sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:219

מצפים שבני ישראל ידבקו במידותיו של האלוהים וירבו חסד עם האומללים הללו , כגון : " וגר לא תונה ולא תלחצנו ... כל אלמנה ויתום לא תענון " ( שמות כב , כא ) . וכדי לסייע לפרנסתם של שלושת היסודות הנזקקים , נתבע בעל השדה להשאיר עומר שנשכח בשדה " לגר ליתום ולאלמנה " ( דברים כד , יט ) . רוח התורה נושבת גם בדברי הנביאים המטיפים לעם ואומרים לו , דרך משל : " ואלמנה ויתום גר ועני אל תעשוקו " ( זכריה ז , י ) . לדברי הטפה אלה מצטרפים לא אחת האשמות וטרוניות , כגון דברי ישעיהו על השרים שהם " יתום לא ישפוטו וריב אלמנה לא יבוא אליהם " ( א , כג ) , וכן איומים בעונש : " וקרבתי אליכם למשפט והייתי עד ממהר ( = מאשים ) ... בעושקי שכר שכיר אלמנה ויתום ומטי גר " ( מלאכי ג , ה ) . ירושלים , שלא הקשיבה לתביעה לתמוך ביתום ובאלמנה , רואה אפוא בהתגשמות הקללות , ואנשיה מקוננים : " יתומים היינו ואין אב אמותינו כאלמנות " . כך קובעת הקינה לתשעה באב " זכור ה' מה היה לנו " ( ראו לעיל , עמוד 215 ) המדגישה עניין זה כמה וכמה פעמים : " בנפשנו נביא לחמנו כי קפצנו מעני ידינו " , " שרים בידם נתלו כי גזילת עני חמסו וגזלו " , ובעיקר " זקנים משער שבתו כי משפט יתום ואלמנה עיוותו " . החובה לדאוג ליתומים ולאלמנות ליוותה דרך קבע את חיי החברה של עם ישראל לתפוצותיו ולעדותיו . החובה לדאוג להם נמנית בין תרי " ג מצוות , ו " נוהגת מצוה זו בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות " ( " ספר החינוך " , חיבור מימי הביניים הדן בכל המצוות ובמסתעף מהן , מצוה סה ) , וביטויים רבים לה בתקנותיהן של קהילות , במזרח ובמערב גם יחד . האחרון בגלגולי חובה זו בא לביטוי בקצבת השאירים של הביטוח הלאומי שנועדה " להבטיח אמצעי קיום לשאירים - אלמן אלמנה ויתומים - של תושבי ישראל שנפטרו " . " מת אב" חודש אב קיבל את שמו - יחד עם שמות חודשים אחרים - בהשפעת התרבות הבבלית , והוצעו לו פירושים שונים על יסוד השפה האכדית . יש שמפרשים אותו במשמעות של אש ( בשל החום הרב השורר בימים אלה ) ואחרים גוזרים אותו מתיבת קנים ( שהוא זמן קצירת הקנים ) . במסורת היהודית מכונה חודש זה בשם " מנחם אב " , כביטוי לשאיפה לנחמה בחודש האבל והחורבן ( ואולי אף רמז לאחד משמותיו של המשיח שנולד בחודש זה [ ראו לעיל , עמוד . [( 61 בין כך ובין כך אי אפשר היה להתעלם ממשמעות תיבת " אב" בשפה העברית , דבר ששימש בין השאר את המשורר בן ספרד ( איש המאה הי " א ) , ר ' שמואל הנגיד , בפתיחה מפתיעה לשיר המדבר על חילופי העונות ורגשי העצב שהם מעוררים , שיר המסיים בקריאה לשתיית יין המשמח לבב : " מת אב ומת אלול ומת חומם / גם נאסף תשרי ומת עמם / באו ימי הקור והתירוש / אדם וקולו בכלי דמם " . מתברר ש " מת אב " אין עניינו ביתמות אלא בסיומו של חודש אב , שגם החודשים שבעקבותיו , אלול ותשרי , הם מבוא לימי הקור , שבהם היין מאדים ואם לא ישתוהו יהיה קולו כביכול דומם ולא ישמע . המשורר נתן יונתן ( 2004 - 1923 ) ציטט את פתיחת שירו של הנגיד בראש שירו " נאסף תשרי " : " מת אב ומת אלול ומת חומם / גם נאסף תשרי ומת עמם / רק נשארה גחלת עמומה / של אהבת הקיץ הגדומה " , ואף היא קינה על מותה של אהבה בצד תקוה לתחייתה . פסוקנו מצוטט במודעת אבל על פטירתו של מנחם אוסישקין ( יליד , ( 1863 שהיה נשיא הוועד הציוני ועמד בראש הקרן הקיימת . אוסישקין נפטר ביום 2 . 10 . 1941 ונקבר במערת ניקנור שבהר הצופים בירושלים .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help