sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

טז . מגילת איכה בבית הכנסת כיום מקובל בכל עדות ישראל לקרוא את המגילה בציבור בליל תשעה באב ( אך יש עדות שקוראות אותה גם למחרת , לפני הצהריים ) . מנהגים שונים מצטרפים אל קריאת המגילה ואמירת קינות לפניה ובעיקר בעקבותיה : הסרת הפרוכת מארון הקודש , עמעום האורות בבית הכנסת , ישיבה על הארץ , נעימה מיוחדת של טעמי המגילה וקריאתה בקול . על קריאת ארבע המגילות האחרות נהוג לברך שתי ברכות - " אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על מקרא מגילה " וכן " שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה " - אך לגבי תשעה באב נקבע שאין לברך " שהחיינו " , שכן אין שום שמחה במועד זה , וכן נהוג שאין לברך " על מקרא מגילה " אם היא נקראת מתוך ספר מודפס ( ראו בסעיף הקודם ) . מאימתי נהגו לקרוא את מגילת איכה בציבור בתשעה באב ? מתברר שמנהג זה איננו כה קדום . אין לו ביטוי במשנה ואף לא באר בספרו " חדרים מלאים ספרים " ( ירושלים תשע " ו ) : " קינות היו מאז ומעולם פריטים שביבליוגרפים המחשיבים את עצמם דשים אותם בעקביהם . היו ביניהן כאלה שנדפסו כחוברות ברישול , בהדפסות חוזרות ונשנות , עד לשחיקתן הגמורה של האותיות . ספרי הקינות משמשים בדרך כלל את בעליהם שנה אחת בלבד ובמוצאי הצום הם מושלכים לגניזת הספרים של בית המדרש , כביכול מצהיר המשליך על אמונתו שעד תשעה באב הבא בוודאי כבר יבוא המשיח ובספרי הקינות לא יהיה עוד צורך . זה בקירוב הטעם שנותנים הפרשנים לכך שאין כותבים את מגילת איכה על מגילת קלף , כדרך שנוהגים בארבע המגילות האחרות" ( עמוד . ( 63 עם זאת ראוי להעיר , כי ישנן קהילות ההולכות לפי מנהגו של הגאון מוילנא ( הגר " א ) וקוראות את המגילה מתוך קלף , כשאר המגילות ( וראו עוד בסעיף הבא ) . " תשעה באב בעיר העתיקה של ירושלים " , ציור משנת , 1945 מעשי ידי יעקב שטיינהרדט ( , ( 1968 - 1887 אומן ומורה בבצלאל . בציור נראים יהודים מקוננים על רקע העיר העתיקה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help