sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:222

פרק ה פסוק ה על צוארנוּ נרדפנוּ יגענוּ ולא ( לא ) הוּנח לנוּ : עול שאיבת המים וחטיבת העצים וכן התשלום עבורם , עניינים שנזכרו בפסוק הקודם , הכביד על המקוננים . הביטוי " על צווארנו נרדפנו " הוא קשה , משום שאין נרדפים " על צוואר " , ושמא יש לגרוס כאן : " על על צווארנו " ( והוא משפט חסר שאין בו פועל ) , ונשמטה מילת " על " בשל זהות עיצוריה לאלה של המילה הבאה לאחריה ( וראו א , יד ופירושנו שם ) , ומבאר - מוסיף רש " י : " בעול עבודה קשה " . בעוד המקוננים כורעים תחת משאם , אויביהם מתאנים להם : " נרדפנו " . ( וכבר הערנו בפירוש לפסוק ב , כי הדוברים נוקטים בצורת הסביל ואינם מזכירים במפורש את רודפיהם - אויביהם , וזאת כדי להעמיס את האחריות לגורלם על האלוהים . ) אפשרות אחרת לקריאת הצלע הראשונה , אף היא בשינוי קל : " עד צווארנו נרדפנו " , מטאפורה למים רבים המגיעים עד נפשו , עד צווארו , של הסובל - המדומה לטובע , וראו : " ועלה על כל אפיקיו ... שטף ועבר עד צוואר יגיע " ( ישעיה ח , ז - ח ) וכן : " ורוחו כנחל שוטף עד צוואר יחצה " ( שם ל , כח ) . עוצמת הקושי שבנשיאת העול והעייפות המתמדת הכרוכה בו מתבטאות בצלעו השנייה של הפסוק : " יגענו לא הונח לנו " , היינו עמלנו קשות אך לא זכינו למנוחה , והשוו : " יגעתי באנחתי ומנוחה לא מצאתי" ( ירמיה מה , ג ) . לקישור אחר בין יג " ע לנו " ח ראו את תיאור עולם המתים שבפי איוב : " שם רשעים חדלו רוגז ושם ינוחו יגיעי כוח " ( ג , יז ) . מה היה העול ? גם המדרש ( פסיקתא רבתי , פיסקא כח ) מניח כי פסוקנו מדבר על עול שנשאו הגולים . והרי הוא מספר כי " היה נבוכדנאצר הרשע יושב בספינה הוא וכל גדוליו וכל שריו ... וכל מלכי יהודה מושלכים בשלשלאות של ברזל והולכים ערומים על שפת הנהר . נשא נבוכדנאצר הרשע את עיניו וראה אותם , אמר לעבדיו : ' מפני מה הולכים הללו בלא משאוי ? ' מיד נטלו משאוי והניחו על כתפיהם עד שנכפפה קומתם מפני המשאוי , שכך אמרו על עצמם ' על צווארינו נרדפנו '" . בעל התרגום הארמי , החוזר על מסורת זו , מוסיף כי המשא שהושם על גולי יהודה היו תרמילים שנתפרו במיוחד מיריעות של ספרי תורה ומולאו בעפרו של נהר פרת . לדאבון לב ידעו תולדות עם ישראל גם מאוחר יותר שימוש מעין זה ביריעות של ספרי תורה . כיצד זה נרדפים " על צוואר " ? מדרש איכה רבה ( מהדורת בובר ) מבין את " על צווארנו נרדפנו" במשמעות של : בגלל דבר הקשור בצווארנו רדפונו , והוא מספר ( המקור בארמית ) כי " אדריאנוס ישתחקו עצמותיו ( = לשון קללה ) ציוה ואמר ' כל מי שאתם רואים ששערו הוא כשער היהודים -

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help