sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:158

פרק ג פסוקים נה - נז פסוק נה : קראתי שמך ה ' מבּוֹר תחתיּוֹת : פסוק נו : קוֹלי שמעת אַל תעלם אָזנך לרוחתי לשועתי : פסוק נז : קרבת ביוֹם אקראך אָמרת אַל תירא : פסוק נה : המקונן קורא בשמו של האלוהים , היינו קורא אליו , מתפלל ( וכך במפורש התרגום הארמי : " צליתי " ) " מבור תחתיות " ( וראו פסוק נג לעיל : " צמתו בבור חיי " ) , כיוון שסכנת מוות מרחפת עליו . על " בור תחתיות " ככינוי לשאול ראו : " במתים חופשי כמו חללים שוכבי קבר ... שתני בבור תחתיות במחשכים במצולות " ( תהילים פח , ו - ז ) . ברגע זה של תהומות הייאוש , כאשר אויביו של המקונן הביאוהו עד עברי פי פחת , הוא פונה לעזרת ה ' , ובו ברגע מתעוררת בו התקוה להיפוך מצבו לטובה , כאמור בפסוק הבא . פסוק נו : כשאומר המקונן " קולי שמעת " אין הוא מכוון כאן ובפסוקים הבאים אל העבר אלא אל ההווה . בלשון העבר שבפיו מובעת משאלה ומתחזקת בו התחושה שהנה , עוד מעט קט , וה ' אכן יענהו . הוא מאמין שה ' כבר שמע את קולו , אך מבקש לוודא שה ' לא יפנה לו עורף ולא יתעלם מקריאתו . בחלקה הראשון של הקינה היה למקונן ניסיון מר ; ה ' , כדבריו , " שתם תפילתי " ( פסוק ח ) , ודומה היה גורלם של הרבים גם בחלקה השלישי : " סכותה בענן לך מעבור תפילה " ( פסוק מד ) . לפיכך לא יפלא כי עתה הוא מפציר באלוהיו " אל תעלם אזנך " . " אל תעלם " הוא כמו " אל תתעלם " , אל תעמיד פנים כאילו אינך שומע , והשוו התקבולת : " האזינה אלוהים תפילתי / ואל תתעלם מתחינתי " ( תהילים נה , ב ) . חלקו השני של הפסוק הוא משפט חסר ולצורך הבנתו יש להשלים בו פועל : " אזנך ( הט ) לרווחתי " . הטיית האוזן היא הקשבה , האזנה . אפשר ש " רווחה " כאן היא מילה הקשורה אל " רוח " , פליטת אוויר , מעין אנחה . והשוו : " וירא פרעה כי היתה רווחה והכבד את לבו " ( שמות ח , יא ) , וגם שם ניתן לפרש את המילה כאנחה , אלא שכאן זו אנחה שיש עמה תחושת הקלה . נראה כי " שוועתי " ( היינו : זעקתי ) היא הערה משנית , פירוש למילה הסתומה " רווחתי " . ראו הפועל שו "ע בפסוק ח לעיל : " גם כי אזעק ואשווע " , והפירוש שם . תרגום השבעים והתרגום הסורי ממירים את תיבת " לשוועתי " ב " לישועתי " . התרגום הארמי מבין את שני חלקי הפסוק אחרת ואומר ( בתרגום חוזר לעברית ) : " את תפילתי קיבלת בזמן ההוא , ועתה אל תכסה את אזנך מלקבל את תפילתי לרווחתי בזכות תפילתי " . הרישא לפי התרגום עוסק אפוא באירועי עבר , אף שלא צוין מה הם . פסוק נז : לעיל קרא המקונן לאלוהים " קראתי שמך " ( פסוק נה ) , וכבר הוא נענה , לכאורה , בו ביום . השוו : " ביום קראתי ותענני " ( תהילים קלח , ג ) . המקונן חש בקירבת ה ' אליו , והשוו לתפילה המבקשת על קירבה שכזו : " קרבה אל נפשי גאלה " ( שם סט , יט ) . המתפלל גם הולך ובוטח בהיענות ה ' לתפילתו , וכבר הוא שומע את קולו : " אל תירא " , צירוף רווח בפי ה ' כביטוי לעזרתו ולתמיכתו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help