sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:221

לכו למים ... ולכו שברו ( = קנו ) בלוא כסף ובלוא מחיר יין וחלב" ( ישעיה נה , א ) , עד ימינו , כידוע , משמשת המילה " כסף " ככינוי לאמצעי התשלום , גם אם הם עשויים נחושת ואפילו נייר . על הקשר שיוצרת ספרות האגדה בין כסף ותורה ראו להלן . כסף , מים ותורה בספרות האגדה מצויה לא אחת ההשוואה בין התורה לכסף , וזאת על יסוד פסוקים שונים . כך דורש מדרש שמות רבה ( י , א ) את דברי קהלת " אוהב כסף לא ישבע כסף " ( ה , ט ) כ " אוהב תורה לא ישבע ממנה " . את ההשוואה שעורך ספר משלי בין החכמה לכסף - באומרו עליה " אם תבקשנה ככסף " ( ב , ד ) - מבין המדרש כעוסק בתורה : " מה כסף קשה לקנותו - כך דברי תורה קשים לקנותם" ( ספרי דברים , מח ) , ואילו את דבריו של קהלת " כנסתי לי גם כסף וזהב " ( ב , ח ) מבין מדרש קהלת זוטא כמדברים על דברי תורה . בדומה נפוצה בספרות חז " ל התפיסה לפיה גם התיבה המקראית " מים " ניתנת להידרש על התורה , כך למשל : ' " וילכו שלושת ימים במדבר ולא מצאו מים ' ( שמות טו , כב ) . דורשי רשומות ( = קבוצת חכמים קדומה שנהגו למצוא רמזים בפסוקי מקרא לעניינים שונים ) אמרו : אין מים אלא תורה , שנאמר ' הוי כל צמא לכו למים ' ( ישעיה נה , א ) . כיוון שהלכו שלושת ימים בלא תורה נלאו ( = נחלשו ) " ( בבא קמא פב ע " א ) . ומרחיב בעניין זה מדרש שיר השירים רבה ( א , ג ) : " מה המים מסוף העולם ועד סופו - כך תורה מסוף העולם ועד סופו ; מה מים [ מביאים ] חיים לעולם - כך תורה חיים לעולם ; מה המים חינם לעולם - כך תורה חינם לעולם ; מה המים מן השמים - כך תורה מן השמים ... מה המים יורדים טיפין טיפין ונעשים נחלים נחלים - כך תורה , אדם למד שתי הלכות היום ושתיים למחר עד שנעשה כנחל נובע ; ומה המים מניחים מקום גבוה והולכים במקום נמוך - כך תורה מנחת מי שדעתו גבוהה עליו ( = גאוותנים ) ומדבקת במי שדעתו נמוכה עליו " וכן הלאה . ברוח זו קובע מדרש לקח טוב לפסוקנו : ' " מימינו בכסף שתינו ' - אפילו ללמוד תורה אין מניחין אותנו עד שאנחנו נותנין להם שוחד " ( ורקעו ההיסטורי של מאמר זה לא נתברר ) . התלמוד ( יבמות קח ע " ב ) מספר , תוך קישור לפסוקנו , על אירוע שחל בימים שסביב מרד בר כוכבא , " שעת הסכנה " , כאשר נתעוררה שאלה הלכתית וביקשו לדעת את פסיקתו של ר ' עקיבא , שהיה נתון במאסר . לצורך זה " שכרו אדם אחד בארבע מאות זוז ושאלו את ר ' עקיבא בבית האסורין " , והרי זו דוגמא נוספת לתשלום עבור דברי תורה בשעות צרה וצוקה . מחיר ומכירה שתי מילים אלה מתחום המסחר , מכירה ( מן השורש מכ " ר ) ומחיר , קרובות במידת מה בצלילן אך משמעותן ומקורן שונים . מילת " מחיר " מקורה אכדי , . ma ḫ iru מילה זו , הרווחת במקרא - כגון : " אקנה מאותך במחיר ולא אעלה לה ' אלוהיי עולות חינם" ( שמואל - ב כד , כד ) , או " למה זה מחיר ביד כסיל לקנות חכמה ולב אין " ( משלי יז , טז ) - נעלמה מלשון חז " ל ותחתיה נעשה שימוש במילת " דמים " . כך , למשל , קובעת המשנה ( יומא ו , א ) כי שני השעירים של יום הכיפורים , שאחד מהם הוקרב במקדש והשני הושלך לעזאזל , צריכים שיהיו שווים " במראה ובקומה ובדמים " , היינו במחיר . על הקשר בין " מחיר " לשורש מכ " ר עומד התלמוד , כשהוא מבאר , למשל , את הפסוק " ומחיר שדה עתודים ( = בני צאן ) " ( משלי כז , כו ) בעזרת השורש מכ " ר : " לעולם ימכור אדם שדה ויקח עתודים , ואל ימכור אדם עתודים ויקח שדה " ( חולין פד ע " א ) . השורש מכ " ר ידוע למשל מן הפיניקית , והוא שכיח מאוד במקרא , כגון : " וכי ימכור איש את בתו לאמה " ( שמות כא , ז ) , או " וימכרו את יוסף לישמעאלים בעשרים כסף " ( בראשית לז , כח ) . בלשון המקרא יש לשורש מכ " ר גם משמעות של הסגרה , לדוגמא : " איכה ירדוף אחד אלף ושניים יניסו רבבה אם לא כי צורם מכרם וה ' הסגירם " ( דברים לב , ל ) . מתקן שתייה בגן ציבורי בגבעת שמואל .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help