בראשית לג , כ ) , וזה שהוקם בבית אל כונה " אל בית אל " ( שם לה , ז ) . משה הקים ברפידים מזבח וקרא לו " ה ' ניסי" ( שמות יז , טו ) , ואילו גדעון בנה בעפרה את " ה ' שלום " ( שופטים ו , כד ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help