sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:224

פרק ה פסוק ו מצרים נתנּוּ יד אַשּׁוּר לש ׂבעלחם : שתי צלעותיו של הפסוק משלימות זו את זו : המילים " לשבוע לחם " משרתות גם את הצלע הראשונה , ואילו המילים " נתנו יד " מכוונות גם כלפי אשור ( לתופעה דומה ראו להלן פסוקים יא , יד ) . רדיפות האויבים - הכובשים ( ראו גם בפסוק הבא ) מאלצות את יושבי ירושלים להרחיק נדוד כדי להביא מזון לביתם . גם יגיעתם הרבה ( הנזכרת בפסוק הקודם ) היא תוצאה מן הצורך לכתת את רגליהם אל קצווי ארץ . במצוקתם פונים המקוננים לעזרת מצרים ואשור . נתינת יד מתבארת על ידי רש " י כהושטת יד בבקשת עזרה : " דרך אדם הנופל ורוצה לעמוד , מושיט ידו למי שאצלו ( = לידו ) לעזור לו ; וכן ' נתנה ידה נפלו אשיותיה ' ( ירמיה נ , טו ) , אף כאן למצרים הושטנו יד שיעזרונו " . ואילו ר ' אברהם אבן עזרא מבאר על יסוד הצירוף " תק " ע כף " ( משלי ו , א ) שעניינו הבטחה : " ונתינת היד - שבועה ... כי נשבענו למצרים ואשור , אולי נשבע לחם " . דומה כי אבן עזרא מכוון לפשוטו של הכתוב : נתינת יד בשבועה היא ביטוי לנכונות לקבלת עול , וראו לדוגמא : " וגם כל בני המלך דויד נתנו יד תחת שלמה המלך " ( דברי הימים - א כט , כד ) , היינו הכירו בסמכותו ובעליונותו עליהם , וכן : " אל תקשו עורפכם כאבותיכם תנו יד לה ' ובואו למקדשו " ( דברי הימים - ב ל , ח ) , כלומר קבלו את עולו ועבדוהו . למקוננים אין מוצא אלא לכופף את ראשם גם כלפי עמי האזור , ובלבד שישבעו לחם . " מצרים " ו " אשור " הינם צמד לשוני קבוע , קפוא , שמטרתו לסמן את הכוחות הגדולים שישראל ניצבת ביניהם , אחד מדרום לה ואחד בצפונה . הנביא הושע התלונן על מלכות הצפון שפנתה לעזרת העמים הללו , במקום לעבוד את ה ' : " ולא שבו אל ה ' אלוהיהם ולא ביקשוהו בכל זאת . ויהי אפרים כיונה פותה אין לב מצרים קראו אשור הלכו " ( ז , י - יא ) , והנביא ירמיהו מקשה על העוזבים את ה ' : " ועתה מה לך לדרך מצרים לשתות מי שיחור / ומה לך לדרך אשור לשתות מי נהר ( = הפרת ) " ( ב , יח ) . ממלכת אשור חרבה כבר בשנת 612 לפנה " ס , שנים לפני חורבן ירושלים בידי הבבלים , ולכאורה אין כל טעם בפנייה אליה . אמנם יכול הטוען לטעון , כי הכוונה במילה " אשור " היא לארץ ולאו דווקא לישות המדינית שישבה בה בעבר , וניתן להביא סיוע להנחה זו מן האמור בעזרא ו , כב : " כי שימחם ה ' והסב לב מלך אשור עליהם לחזק ידיהם במלאכת בית האלוהים אלוהי ישראל " ( והרי ממלכת פרס היא המושלת בימי שיבת ציון !) , אך יתכן שכוונת הפסוק לציין את הצעד הנואש שבפנייה אל עזרתם של כוחות פוליטיים שכבר הרבו בעבר לאכזב את המבקשים לסמוך עליהם .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help