sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:157

" אני אמרתי בדמי ימיי אלכה בשערי שאול פוקדתי יתר שנותיי " ( ישעיה לח , י ) . יונה אומר במזמור : " ואני אמרתי נגרשתי מנגד עיניך " ( ב , ה ) , ואכן " נגזרתי " הוא כמו " נגרשתי " , היינו : הופרדתי , נכרתי . ראו גם את דברי הגולים בבבל : " הנה אומרים יבשו עצמותינו ואבדה תקוותנו נגזרנו לנו " ( יחזקאל לז , יא ) , ואמר המשורר המוקף אויבים : " ואני אמרתי בחופזי נגרזתי ( " נגזרתי " בשיכול אותיות ) מנגד עיניך " ( תהילים לא , כג ) . חינם המשמע היסודי של " חינם " הוא ללא תשלום , בלא כל תמורה . כך לדוגמא דברי לבן ליעקב : " הכי אחי אתה ועבדתני חינם הגידה לי מה משכורתך " ( בראשית כט , טו ) , וכן העולה מן התקבולת : " חינם נמכרתם / ולא בכסף תגאלו " ( ישעיה נב , ג ) . על פי האמור בספר שמות , עבד עברי משתחרר בשנה השביעית מבלי שיצטרך לפדות עצמו בכסף : " ובשביעית יצא לחופשי חינם " ( שמות כא , ב ) , אך בעל ספר דברים חושש שמא יבינו שיציאתו חינם פוטרת את אדוניו מתשלום עבור שירותו , ולכן הוא מבהיר : " וכי תשלחנו חופשי מעמך לא תשלחנו ריקם . העניק תעניק לו מצאנך ומגורנך ומיקבך " ( טו , יג - יד ) . בלשון חז " ל , בהלכות שומרים , " שומר חינם " הוא היפוכו של " שומר שכר " ( שבועות מט ע " א ) . " חינם " עשויה לקבל גם משמעות שלילית : ללא סיבה מוצדקת , כדברי יהונתן לשאול : " ולמה תחטא בדם נקי להמית את דוד חינם" ( שמואל - א יט , ה ) , וכך הוא בפסוק נב . ובאשר לספרות חז " ל : הביטוי " שנאת חינם " - הנזכר לא אחת כסיבה לחורבן הבית השני - מקורו בתלמוד ( יומא ט ע " ב ) : " מקדש שני , שהיו עוסקין בתורה ובמצוות וגמילות חסדים , מפני מה חרב ? מפני שהיתה בו שנאת חינם " . מדרש לקח טוב ( לאיכה א , ב ) מתאר את בכיים של בני ישראל במדבר למשמע דבריהם של המרגלים כ " בכיית חינם " ( על הקשר בין סיפור זה לתשעה באב ראו תענית ד , ו ) . הפתגם ( בבא קמא פה ע " א ) " אסיא דמגן - מגן שווה " , היינו : " רופא המרפא בחינם - שווה חינם " , בא להצביע על כך שלא כל דבר הניתן בחינם הוא בהכרח הטוב והראוי ביותר . מכאן קצרה הדרך לזיהוי " חינם" ב " שקר " : " אל ישמחו לי אויביי שקר שונאיי חינם " ( תהילים לה , יט ) , ו " עד חינם " לפיכך הריהו עד שקר ( משלי כד , כח ) . ובלשוננו " בחצי חינם " משמעו בזיל הזול ( ראו עמוד , ( 45 כמעט בחינם . ציון ויוסף במדרש אגדת בראשית ( פרק סח ) נערכת השוואה ארוכה בין מה שמסופר בתורה על קורותיו של יוסף לבין תולדות ירושלים - ציון , בבחינת " גורל אבות סימן לבנים " . ובין השאר נאמר שם : " כל מה שאירע ליוסף אירע לציון . יוסף - ' וישראל אהב את יוסף ' ( בראשית לז , ג ) , וציון - ' אוהב ה ' שערי ציון ' ( תהילים פז , ב ) . יוסף - ' ויוסיפו עוד שנוא אותו ' ( בראשית לז , ה ) , וציון - ' נתנה עליי בקולה על כן שנאתיה ' ( ירמיה יב , ח ) " , וכן הלאה . בהמשך צוטט גם פסוק נג בקינתנו : " יוסף - ' וישליכו אותו הבורה ' ( בראשית לז , כד ) , וציון - ' צמתו בבור חיי '" . מטרתו של קטע ארוך זה מתגלה בסופו : " הרי הרעות שאירע ליוסף אירע לציון . הטובות מניין ? ' ויהי יוסף יפה תואר ויפה מראה ' ( בראשית לט , ו ) , וציון - ' הזאת העיר שיאמרו כלילת יופי ' ( איכה ב , טו ) " , ובהמשך פסוקים נוספים המספרים על סופו הטוב של יוסף , בסיס לתקוה שכך יארע גם לירושלים . " ירמיהו בבור וברוך רושם מפיו את נבואותיו " [ וראו ירמיה לו ] . תחריט מעשה ידי פול גוסטב דורה ( . ( 1883 - 1832

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help