sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:156

פרק ג פסוקים נב - נד פסוק נב : צוֹד צדוּני כצפּוֹר איבי חנם : פסוק נג : צמתוּ בבּוֹר חיי וידּוּ אבן בי : פסוק נד : צפוּ מים על ראשי אָמרתי נגזרתי : פסוק נב : האות צד " י משמשת לא רק לפתיחת הפסוק אלא יוצרת מצלול בכל תיבותיה של הצלע הראשונה . המקונן אינו רואה עוד את האלוהים כאויבו ; בני האדם הם אלה שהציקו לו . כזכור , בחלקה הראשון של הקינה הציג המקונן את האלוהים כציד האורב לנפשו : " דרך קשתו ויציבני כמטרא לחץ" ( פסוק יב ); עתה אויביו הם הפוגעים בו . לדימוי של ציד אדם ביד אויביו כציפור , כעוף כנף חסר אונים , ראו לדוגמא את הברכה שמברכים הניצולים מיד אויביהם : " נפשנו כציפור נמלטה מיד יוקשים ( = הצידים , מציבי מלכודות ) " ( תהילים קכד , ז ) . המקונן מציג את אויביו כ " אויבי חינם " , הרודפים אותו ללא שום סיבה , אף שלהם לא גרם כל רע , וראו בדומה : " רבו משערות ראשי שונאיי חינם ... אויביי שקר " ( שם סט , ה ) . פסוק נג : מדימוי עצמי לציפור שניצודה עובר המקונן לעיצוב סבלו כמי שנתנוהו ב " בור " , שהוא מקום מאסר או דימוי למשכן המתים . על " בור " במשמעות הראשונה ראו את האמור על יוסף כשהוציאוהו מבית האסורים : " ויריצוהו מן הבור " ( בראשית מא , יא ) , וראו עוד להלן בפסוק נה . על " בור " במשמעות השנייה , משכן המתים , השאול , ראו התקבולת : " אל שאול תורד / אל ירכתי בור " ( ישעיה יד , טו ) . על דימוי המאסר לשאול ראו גם לעיל , פסוק ו . " צמתו " פירושו : כילו . השוו : " ואויביי תתה לי עורף ומשנאיי ואצמיתם " ( שמואל - ב כב , מא ) , ובדומה בתקבולת אל כר " ת : " לבקרים אצמית כל רשעי ארץ / להכרית מעיר ה ' כל פועלי אוון " ( תהילים קא , ח ) . האויבים לא הסתפקו בכליאתו של המקונן , או אף במותו , אלא אף ידו בו אבנים , היינו סקלוהו ( על " ידו" שפירושו השליכו , השוו : " ועל ירושלים ידו גורל " [ עובדיה פסוק יא ] , היינו הפילו , השליכו , גורלות ) . פסוק נד : בפסוקנו מתחזקת תמונת המוות - הטביעה במים רבים . " צפו " פירושו זרמו , עלו מעלה , כגון : " אשר עשה לחיל מצרים לסוסיו ולרכבו אשר הציף את מי ים סוף על פניהם ברודפם אחריכם" ( דברים יא , ד ) , והשוו לתחושת הטביעה של הסובל כביטויה במזמור שבפי יונה : " אפפוני מים עד נפש תהום יסובבני סוף חבוש לראשי " ( ב , ו ) , וכן במזמור : " הושיעני אלוהים כי באו מים עד נפש . טבעתי ביוון מצולה ואין מעמד באתי במעמקי מים ושיבולת שטפתני " ( תהילים סט , ב - ג ) . המקונן אכן חושב שקיצו הגיע : " אמרתי נגזרתי " . " אמרתי " כאן פירושו : " חשבתי , אך התברר שטעיתי " , וראו לדוגמא את דברי חותנו של שמשון לחתנו , כשהוא מסביר לו מדוע השיא את אשת שמשון לאחר : " אמור אמרתי כי שנוא שנאתה " ( שופטים טו , ב ) . וכך הם דברי המלך חזקיהו שסבר כי ימיו הגיעו לקיצם :

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help