sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

שיצמחו במבנים ההרוסים : " ועלתה ארמנותיה סירים / קימוש וחוח במבצריה " ( ישעיה לד , יג ) . גם מושגים נוספים שעניינם ביצורים וחומות נרדפים ל " ארמון " , כגון בדבריו הנרגשים של עולה הרגל לירושלים : " יהי שלום בחילך ( = בחומתך ) / שלוה בארמנותיך " ( תהילים קכב , ז ) . כך גם בנבואות - קללות של עמוס לעמי האזור , כגון : " ושילחתי אש בחומת עזה ואכלה ארמנותיה" ( א , ז ) , או בתיאור חורבן ירושלים על ידי הבבלים : " וינתצו את חומת ירושלים וכל ארמנותיה שרפו באש " ( דברי הימים - ב לו , יט ) . ארמון נזכר אפוא יחד עם מבצר , חל וחומה . ארמונות נזכרים גם בקשר למשכנותיהם של מלכים : " ויבוא אל ארמון בית המלך וישרוף עליו את בית מלך באש " ( מלכים - א טז , יח ) . מסתבר שבפסוקים שבהם מופיע המושג " ארמון בית המלך" ( ראו עוד מלכים - ב טו , כה ) הכוונה במילה " ארמון " היא למבצר המגן על בית המלך . העברית המקראית יודעת גם את המושג " אלמון " ( בחילופי למ "ד ורי " ש כפי שהוא , למשל , במילים " גלעין " ו " גרעין " ) , כגון : " וידע ( = הרס ) אלמנותיו ועריהם החריב " ( יחזקאל יט , ז ) , וראו עוד משא בבל בישעיה יג , כב : " וענה איים באלמנתיו ותנים בהיכלי עונג " , פסוק יחיד המאפשר את הזיהוי בין אלמון - ארמון לבין בניין פאר , מעין ארמנות המלוכה שהזכרנו בראשית הדברים . חברותיהן של תאניה ואניה חביב על סופרי המקרא הקישוט הספרותי הנוצר מצירופי שמות עצם החבורים על ידי ו " ו החיבור והפותחים באותו עיצור וקרובים במצלולם , כשלעיתים אף משמעותם קרובה : " דת ודין " ( אסתר א , יג ); " עירום ועריה " ( כגון : יחזקאל טז , ז ); " עפר ואפר " ( כגון : בראשית יח , כז ); " עצור ועזוב " ( דברים לב , לו ); " קאת וקיפוד" ( ישעיה לד , יא ); " שמיר ושית " ( ישעיה ה , ו ) , וראו עוד להלן ג , מז ( " פחד ופחת ... השאת והשבר " ) . כאשר אחד השמות קצר מרעהו , יופיע הקצר תחילה : " הוד והדר" ( כגון תהילים כא , ו ); " חן וחסד " ( אסתר ב , יז ); " חל וחומה " ( להלן פסוק ח ); " ענן וערפל " ( כגון : דברים ד , יא ); " ציה וצלמוות" ( ירמיה ב , ו ); " שואה ומשואה " ( צפניה א , טו ); " שמה ושערורה" ( ירמיה ה , ל ) ועוד כיוצא באלה . מצאנו גם שני צירופים הניצבים זה לצד זה : " צרה וצוקה לביא וליש " ( ישעיה ל , ו ) , ואף שלשות של שמות עצם שמצלולם קרוב : " בוקה ומבוקה ומבולקה " ( נחום ב , יא ); " פחד ופחת ופח " ( ישעיה כד , יז ) . פסוקנו כפזמון חוזר ר ' יהודה הלוי , בקינה שראשיתה במילים " יום אכפי הכבדתי ויכפלו עווניי " ( כלומר : היום שבו נכפל , התעצם , כובד עוונותיי ) , משתמש במילים " וירב בבת יהודה תאניה ואניה " כפזמון החוזר בסוף כל אחד מחמשת בתי הקינה ( שבראשם האקרוסטיכון יהודה ) . הקינה עוסקת ברצח זכריהו בן יהוידע הכהן ( כמסופר בספר דברי הימים - ב כד , כ - כב ) וזה לשון הבית הראשון : " יום אכפי הכבדתי ויכפלו עווניי / בשולחי יד בדם הנביא ובא אל מקדש אדוני / ולא כיסתהו אדמה עד בוא חרב מוניי ( = שונאיי ) / ולא שקט [ הדם ] עדי הוקם ( = עד שעת הנקמה על ) דם הנביא זכריה / וירב בבת יהודה תאניה ואניה " . לסיפור המלא אודות דם זכריה ראו להלן , עמוד . 114 " מקוננת " ( , ( 1956 ציור דיו וצבע מים על נייר , מעשה ידי שמואל בק ( יליד , ( 1933 מן הבודדים מתושבי וילנה שנותרו בחיים לאחר מוראות השואה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help