sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:155

משקפיים , משקפת והשקפה המשקפיים הומצאו כבר בשלהי המאה הי " ג , ככל הנראה באיטליה , אך השפה העברית טרם ידעה כיצד לכנותם . מן השמות שהוצעו בעבר למכשיר רב - ערך זה היו : כלי זכוכית , מראות זכוכית , זכוכיתיים , רואותיים ובתי עיניים . היה זה המורה חיים לייב חזן מגרודנו שהציע בשנת , 1890 במאמר שפרסם בעיתון " הצפירה " , את השם משקפיים , על דרך משקלם של שמות חפצים בסיומת הזוגי , כגון " מאזניים " ו " מלקחיים " . טעמים נוספים לבחירתו ב " משקפיים " הוא מציע במאמרו : " הנה איש לא יכחיש כי טוב שם בן מילה אחת משם מרבה מילים ... יכול להיות כי בחרתי בו למען דמותו למילה היוונית skopeo ( שפירושה : אראה , אתבונן ) הבאה בשמות כל כלי הראות בלשונות אירופה , כמו טלסקופ , מיקרוסקופ וכמוהם " . ברוח המילה " משקפיים " המציא אליעזר בן יהודה את המילה " משקפת " . בתחילה שימשה מילה זו לכינוי המיקרוסקופ , אך בהמשך קיבלה את משמעותה הנוהגת כיום . ואילו המילה " השקפה " - במשמעות של תפיסת עולם , דעה - נולדה בימי הביניים , אף שמצאנו " השקפה " במשמעות של התבוננות וראייה כבר בספרות חז " ל : " כל מקום שנאמר השקפה אינו אלא ממקום גבוה למקום נמוך " ( שכל טוב לבראשית יח ) . " לא נשתייר אלא אני" בשני מקורות מצוטט פסוק מט על ידי רבן שמעון בן גמליאל , נשיא הסנהדרין במחצית הראשונה של המאה השנייה , בקשר לאסונות שרק הוא ניצל מהם . בתלמוד הירושלמי ( תענית ד , ה ) הוא מספר : " חמש מאות בתי סופרים ( = בתי ספר ) היו בביתר והקטן שבהן אין פחות מחמש מאות תינוקות . והיו אומרים : ' אם באו השונאים עלינו , במכתובים ( = קנים לכתיבה ) הללו אנו יוצאין עליהן ומנקרים את עיניהם ' , וכיוון שגרמו עוונות היו ( = האויבים ) כורכים כל אחד ואחד בספרו ושורפין אותו , ומכולם לא נשתייר אלא אני . וקרא על עצמו את הפסוק ' עיני עוללה לנפשי מכל בנות עירי '" . מספרם העצום של בתי הספר והילדים הוא , כמובן , ביטוי להגזמה ולזיכרון היסטורי נוסטלגי , אך תיאור מותם האכזרי עשוי בהחלט לשקף מציאות כהוויתה . בדומה מצאנו בתלמוד הבבלי ( בבא קמא פג ע " א ) בשם רבן שמעון : ' " עיני עוללה לנפשי מכל בנות עירי ' - אלף ילדים היו בבית אבא ( = בית הנשיא ) , חמש מאות מהם למדו תורה , חמש מאות למדו חכמה יוונית , ולא נשתייר מהם אלא אני כאן ובן אחי אבא בעסיא ( = מקום שלא זוהה בוודאות ) " . נראה שמסורות אלה מיוסדות על דרשת חלקים מן הפסוק . יתכן שיש לקשר את " עיני עוללה " אל סיפור הילדים - עוללים ועיניי האויב , ולראות ב " נפשי מכל בנות עירי " בסיס לקביעה כי רק אני ( " נפשי " ) נותרתי מכל ילדי העיר . על " ל – גנאי ושבח לפועל על " ל משמעות שלילית של גרימת נזק , כגון " למי עוללת כה " ( לעיל ב , כ ) ובמיוחד בבניין התפעל , כגון בביטוי חששו של שאול , המבקש מנערו שיהרגהו , " פן יבואו הערלים האלו ודקרוני והתעללו בי " ( שמואל - א לא , ד ) . שם העצם " מעלל " , לעומת זאת , הוא נייטרלי כגון בדברי ירמיהו : " לתת לאיש כדרכיו וכפרי מעלליו " ( לב , יט ) . למילה " עלילה " מיוחסת משמעות שלילית כשמדובר במעשי בני האדם , כגון : " לא תבושי מכל עלילותייך אשר פשעת בי " ( צפניה ג , יא ) , אך משמעותה חיובית בהתייחסה למעשי האלוהים , " הודו לה ' קראו בשמו הודיעו בעמים עלילותיו" ( ישעיה יב , ד ) . " עלילה " היא גם האשמת שווא ( דברים כב , יד : " ושם לה עלילות דברים והוציא עליה שם רע " ) ומכאן נוצר בלשוננו הצירוף " עלילת דם " , המוכר היטב מקורות עם ישראל . בלשון החדשה " עלילה " היא גם השתלשלות המאורעות בסיפור , ו " שיר עלילה " הוא המונח העברי לאפוס . " עין לציון צופייה " , מגזרת ניר מעשה ידי האמנית הישראלית ציפורה נאמן ( ילידת . ( 1946 נוף ירושלים נשקף מתוך צורת עין .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help