sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

שהיא כתובה " על הקינות " ( שם [ וראו לעיל , סעיף א ]) . התרגום הארמי לאיכה ד , כ , " רוח אפינו משיח ה ' נלכד בשחיתותם " , מבאר את הפסוק כקינה שקונן הנביא ירמיהו על המלך יאשיהו ( וראו בפירוש הפסוק ) . על קישור ירמיהו ומגילת איכה אל מגילת הספר איכה איכה ישבה בדד ( א , א ); ישב בדד וידם ( ג , כח ) מה אשוה לך ואנחמך בתולת בת ציון כי גדול כים שברך ( ב , יג ) נפלו בחרב ... תקרא כיום מועד מגוריי מסביב ( ב , כא - כב ) ולא היה ביום אף ה ' פליט ושריד ( ב , כב ) הייתי שחוק לכל עמי נגינתם כל היום ( ג , יד ) יתן בעפר פיהו אולי יש תקוה ( ג , כט ) פחד ופחת היה לנו ( ג , מז ) פלגי מים תרד עיני על שבר בת עמי ( ג , מח ) עיני נגרה ולא תדמה מאין הפוגות ( ג , מט ; וראו גם ב , יח ) מחטאת נביאיה עוונות כהניה ( ד , יג ) קלים היו רודפינו מנשרי שמים ( ד , יט ) השיבנו ה ' אליך ונשובה ( ה , כא ) מקרבה לשונית - סגנונית זו אין בהכרח להסיק כי ירמיהו הוא מחבר הקינות , ודומה יותר כי מחברי הקינות האנונימיים כבר הכירו רבות מנבואותיו הקשות של נביא זה , והיו עדים להתגשמותן , ולפיכך מצאו לנכון לשבץ בדבריהם מדבריו . זאת ועוד : כיוון שהמגילה חוברה זמן לא רב לאחר החורבן , ובמקום שבו ניבא ירמיהו , הרי שאין להתפלא על קרבת הלשון בין לשון הנבואות ללשון הקינות . יג . בין מגילת איכה לישעיהו נביא הנחמה הנביא האלמוני , נביא שיבת ציון , שנבואותיו חברו אל נבואות ישעיה בן אמוץ ( פרקים מ - סו ) , מכיר את מגילת איכה ומשוחח עמה . דומה כי כבר ראשית נבואתו , " נחמו נחמו עמי " ( מ , א ) , היא תגובה לקביעה החוזרת ונשנית בקינה הראשונה : " אין לה מנחם" ( פסוק ב ; ראו עוד פסוקים ט , טז , כא ) . דברי המקונן על ירושלים , " היתה כאלמנה " ( א , א ) , מהדהדים בנבואת ישעיהו על בבל , בדברים המושמים בפיה : " האומרה בלבבה ... לא אשב אלמנה ולא אדע שכול " ( ישעיה מז , ח ) , ללמדנו כי בבל תבוא על עונשה על דרך מידה כנגד מידה . ושוב - בקינה שקרע המלך יהויקים ( ירמיה לו ) ראו עוד להלן במבוא לפרק א . ועוד יש להעיר כי לשונות רבות קושרות בין ספר ירמיה לבין מגילת איכה : ירמיה מפני ידך בדד ישבתי ( טו , יז ) שבר גדול נשברה בתולת בת עמי ( יד , יז ) כי חרב לאויב מגור מסביב ( ו , כה ; ראו גם כ , ג - ד ) ולא יהיה להם שריד ופליט ( מב , יז ; ראו גם מד , יד ) הייתי לשחוק כל היום ( כ , ז ) ויש תקוה לאחריתך ( לא , יז ) פחד ופחת ופח ( מח , מג ) על שבר בת עמי ... מי יתן ראשי מים ועיני מקור דמעה ( ח , כא - כג ) תרדנה עיניי דמעה לילה ויומם ואל תדמינה ( יד , יז ) כי גם נביא גם כהן חנפו ( כג , יא ) קלו מנשרים סוסיו ( ד , יג ) השיבני ואשובה כי אתה ה ' אלוהיי ( לא , יח ) הראשונה אומר המקונן על ירושלים : " לא זכרה אחריתה " ( פסוק ט ) , היינו : בטחה בעצמה ולא חשבה על תוצאות מעשיה ; כך אירע גם לבבל : " לא שמת אלה על לבך לא זכרת אחריתה " ( מז , ז ) , ושמא הנוסח " אחריתה " - ולא כצפוי " אחריתך " - נובע מהשפעת מגילת איכה . המשכה של הקינה : " ידו פרש צר על כל מחמדיה כי ראתה גויים באו מקדשה " ( פסוק י ) מהדהד בדברי הנביא שעודנו מקונן על גורל המקדש : " בית קודשנו ותפארתנו ... היה לשריפת אש וכל מחמדינו היו לחרבה " ( סד , י ) . בקינה הרביעית מתואר עונשם של כהני ירושלים ונביאיה אשר שפכו בה דם : " סורו טמא קראו למו סורו סורו אל תיגעו " ( פסוק טו ) , והנה , כאשר יצאו בני ישראל מבבל יאמר להם : " סורו סורו צאו משם טמא אל תיגעו צאו מתוכה היברו נושאי כלי ה '" ( ישעיה נב , יא ) . הכהנים אשר ישובו ארצה מן הגלות עם כלי בית ה ' יצטרכו להיזהר מטומאת ארץ גלותם , זו שהביאה עליהם את אסונם . בנבואת הנחמה לירושלים ( ישעיה נא , יז - כג ) ניכרת זיקה אל הקינה השנייה במגילה ( פסוקים יא - יט ) , בעיקר בראשית הנבואה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help