sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

במגילה להלן : " שאלו לחם פורש אין להם " ( ד , ד ) , והשוו : " הלא פרוס לרעב לחמך " ( ישעיה נח , ז ); " שתם תפילתי " ( להלן ג , ח ) - " וכל הבארות ... סיתמום פלישתים " ( בראשית כו , טו ) . קרבת שני עיצורים אלה באה לידי ביטוי גם במשחקי מילים , כגון האמור על ירושלים החטאה : " שרייך סוררים " ( ישעיה א , כג ) . חילופים כאלו נפוצים גם בספרות שלאחר המקרא , לא פעם אפילו במסגרת אקרוסטיכונים שבהם אתה מצפה לסמ " ך והנה לפניך שי " ן , כגון בקינה " אם תאכלנה נשים פרים עוללי טיפוחים" מאת ר ' אלעזר הקליר , שבו מצוי האקרוסטיכון בכל שורה באות השנייה של המילה השנייה , ושם נאמר בשורת הסמ " ך : " אם תשרפנה שם כל אותן הנפשות כקוצים כסוחים " . שכך ושכח במדרש איכה רבה לפסוק דורש ר ' אבהו את תיבת " שכו " כתיבה העומדת בפני עצמה : " כיוון שגלו ישראל שככה חמתו של הקדוש ברוך הוא " , ובעקבות זאת לא יוסיף עוד להעניש את העם ולייסרו . בהמשך נמצא מדרש נוסף , והפעם על תיבות " שיכח ה ' בציון מועד ושבת " : " אפשר שהקב " ה משכח מועדותיהם ושבתותיהם של ישראל ? אלא מועדותיו ושבתותיו של ירבעם בן נבט שבדא להם ( = המציא מדעתו ) , הלא הוא דכתיב ' בחודש אשר בדא מלבו' ( מלכים - א יב , לג ) " . שתי דרשות אלו מרחיקות לכת כשהן מוצאות בפסוק דווקא דברי עידוד ונחמה , או מסבות את מעשה האלוהים מיהודה אל מלך ישראל החוטא ירבעם , אך דומה שהן ניסיון נוסף למצוא נצנוצי אור חיוביים בחשכת האסונות המתוארים במגילה . נאצה המנאץ הריהו בז לדברים , מואס בהם ודוחה אותם . כך , למשל , דברי הנער הפותה האומר : " איך שנאתי מוסר ותוכחת נאץ לבי" ( משלי ה , יב ) . ובמקביל צר לה לחכמה על כך שאין שומעים לדבריה : " לא אבו לעצתי נאצו כל תוכחתי " ( שם א , ל ) . גם בתיאור יחסי אדם ואלוהים עשוי לבוא הפועל נא " ץ . עם ישראל דוחה את תורתו של ה ' , " כי מאסו את תורת ה ' צבאות ואת אמרת קדוש ישראל ניאצו " ( ישעיה ה , כד ) , ואף את ה ' עצמו הם מנאצים , כדבריו למשה בסיפור המרגלים : " עד אנה ינאצוני העם הזה " ( במדבר יד , יא ) . וכשם שהעם מנאץ את אלוהיו , הוא מנאץ ודוחה אותם : " וינאץ מכעס בניו ובנותיו " ( דברים לב , יט ) . גם אויבי ישראל מנאצים - מחרפים את ה ' , כפי שעולה מן התקבולת : " זכור זאת אויב חרף ה ' / ועם נבל ניאצו שמך " ( תהילים עד , יח ) . והוא הדין בדברים ששולח חזקיהו אל ישעיהו בעקבות דברי רבשקה : " יום צרה ותוכחה ונאצה היום הזה ... אולי ישמע ה ' אלוהיך את דברי רבשקה אשר שלחו מלך אשור אדוניו לחרף אלוהים חי" ( ישעיה לז , ג - ד ) . השורש נא " ץ משמש באותה משמעות גם בספרות חכמים , ובין השאר הוא נזכר בסיפור כניסתו של טיטוס לבית קודשי הקודשים , כאשר " התחיל מחרף ומגדף ומנאץ ומרקק כלפי מעלה " ( אבות דרבי נתן , נו " ב , ז ) . וראו עוד על מעשיו של טיטוס במקדש לעיל , עמוד . 49 בלשוננו משמש הצירוף " כתובות נאצה " לרישומים על קיר ( גראפיטי ) או לכרוזים הנתלים בראש חוצות אשר מטרתם להצביע על מה שכותביהם רואים כדבר ראוי לגינוי או כדי להשמיץ ולבזות יריבים , תופעה הנפוצה במיוחד בעולם החרדי , שם מכונים כרוזים אלו בשם פשקווילים . המילה " פשקוויל " התגלגלה ליידיש ככל הנראה מן האיטלקית , על שם כיכר ברומא שבה נמצא פסל שעליו נהג אדם ששמו פאסקווינו , בן המאה השש - עשרה , להדביק כתובות סטיריות כנגד השליטים והכנסייה . צילום של סוכת שמירה בשדות המושבה גבעת עדה בעונת הבציר , . 1944 שם הצלם אינו ידוע .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help