sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:83

אויבים עליך ישראל התרגום הארמי קובע כי לא יד ימינו של האלוהים היא הפוגעת בעם , אלא נבוכדנאצר , אשר האלוהים ניצב לימינו , כלומר רק מסייע לו בעקיפין . במדרש איכה רבה לפסוק מקשרים את הפסוק אל אויבים אחרים שעמדו כנגד עם ישראל במהלך תולדותיו : ' " דרך קשתו כאויב ' - זה פרעה שנאמר ' אמר אויב ארדוף אשיג' ( שמות טו , ט ) , ' ניצב ימינו כצר ' - זה המן , שנאמר ' איש צר ואויב המן הרע הזה ' ( אסתר ז , ו ) " . בהזכרת פרעה , המן ונבוכדנאצר נעשה אפוא פסוקנו כלי קיבול על - זמני לאויבים בשר ודם , דבר המחליש את רושמה של עוצמת הזעם האלוהי המתבטאת בו . " מי כמוך באלמים " ומסע הצלב השני במילים " מי כמוך באלים - מי כמוך באלמים , מי כמוך שומע עלבון בניך ושותק " ( שהוא מדרש נועז על פסוק משירת הים , המצוי במכילתא דרבי ישמעאל , שירה , ח ) פותחת קינה שנכתבה בידי ר ' יצחק בן שלום בעקבות מאורעות מסעי הצלב השני ( . ( 1147 וכך פותח המקונן את דבריו : " אין כמוך באלמים / דומם ושותק למעגימים ( = עם ישראל העגום ) / צרינו רבים קמים " . המדרש , ובעקבותיו הקינה , רואים בשתיקת האלוהים הרואה בחורבן ביתו , עירו ועמו , ולא מתערב כדי להציל ולהגן , את יכולת ההתאפקות העל - אנושית שלו , שגם עליה יש לברך , בבחינת צריך אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה . בין השאר עושה שם הפייטן שימוש בפסוקנו ואומר : " פסע אויב בזין ( = כלי נשק ) / ואיבד טובי ושם לאין / ויהרוג כל מחמדי עין" ( ספר הדמעות , א , עמ ' ריט ) . על חסד האל מדרש פסיקתא רבתי ( פיסקה ב ) מעמיד דו - שיח בין דוד לבין הקדוש ברוך הוא , שבמסגרתו מבקש דוד לדעת מדוע לא זכה לבנות את המקדש : " אמר לו דוד : אם כן , למה איני בונה אותו ? אמר לו הקדוש ברוך הוא : שאם אתה בונה אותו , הווי קיים ואינו חרב . אמר לו : והרי יפה ! אמר לו הקדוש ברוך הוא : גלוי וצפוי לפניי שעתידים לחטוא ואני מפיג חמתי ( = מצנן את כעסי ) בו ומחריבו וישראל ניצולין , שכן כתיב ' באוהל בת ציון שפך כאש חמתו '" , במקדש ולא בעם עצמו ! " שפוך חמתך על הגויים" בניגוד לפסוקנו , שעל פיו שפך האלוהים את חמתו " באוהל בת ציון " , מבקשת ההגדה של פסח מן האלוהים שישפוך את חמתו על " הגויים אשר לא ידעוך ועל ממלכות אשר בשמך לא קראו . כי אכל את יעקב ואת נוהו השמו " ( תהילים עט , ו - ז ) . פסוק זה - שבמנהגי עדות שונות מצטרפים אליו פסוקי קללה נוספים , לעיתים למעלה מעשרה ( וביניהם איכה ג , סד - סו ) - נאמר בליל הסדר לאחר הסעודה , בחלקה השני של ההגדה המוקדש בעיקרו לבקשות לעתיד , כגון " בנה ביתך בקרוב " או " לשנה הבאה בירושלים " . אמירת " שפוך חמתך " - במקביל לפתיחת הדלת , דבר שנועד ביסודו , ככל הנראה , לוודא שאין מלשין המקשיב לדברים - נוספה אל ההגדה של פסח באשכנז , כנראה כתגובה על מסעי הצלב של סוף המאה הי " א . במהלך הדורות היא השתלבה במנהגי קהילות נוספות , גם כאלה שלא סבלו מאירועים אלו דווקא . עמוד מהגדה של פסח ( הגדת מרפי ) ועליו " שפוך חמתך " , מעשה ידי הצייר יואל בן שמעון ( צפון איטליה , סביב . ( 1450 כתב היד היה כלול באוצרותיו של הברון אדמונד דה - רוטשילד ונשדד בידי הנאצים . בסופו של דבר חזר לבעליו ונתרם לספרייה הלאומית בירושלים .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help