sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:153

שואה את תיבת " שאת " שבפסוק מז מפרש ר ' יוסף קרא ( נוסח ב ) : " מגזרת ' שאו ערים ' ( ישעיה ו , יא ) , ' שואה ומשואה ' ( איוב ל , ג ) , היינו לשון שממה ועזובה " . והנה , " שואה " במקרא היא אסון , צרה גדולה , כגון : " ובא עלייך רעה לא תדעי ... ותבוא עלייך פתאום שואה לא תדעי " ( ישעיה מז , יא ) . זה גם פירוש המילה " שואה " , שאיננה נפוצה במיוחד , בספרות חז " ל ובכתבי ימי הביניים . והנה , ככל הידוע , מאז השנים 1934 - 1933 החלה המילה - לא פעם אף ביידוע , " השואה " - לשמש לתיאור הזוועות והגורל המר שהיה חלקם של יהודי אירופה וצפון אפריקה בתקופת עליית הנאצים לשלטון ובמהלך מלחמת העולם השנייה . כך , למשל , נכתב בעיתון " דבר " , בעת עליית היטלר לשלטון ( מיום , ( 17 . 3 . 1933 על " שעת השואה ליהדות הגרמנית " . לא בנקל התקבל ביטוי זה על הכול , והיו מי שלא ראוהו בעין יפה , הן בשל הקונוטאציה הדתית - מסורתית שלו , והן משום שסברו כי תיבת " שואה " מתייחסת מיסודה לאסון בלתי נמנע , כגון אסון טבע , ולא כאלה היו האירועים , מעשי ידי אדם . המקבילה הלועזית המקובלת לתיאור האירועים היא , holocaust תיבה שיסודה בשפה היוונית והיא מתייחסת לקרבן העולה , הקרבן שנשרף כליל על גבי המזבח . גם כינוי זה לא נתקבל על דעת הכול . " ככלות ייני תרד עיני" על יסוד פסוק מח ( ועל יסוד תהילים קיט , קל ) חיבר משורר בן ספרד ( ונהוג לזהותו בשלמה אבן גבירול בן המאה הי " א ) שיר לעג קצר והיתולי . מתברר שבאחד מן המשתאות שהמשורר הוזמן אליהם , לא הכין המארח כמות מספיקה של יין , ובסופו של דבר נאלצו המשתתפים ללגום מכוסותיהם יין מהול במים . על כך " מקונן " המשורר : " ככלות ייני תרד עיני פלגי מים " , והוא הולך ומסביר כי : " שבעים המה הגיבורים / וישביתום תשעים שרים / שבתו שירים כי פי שרים / מלא מים " , ורצונו לומר : כי היין ( בגימטריה 70 ) נוצח בידי המים ( בגימטריה 90 ) ועל כן נמלא פי המשוררים מים והם חדלו משירתם . השיר ממשיך ומצליף במארח גם בדרכים נוספות . מסתבר אפוא שמגילת איכה - טרגית ככל שתהיה - והפסוק מספר תהילים שעניינו בעזיבת התורה ודרכיה , יכלו לשמש בפי משורר מוכשר כחומר גלם גם לטכסט שאופיו ואווירתו שונים בתכלית . מי הבוכה על " שבר בת עמי " ? מדרש איכה זוטא מפתיע את קוראיו בקביעה כי הדובר בפסוק מח איננו המקונן האנושי אלא האלוהים בעצמו ובכבודו : " הקדוש ברוך הוא אמר ' פלגי מים תרד עיני על שבר בת עמי '" . קביעה נועזת זו מלווה בהודאה כי " אילולא שהכתוב מדבר היה לשון אומרו חייב לחותכו איברים איברים " , כלומר : אם לא היו הדברים נאמרים במקרא , צריך היה לחתוך את לשונו של מי שאומרם . וכאן מגיע משל נועז לא פחות : " משל לבן מלך שביקש להגביה אבן . כיוון שבא להגביה אותה נפלה עליו ושברתו . שמע המלך שנשבר בנו התחיל לומר ' נשברתי ' , אמרו לו בני פלטין ( = הארמון ) : ' בנך נשבר ואתה אומר נשברתי ? ' כך אמר הקדוש ברוך הוא כביכול ' על שבר בת עמי השברתי ' ( ירמיה ח , כא ) " . אמנם תיבת ההסתייגות " כביכול " באה לעמעם את ניסוחו הנועז של המדרש , אך קביעתו כי האלוהים הוא מי שהשבר והאסון היו ( גם ) מנת חלקו - בעינה עומדת . " בכה , ילד , בכה " ( , ( 2005 פסל ארד של פעוט השותה את דמעותיו , מעשה ידי האמנית הישראלית סיגלית לנדאו ( ילידת , ( 1969 הפסל ממוקם בגן הפסלים על שם לולה בר במוזיאון תל אביב לאומנות .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help