sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

פרק ב פסוק ד דרך קשתּוֹ כאוֹיב נצב ימינוֹ כצר ויה ֲר ג כל מח ֲמדי עין באהל בת ציּוֹן שפך כאשׁ חמתוֹ : לפי האמור בפסוק הקודם לא מנע ה ' מן האויב לבצע את זממו . בפסוקנו הוא עצמו הופך לאויב התוקף את עמו בכלי נשקו שלו . דריכת הקשת היא הפעולה הקודמת ליריית החץ , וראו : " כי הנה הרשעים ידרכון קשת כוננו חיצם על יתר לירות במו אופל לישרי לב " ( תהילים יא , ב ) , ומסביר רש " י ביטוי זה באומרו : " לפי שכן דרך קשתות שהם חזקים , לשום רגל עליהם כשהוא כופפם , לכן נכתב בלשון דריכה " . בפסוק הקודם נאמר שהאלוהים " השיב אחור ימינו " , נמנע מעשייה , אך האמור בהמשך פסוקנו , " ניצב ימינו " , מעיד דווקא על פעילותה , ושמא יש לגרוס : " ניצבה ימינו כצר " . ואכן , תרגום השבעים והתרגום הסורי גורסים כאן : " הציב ימינו כצר " . כך או כך , ימינו של האל שהיתה פסיבית בפסוק ג מופנית עתה כנגד ישראל . ה ' פועל הן כ " אויב " והן כ " צר " , שתי מלים נרדפות ( כגון תהילים עד , י ) , וזאת כדי להעצים את רושם מידת נחישותו לפגוע בעם . ה ' עצמו הורג את " כל מחמדי עין " , היפים והיקרים שבבני העם , כך לדוגמא יחזקאל כד , טז : " הנני לוקח ממך את מחמד עיניך במגפה " , והשוו עוד פרק א , פסוקים ז , יא . " אוהל בת ציון " הוא כינוי למקדש , נוסף על אלה שנזכרו בפסוק הפותח : " תפארת ישראל " , " הדום רגליו " . גם לאוצר מילות הכעס - " אף " , " עברה " ו " חרי אף " - נוסף מונח חדש : " חמה " . החמה נובעת , שופעת ונשפכת , כפי שהוא גם בפסוק " שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך " ( ירמיה י , כה ) . ואם בסיום הפסוק הקודם האש " אכלה סביב " , עתה היא הגיעה אל המרכז ממש , " באוהל בת ציון שפך כאש חמתו " . ימין יד ימינם של מרבית בני האדם היא ידם החזקה , הפועלת , וגם ימין ה ' נתפסת כיד שבה יכה את אויביו , כגון : " ימינך ה ' נאדרי בכוח ימינך ה ' תרעץ אויב " ( שמות טו , ו ) . יד ימין היא המורמת לשבועה : " אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני " ( תהילים קלז , ה ) , ואף ה ' נשבע כן : " נשבע ה ' בימינו ובזרוע עוזו " ( ישעיה סב , ח ) . הימין מסמלת גם את הצדק , כנאמר לאלוהים : " צדק מלאה ימינך" ( תהילים מח , יא ) , ואכן בגרמנית , Recht ימין , הוא אף משפט וצדק , ובאנגלית right הוא ימין וגם נכון וצודק . כיוון שמבטו של העברי הקדום כלפי העולם היה מופנה אל המזרח , לכיוון השמש העולה , אזי הדרום עבורו הוא " ימין" ( והיפוכו " שמאל " הוא הצפון [ ובערבית : שימאל ]) , וראו " צפון וימין אתה בראתם " ( תהילים פט , יג ) . הכינויים " ימין " ו " שמאל " בעולם הפוליטי נולדו באסיפה הלאומית הצרפתית ( במאה השמונה - עשרה ) שבה ישבו השמרנים לימין היושב ראש , ואילו המהפכנים שצידדו בביטול המלוכה ובשינויים חברתיים ישבו לשמאלו . עם הזמן נתפס הימין כנוטה לקפיטליזם ולשמרנות , בעוד שהשמאל נעשה לכינוי למפלגות הליברליות הנוטות לשינוי ולסוציאליזם .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help