sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

פרק ב פסוק ה היה א ֲדני כאוֹיב בלע יש ׂראל בלע כל אַרמנוֹתיה שחת מבצריו וירב בבת יהוּדה תא ֲניה וא ֲניה : שוב ושוב מדגיש המקונן כי ה ' היה " כאויב " לישראל , ודומה שכאן הכ " ף אינה כ " ף הדמיון ( אף שכך נאמר במדרש איכה רבה ) אלא כ " ף החיזוק : ה ' הוא אויב של ממש . פעמיים בפסוק זה חוזר הפועל שהופיע כבר בפסוק השני : " בילע " , כלומר השחית . ושוב נזקק המקונן לתמונות ההרג : " בילע ישראל " , וההרס : " בילע כל ארמנותיה שיחת מבצריו " . בהרס המבצרים דובר כבר לעיל בפסוק ב ( " הרס בעברתו מבצרי בת יהודה " ) , והפעם נוספים עליהם גם הארמונות , שהם בעיקרו כינוי אחר למבצרים . בעוד שכינוי השייכות של המבצרים הוא בזכר ( " מבצריו " של ישראל ) , כינוי השייכות של הארמונות הוא בנקבה ( " ארמנותיה " ) , רמז אל בת יהודה הנזכרת בהמשך הפסוק . לקולות ההרס וההרג מצטרף קולם של המקוננים : " וירב ( היינו : הרבה ) בבת יהודה תאניה ואניה " , ועם יהודה המקונן מוצג כאישה ( השוו פסוק ב לעיל ) , כי הקינה מסורה לא אחת לנשים : " כה אמר ה' צבאות התבוננו וקראו למקוננות ותבואינה ואל החכמות ( = בעלות מקצוע שהיו שוכרים את שירותיהן לקונן ) שילחו ותבואנה " ( ירמיה ט , טז ) . לצירוף המילים " תאניה ואניה " השוו ישעיה כט , ב : " והציקותי לאריאל והיתה תאניה ואניה " . שורש שתי המילים הוא אנ " ה , שעניינו באבל ( והתרגום הארמי אכן תרגם : " אבילותא ואנינותא " [ = אנינות , גם היא לשון אבל ]) , והשוו : " ואנו הדיגים ואבלו " ( ישעיה יט , ח ) , ובצירוף זה ניתן אף לשמוע קול של בכי ויללה . " בילע " שאיננו לשון השחתה בעל לקח טוב לפסוקנו מתקשה ככל הנראה במשמעות הנוראה של הפסוק , ברעיון שהאלוהים פועל בעוצמה כנגד עמו , והריהו מבין את תיבת " בילע " באופן פחות נורא , ואומר : ' " בילע ישראל' - הבליעם בין האומות " , כלומר האלוהים רק הפיץ אותם בין הגויים אך לא השחיתם . והוא ממשיך ואומר : ' " בילע ישראל ' - אמר ר ' ברכיה משום ( = בשם ) ר ' שמואל בר נחמני : בג ' מקומות נאנסו ישראל ( = נכלאו שלא ברצונם , כאילו נבלעו שם ) , אחד לפנים מנהר סמבטיון , ואחד שירד עליהם הענן והקיפן , ואחד בדפני של אנטוכיא ( = פרוור בעיר בסוריה ) ושלושתן בפסוק אחד ( הוא ישעיה מט , ט , נביא הנחמה ) : ' " לאמור לאסורים צאו ' - אלו שלפנים מנהר סמבטיון , ' לאשר בחושך היגלו ' - אלו שהקיפן הענן , ' על דרכים ירעו ' - אלו שנתונין בדפני של אנטוכיא , שמהן נתפזרו גלויות ישראל " ( יסודה של המסורת בתלמוד הירושלמי , סנהדרין י , ה ) . אלמון רב תפארת כשאנו פוגשים במילה " ארמון " בלשוננו אנו רואים בדמיוננו בנייני פאר ענקיים , בתי מלכים , משהו בסגנון ארמון ורסאי או ארמון בקינגהאם , אך המשמעות הראשונית של ארמון היא דווקא מבצר . כך עולה , למשל , מן התקבולת בפסוק המדבר על קוצים שונים

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help