sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

פרק ב פסוק ו ויחמס כגן ש ֻ ׂ כּוֹ שחת מעדוֹ שכחה׳ בציּוֹן מוֹעד ושבת וינאַץ בזעם אַפּוֹ מלךוכהן : בסערת רוחו כי רבה נע המקונן רצוא ושוב בין המקדש , העיר ואנשיה , המלך ושריו , ועתה הוא חוזר אל מראות הרס המקדש . פירוש " ויחמוס " הוא חילל , טימא , וראו התקבולת בדברי צפניה : " כהניה חיללו קודש / חמסו תורה" ( ג , ד ) , ואילו " שוכו " ( בחילופי שי " ן - סמ " ך ) היינו סוכתו , הוא מקדשו של האלוהים , כמו בדברי המזמור : " שבתי בבית ה ' ... כי יצפנני בסוכה ביום רעה יסתירני בסתר אהלו " ( תהילים כז , ד - ה ) , וכן : " ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון " ( שם עו , ג ) . מטאפורת הסוכה מתאימה היטב לתמונת הרס , כיוון שהסוכה היא מבנה זמני הניצב בכרם רק בעונת הבציר ( והשוו ישעיה א , ח : " ונותרה בת ציון כסוכה בכרם כמלונה במקשה " ) . עם זאת לא ברור דימוי הסוכה המחוללת ל " גן " , והרי אין מטמאים גן . גם אם נפרש חמ " ס במשמעות של חש " ף ( כמו : " ברוב עוונך נגלו שולייך נחמסו עקבייך " [ ירמיה יג , כב ]) , יוותר הקושי בעינו , שהרי אין חושפים לא גן ולא סוכה , ועל כן אפשר שיש לגרוס כאן " וירמוס " במקום " ויחמוס " , וראו תמונה של רמיסת כרם על ידי ה ' , שהיא משל על החרבת המקדש : " הסר משוכתו והיה לבער פרוץ גדרו והיה למרמס " ( ישעיה ה , ה ) . על רמיסת חצרות המקדש ברגלי העם ראו גם : " כי תבואו לראות פניי מי ביקש זאת מידכם רמוס חצריי " ( שם א , יב ) . לשון אחרת להריסת כרם היא שח " ת : " רועים רבים שיחתו כרמי ... נתנו את חלקת חמדתי למדבר שממה " ( ירמיה יב , י ) , ושח " ת הוא אכן הפועל הבא בפסוקנו : " שיחת מועדו " , הוא מקדשו ( ראו גם א , ד ובפירוש שם ) . השחתת המקדש גררה אחריה את הפסקת הפולחן : " שיכח ה ' בציון מועד ושבת " , ובפסוק אפוא באים שני מובנים לתיבה " מועד " - הן מקום ההיוועדות , המקדש , והן יום חג : " חודשה ושבתה וכל מועדה" ( הושע ב , יג ) . ה ' ש " לא זכר הדום רגליו " ( פסוק א ) משכח עכשיו , מבטל ומסיר מן התודעה , את הפולחן שנהג במקדש , כי מקדש אין . " וינאץ " שבסיום הפסוק פירושו בז , זלזל , דחה , כמו " אוויל ינאץ מוסר אביו " ( משלי טו , ה ) , ומבקש המקונן לומר כי ה ' בז ודחה בזעם אפו את המלך והכהן , וכבר הזכירה הקינה חילול ממלכה ושרים ( לעיל , פסוק ב ) . ותנו דעתכם לצירוף " זעם אפו " : הנסמך הוא עוד ביטוי ממונחי הכעס שבקינה , והסומך " אפו" כבר הופיע בפסוקים א ו - ג . חילופי שי " ן וסמ "ך קרבת העיצורים שי " ן ( שמאלית ) וסמ " ך בהגייתם משתקפת גם בחילופים ביניהם בעת כתיבתם . כך הוא בפסוקנו וכך הוא גם

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help