sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:223

כרתו את ראשו ' . שמעו כולם וקיצצו את שערותיהם . אמר להם : ' כל מי שאתם רואים שעורפו בהיר ( = סימן שקיצץ את שערותיו ) - כרתו את ראשו ' , לקיים מה שנאמר ' על צווארנו נרדפנו '" . מסתבר שאי אפשר היה למי שביקש להתחמק ממלכות הרשעה לעשות זאת . למסורת דומה ראו לעיל ג , נח - ס . רדיפות עליך ישראל צרות שנתרגשו ובאו על יהודים במהלך ההיסטוריה למן העת העתיקה ועד לימינו , בשל פגיעתם הרעה של השלטונות או האוכלוסייה הנוכרית שבקרבה ישבו , הוגדרו פעמים רבות , הן בתקופתם והן לאחר זמן בכתיבה עליהם , בעזרת מילים מן השורש רד " ף . כך , למשל , בספר מנהגים מאשכנז של המאות הי " ד - ט "ו ( ספר מהרי " ל , הלכות שבת , כב ) מתירים לכבות אש בשבת , " משום דסכנת נפשות היא לנו , כאשר הם רודפים בעלילות על צווארינו " . ובמקביל בספרד , ר ' יהושע אבן שועיב ( במפנה המאות הי " ג - הי " ד ) אומר בדרשתו לפרשת חיי שרה כי " ישראל בגלות רדופים מכובד המיסים״ וכיוצא בזה הרבה עד מאוד . והנה , את השורש רד " ף נמצא גם ב " חוק נכי רדיפות הנאצים" אשר נחקק בשנת תשי " ז ונועד להבטיח את רווחתם הכלכלית של אלו שלקו בנכות גופנית או נפשית בעטיו של השלטון הנאצי , עקב שהות במחנה ריכוז , בגטו , במחנה עבודה או בעקבות חיים במסתור , בזהות בדויה , בעקבות גירוש , בריחה מחמת פחד או הגבלת חירות . הבאה מנוחה ליגע ? המשורר שאול טשרניחובסקי ( 1943 - 1875 ) כתב בברלין בשנת 1923 את שירו " אומרים ישנה ארץ " , שיר של כמיהה וגעגועים לארץ ישראל , ארץ " שכורת שמש " , שכל יושביה אחים זה לזה . בהמשך לובש השיר נעימה נוגה כאשר המשורר והשרים עמו מעידים על כך שאין הם מוצאים את דרכם אל הארץ : " כבר עברנו כמה / מדברות וימים / כבר הלכנו כמה / כוחותינו תמים " , ובסופו של דבר הם מקוננים ושואלים : " כיצד זה תעינו ? " וממשיכים ומודים כי " טרם הונח לנו / אותה ארץ שמש / אותה לא מצאנו " . במילים " טרם הונח לנו " מהדהדים דברי הקינה שבפסוקנו , כפי שנעשה גם בהמשך השיר , בשיאו של הייאוש , כאשר אומר המשורר : " אולי כבר איננה ? / אולי ניטל זיוה ? / דבר בשבילנו / אדוני לא ציווה " ( והשוו איכה ג , לז ) , כשכוונתו כנראה לומר כי אם אין אנו יכולים להגיע אל הארץ הזוהרת , יתכן שה ' הוא שגרם לכך כיוון שלא רצה שנבוא אליה . אגב : מאוחר יותר באותה שנה - לכבוד הוועידה העולמית של ארגון החלוץ - פרסם המשורר גירסה חדשה של השיר : גרע ממנו את בתיו הפסימיים ותחת זאת סיים אותו במפגש בין ר ' עקיבא לבין " המכבי " , מי שבכוחו לגאול ולשנות את גורל עמו : " ארץ בה יתקיים / אשר כל איש קיווה / נכנס כל הנכנס / פגע בו עקיבא / שלום לך עקיבא / שלום לך רבי / איפה הם הקדושים ? / איפה המכבי ? / עונה לו עקיבא / עונה לו הרבי / כל ישראל קדושים / אתה המכבי " . והנה , פסוקנו שימש השראה גם לשירו של נתן אלתרמן , " שיר העמק " ( או בשמו המקורי " דממה ביזרעאל " ) , שנכתב בשנת . 1934 ראשיתו של השיר במילים : " באה מנוחה ליגע ומרגוע לעמל / לילה חיוור משתרע על שדות עמק יזרעאל " , והוא בא כביכול לתקן את אווירת הקינה של המגילה על ידי תיאור פסטורלי של עמק יזרעאל . וכמו ביצירתו של טשרניחובסקי , גם ביצירתו זו של אלתרמן משתנה אווירת השיר בהמשך והיא מומרת בתחושת חשש , בצורך לשמור על העמק מפני אויביו , ובהזכרת לילה אפל ויריית כדור : " אופל בהר הגלבוע / סוס דוהר מצל אל צל / קול זעקה עף גבוה / על שדות עמק יזרעאל / מי ירה שם ומי זה שם נפל / בין בית אלפא ונהלל ? " . קשה היה אפוא לשני המשוררים שבהם עסקנו לברוח בשירים אלו מאווירת הקינה . " חורשים ואשה " , תדפיס ( , ( 1902 מעשה ידי קטה קולוויץ ( , ( 1945 – 1867 ביטוי לסבלם של פועלים ואנשים קשי יום , הנותנים את צווארם בעול בהעדר בהמות לחרישה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help