sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

ט . היש תקוה ? קינות המגילה מגיעות אלינו מלב המאפליה , מתהומות הייאוש , ואף על פי כן ניתן לשמוע בהן גם צליל - ולו עמום וקלוש - של תקוה . בכל הקינות באה לביטוי ההכרה כי ה ' הוא שגרם לאסון . בקינה הראשונה אומר זאת המקונן : " כי ה ' הוגה ( = ציער ) " ( פסוק ה ) , וירושלים חוזרת אחריו : " אשר הוגה ה ' ביום חרון אפו " ( פסוק יב ) . בחלקה הראשון של הקינה השנייה ( פסוקים א - ח ) משמיע המקונן דברים קשים על מעשי ה ' , כגון : " בילע אדוני ולא חמל " ( פסוק ב ) , או " היה אדוני כאויב בילע ישראל " ( פסוק ה ) . בקינת היחיד ( פרק ג ) הוא משמיע דברים חמורים כלפי ה ' בחלק הפותח את הקינה ( פסוקים א - יח ) , כגון : " דב אורב הוא לי ארי במסתרים ... דרך קשתו ויציבני כמטרא לחץ " ( פסוקים י - יב ) . גם לתחינתו של המקונן המבקש רחמים אין ה ' נכון להקשיב : " גם כי אזעק ואשווע שתם תפילתי " ( פסוק ח ) . גם הקינה הרביעית אינה נרתעת מלתלות בה ' את הרעה : " כילה ה ' את חמתו שפך חרון אפו ויצת אש בציון ותאכל יסודותיה " ( פסוק יא ) , ובפסוק הנועל את הקינה החמישית ואת הספר כולו אומר המקונן לאלוהים : " כי אם מאוס מאסתנו קצפת עלינו עד מאוד " ( ה , כב ) . ח . צידוק הדין האמונה באל ובצדקת דרכו מעניקה תעצומות נפש לבני האדם להתמודד עם תהפוכות הגורל , עם אסונות אישיים ולאומיים גם יחד . שאלתו הרטורית של אברהם , " השופט כל הארץ לא יעשה משפט " ( בראשית יח , כה ) , המניחה כי ברור כי יעשה משפט וברור שמשפטו יהא משפט צדק , מבטאת היטב את התפיסה הרווחת במקרא על ספריו וסוגותיו - מן ההיסטוריוגרפיה ועד הנבואה , ומן המזמורים ועד ספרות החכמה . טראומת החורבן חייבה תגובה במסגרת האמונה בעיקרון השכר והעונש ובצדקת האל . האסון לא נפל על עם ישראל כך סתם , ואף לא בשל חולשתו : אלוהים הוא שהעניש אותו , ומכאן גם יסוד התקוה : מי שכעס והעניש יוכל גם לסלוח ולהשיב עטרה ליושנה , במיוחד אם יפיק העם לקח וישוב בתשובה . מתברר שבכל חמש הקינות שבמגילת איכה ניתן ביטוי לנושא צידוק הדין , שבבסיסו , כאמור , הכרה בחטא ובצדקת העונש . בקינה הראשונה מתאר המקונן את עליבותה של העיר המואנשת , ואז מגלה את אוזננו ואומר : " כי ה ' הוגה ( = העציב ) על רוב פשעיה" ( פסוק ה ) , ושוב הוא מזכירנו : " חטא חטאה ירושלים על כן לנידה היתה " ( פסוק ח ) . והנה , אין דומה אמירה בגוף שלישי לאמירה בגוף ראשון , לדבריה של ירושלים המודה בחטאה שלה : " נשקד עול פשעיי בידו ישתרגו עלו על צווארי " ( פסוק יד ) . תחושה של חנק אופפת את ירושלים , והיא מודעת לסיבתה , והיא אף מכריזה באופן הבוטה ביותר : " צדיק הוא ה ' כי פיהו מריתי " ( פסוק יח ) . בסיום הקינה שבה ירושלים ומזכירה את חטאה כחלק מקריאתה לאלוהים שיבוא וינקום את נקמתה : " תבוא כל רעתם לפניך ועולל למו כאשר עוללת לי על כל פשעיי " ( פסוק כב ) . מדובר אפוא בקינה זו בפשעה של ירושלים ( תיבה שמשמעותה הבסיסי הוא מרד ) , בחטאה ומריה , אף שאין כל הסבר במה התבטאו כל אלה . הקינה השנייה ממעטת לעסוק בצידוק הדין , אך יש בה ביטוי להכרת החטא וזאת בדברי המקונן אל ירושלים : " נביאייך חזו לך שווא ותפל ולא גילו על עוונך להשיב שבותך " ( פסוק יד ) . מדובר אפוא בחטא כפול , חטא הנביאים שעשו את מלאכתם רמייה , עודדו את העם במקום לחשוף את חטאיהם נוכח עיניהם ולגרום להם לחזור בתשובה , וכן חטאם של התושבים ( " עוונך " ) אשר טיבו אינו נזכר . הקינה השלישית היא ברובה קינת יחיד ובה מציין המקונן : " מה יתאונן אדם חי גבר על חטאיו " ( פסוק לט ) , היינו : צריך האדם לקבל על עצמו את התוצאות הנובעות מחטאו . בעקבות פסוק זה נשמעת מיד קריאת הרבים , המכירים בחטאם ונכונים לחזור בתשובה : " נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה '" ( פסוק מ ) , אך לצד הודאתם החד משמעית " נחנו פשענו ומרינו " ( פסוק מב ) - שוב עניין של מרד - נשמעת מיד גם טרונייתם כי ה ' הכביד עליהם את עולו : " אתה לא סלחת " ( שם ) . כאשר שב היחיד ונושא את דברו , הוא משלב בין הצהרה על חטאו לבין בקשת נקם מאויביו : " ראית ה ' עוותתי שפטה משפטי . ראיתה כל נקמתם כל מחשבותם לי " ( פסוקים נט - ס ) , כלומר : כשם שלא התעלמת מחטאיי והענשת אותי , הענש גם את אויביי . הקינה הרביעית שבה לעסוק בחטא כפול : חטאו הנורא של העם : " ויגדל עוון בת עמי מחטאת סדום " ( פסוק ו ) , וכן ( כמו בקינה השנייה ) חטאם של הנביאים , והיא מצרפת אליהם גם את הכהנים : " מחטאות נביאיה עוונות כהניה השופכים בקרבה דם צדיקים" ( פסוק יג ) , וכאן אין חטאם של נציגי האלוהים מוגבל להימנעות מהטפת מוסר ; הם הם הנוראים שבפושעים . בסיומה של הקינה באות המילים " תם עוונך בת ציון " ( פסוק כב ) - כש " העוון " כאן הוא החטא והעונש גם יחד . עונש על חטאים יהא מכאן ואילך עונשה של בת אדום בלבד ( שם ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help