sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

יב . בין מגילת איכה לירמיהו ולספרו המסורת בתלמוד הבבלי ( בבא בתרא טו , ע " א ) , המשמשת מעין מבוא למקרא , קובעת כי " ירמיה כתב ספרו וספר מלכים וקינות " , וכבר הערנו על כך שבתרגום השבעים ניצבת מגילת איכה בסמוך לספר ירמיה . בראש תרגום השבעים לאיכה אף מצויה תוספת : " ויהי אחר גלות ישראל וחורבן ירושלים וישב ירמיהו לבכות ויקונן את הקינה הזאת על ירושלים ויאמר " . נראה לומר שייחוס מגילת איכה לירמיהו הנביא נובע בראש ובראשונה מן הרצון לסלק את האנונימיות , להציג פנים אנושיות העומדות מאחורי החיבור , ומה גם של איש המעלה , ממש כייחוס מזמורי תהילים לדוד או הספרים המיוחסים לשלמה : " משלי שלמה " ( משלי א , א ) , " שיר השירים אשר לשלמה " ( שיר השירים א , א ) וקהלת : " דברי קהלת בן דוד מלך בירושלים " ( קהלת א , א ) . פעלו של ירמיהו בזמן החורבן מקל על זיהוי המחבר בנביא זה , מה גם שירמיהו מוכר כמקונן ומעורר לקינה ( וראו לדוגמא בספרו ד , יט - כא ; י , יט ; טו , י וכיוצא באלה ) . זאת ועוד , בספר דברי הימים - ב מיוחסת לו קינה על המלך יאשיהו ( לה , כה ) , ואף נאמר תושביה - מוות בחרב וברעב , עוני מנוול והשפלה על ידי אויבים השמחים למשבתה - מפתים לחשוב שהקינות נכתבו על ידי עדי ראייה בשנים הראשונות שלאחר החורבן . מאידך גיסא , יש לקחת בחשבון כי משוררים מוכשרים יכולים לתאר תיאורים שכאלה גם שנים רבות מאוחר יותר וזאת על יסוד שמועות שהגיעו לאוזניהם , הן מדמיונם הפורה והן אגב הליכה בשבילי המסורת הספרותית ( על קינות עתיקות ראו לעיל , סעיף ד ) . גם דומה כי זמן מה חייב לעבור בין השבר הנוראי לבין מועד הכתיבה המתארת אותו , כתיבה שיש בה כבר ביטוי למנגנונים של התמודדות עם המצב , כגון פיתוח התפיסה של צידוק הדין שהוא ראשית הנחמה ( ראו לעיל , סעיף ח ) . הלב נוטה עם זאת לראות בקינות ביטוי אותנטי לטראומה , מה גם שהמגילה אינה משקפת תקוות לעתיד מזהיר . רק לקראת סופה נשמע הקול " חדש ימינו כקדם " ( ה , כא ) . כמה עשרות שנים מאוחר יותר - בתקופת שיבת ציון - כבר ניתן לצפות למבט המופנה כלפי עתיד טוב יותר , לתקוות הגאולה , ואז לא יהא עוד מקום לקינות שכאלה . זאת ועוד , נבואותיו של נביא שיבת ציון ( שדבריו מובאים בספר ישעיה מפרק מ ואילך ) , כבר מעידות על מציאותן של קינות איכה ומהפכות אותן כדי לבטא אמונה בגאולה הממשמשת ובאה ( ראו להלן , סעיף יג ) , וברי כי רמיזות למגילה מחייבות כי זו כבר הפכה לנכס צאן ברזל של המסורת הספרותית , וזמן כתיבתה קדם כמה עשרות שנים לנביא זה . והרהור נוסף : מסתבר שהמגילה נמנעת מהזכרת פרטים מזהים הנוגעים לאירועים מסוימים שאירעו סביב החורבן . האם מורא הכיבוש הבבלי הוא שמנע מן המקוננים להזכיר במפורש את שם האויב בה " א הידיעה - בבל ? ודוק : אדום , שסייעה לבבל בכיבוש ירושלים נזכרת גם נזכרת ( ד , כא - כב ) . והוא הדין באי הזכרת שמו של המלך , צדקיהו , אשר נלכד על ידי הבבלים . אפשר אפוא שצל השלטון הבבלי מאפיל עדיין על המקונן ומעורר אותו לזהירות . גם לשון המגילה אינה מעודדת תארוך מאוחר שלה ( ראו בסעיף הקודם ) ודומה אפוא כי המגילה נכתבה סמוך לאמצע המאה השישית לפנה " ס , עשרות שנים אחדות לאחר החורבן . ( על יחוסה לנביא ירמיהו ראו להלן . ) " ירמיה " , בול בסדרת נביאי ישראל , מועדים לשמחה תשל " ד . מעשה ידי דוד גרבו . הבול מתאר את הנביא מקונן על רקע ירושלים הבוערת .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help