sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

יא . מתי והיכן חוברה המגילה ? ירושלים היא מוקד עניינן של הקינות , מראשן ועד סופן , מ "איכה ישבה בדד העיר רבתי עם " ( א , א ) , ועד " על זה היה דוה לבנו ... על הר ציון ששמם שועלים הילכו בו " ( ה , יז - יח ) . המקונן או המקוננים מתארים את גורלה המר של העיר , את חורבנה ואת עליבותה , ואין אפוא כל סיבה להניח שהקינות לא נכתבו בקרבה . ואשר למועד הכתיבה : התיאורים המצמררים של מראות החורבן , הריסות העיר , מקדשה ומבצריה , ושל האסונות שפקדו את י . לשון המגילה לשון המגילה היא בעיקרה הלשון המקראית הקלאסית , לשון הבית הראשון , אך יש בה כבר כמה סממנים של לשון המקרא המאוחרת , והרי כמה דוגמאות ללשון זו : ( 1 ) אין במגילה יצוג לכינוי הגוף " אנכי " אלא ל " אני " בלבד ( א , פסוקים טז , כא ; ג , פסוקים א , סג ) , שהוא כינוי האופייני ללשון המאוחרת . ( 2 ) צורת הריבוי " חסדים " במקום " חסד " אף היא מאוחרת : " חסדי ה '" ( ג , כב ) . ( 3 ) המילה " קימה " ( בצירוף " שבתם וקימתם " [ ג , סג ]) היא יחידאית ומופיעה גם בלשון חז " ל ( כגון תוספתא מגילה ג , ד ) . בדרך כלל מבטא המקרא את הצירוף בין יש " ב לקו " ם באמצעות צורות מקור , כגון : " אתה ידעת שבתי וקומי " ( תהילים קלט , ב ) . ( 4 ) הפועל הל " ך בפיעל תחת קל , " שועלים הילכו בו " ( ה , יח ) , הוא מאוחר , והוא המקובל בכתבי כת קומראן , בחיבורו של בן סירא ובלשון חז " ל . ( 5 ) הצורות בנו " ן סופית : " שוממין " ( א , ד [ אך ראו " שוממים " , שם פסוק טז ]) ו " תנין " ( ד , ג [ זה הכתיב ]) אופייניות להשפעה הארמית אשר תפשה אט אט את מקומה של העברית כשפת דיבור . ( 6 ) הפועל סב " ל ( " עוונותיהם סבלנו " [ ה , ז ]) מקביל לנש " א הרגיל בלשון המקרא . סב " ל הוא גם התרגום הארמי הרגיל של נש " א העברי ( כגון בדברים כד , טו ; לב , יא ) . יש מופעים נוספים של סב " ל בעברית המקראית המאוחרת , כגון בישעיה מו , פסוקים ד , ז ; קהלת יב , ה . דומה אפוא כי לשון המגילה מצטרפת לשאר נימוקים הקובעים את זמנה לאמצע המאה השישית לפנה " ס ( וראו בסעיף הבא ) . והנה , דווקא בהצבעה על ה ' כמי שהביא על ירושלים ועל ממלכת יהודה את גורלן המר יש יותר משמץ של תקוה ; לו היה זה כוחם של הבבלים אשר הכניע את יהודה , אזי אין לנו נחמה ; ברי כי עוצמתה של מעצמת העל הבבלית רב מכוחה הדל של ממלכת יהודה הקטנה ובנות בריתה . אך אם ה ' הוא שמשך בכעסו בחוטים , אזי קיים סיכוי שחמתו תשכך והוא יהפוך ידו לטובה ויחלץ את העם מן הצרה . פנייה לה ' בתחינה , בבקשת רחמים , מעידה שעוד לא אבדה התקוה . כך בהתפרצויותיה של ירושלים אל תוך דברי המקונן בקינה הראשונה , " ראה ה ' את עוניי " ( פסוק ט ) , " ראה ה ' והביטה" ( פסוק יא ) , וכך בחלק השני שבו היא הדוברת : " ראה ה ' כי צר לי" ( פסוק כ ) . בקינה השנייה מעורר המקונן את ירושלים לפנות אל ה' בבקשת רחמים : " שפכי כמים לבך נוכח פני אדוני שאי אליו כפייך" ( פסוק יט ) , והיא אכן תיענה לקריאתו ותקרא : " ראה ה ' והביטה למי עוללת כה " ( פסוק כ ) . בקינת היחיד ( פרק ג ) משתנה האווירה מקצה לקצה . מביטויים של תליית האשם בה ' ותחינה אליו בראש החלק השני , " זכור עוניי ומרודי לענה וראש ... זאת אשיב אל לבי על כן אוחיל " ( פסוקים יט - כא ) , עובר המקונן להכרה כי רבים הם חסדי ה ' ( פסוק כב ) וכי " לא יזנח לעולם אדוני ... וריחם כרוב חסדיו " ( פסוקים לא - לב ) . המקונן אינו מהסס לפנות אל ה ' ונוקט לשון עבר כאילו החסד כבר נעשה וגורלו כבר נתהפך לטובה , כגון : " קרבת ביום אקראך אמרת אל תירא . רבת אדוני ריבי נפשי גאלת חיי " ( פסוקים נז - נח ) . בקינה האחרונה , שכולה תחינה - " זכור ה' מה היה לנו הביטה וראה את חרפתנו " ( פסוק א ) - מופיעה לקראת סיום קריאה המבטאת תקוה רבתי : " השיבנו ה ' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם " ( פסוק כא ) . הציפייה לרחמים מלווה לא פעם בקריאה לנקום באויבים , קריאה המצויה לרוב בסיומי הקינות : " תבוא כל רעתם לפניך ועולל למו כאשר עוללת לי " ( א , כב ); " תקרא כיום מועד מגוריי מסביב " ( ב , כב ); " תשיב להם גמול ה ' כמעשה ידיהם ... תרדוף באף ותשמידם מתחת שמי ה '" ( ג , סד - סו ) . בפרק ד מביע המקונן את תקוותו לנקמה באדום בפנייה ישירה אליה : " פקד עוונך בת אדום גילה על חטאתיך " ( פסוק כב ) . בעצם הקריאה לנקמה באויבים יש משום שחרור חלקי של ה ' מאחריותו לאסון ; ה ' ההופך מאויב לישראל לאוהב ומרחם , ינקום באויבי עמו ומחריבי עירו . ביטויי ההכרה בחטא , צידוק הדין , הניכרים בכל הקינות ( ראו לעיל , סעיף ח ) , אף הם מעוררי תקוה : שמא תעודד ההודאה בחטא את רצונו של ה ' לסלוח . גם הסיפורים על חכמתם של בני ירושלים וילדיהם ( ראו להלן , עמוד , ( 258 סיפורים המשוקעים בהיקף רחב בלב המדרשים על מגילת איכה , נועדו לעורר תקוה : לא הכול אבוד , וגם אם הושמדה העיר ונהרס המקדש וגלה העם מארצו ואיבד את עצמאותו - עדיין נותרה לו תבונתו וחכמתו וגם בעזרתם יוושע .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help