sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:152

פרק ג פסוקים מו - מח פסוק מו : פצוּ עלינוּ פיהם כל איבינוּ : פסוק מז פחד ופחת היה לנוּ השאת והשבר : פסוק מח : פלגי מים תרד עיני על שבר בת עמי : פסוק מו : הפסוקים הפותחים באות פ " ה קודמים בקינה זו לפסוקים שראשיתם באות עי " ן ( ראו במבוא , סעיף ה , וכן לעיל ב , טז ) . בכמה מכתבי היד של תרגום השבעים ובתרגום הסורי מובאים הפסוקים על פי סדרו המקובל של הא " ב . פסוקנו חוזר על דברים שאמר המקונן לבת ציון בקינה השנייה : " פצו עלייך פיהם כל אויבייך " ( פסוק טז ) , וראו בפירוש שם . התרגום הארמי מוסיף , כי פתיחת פי האויבים היתה כדי " למגזר עלינא גזירן בישין" ( = לגזור עלינו גזירות רעות ) . פסוק מז : הצירוף " פחד ופחת " ( חריזה של משקל וצלילים [ וראו לעיל הפירוש ל - ב , ה ]) מופיע גם בדברי ישעיהו , המפרש את הצירוף " פחד ופחת " ואף מוסיף עליו את תיבת " פח " : " פחד ופחת ופח עליך יושב הארץ . והיה הנס מקול הפחד יפול אל הפחת והעולה מתוך הפחת ילכד בפח " ( כד , יז - יח [ והשוו ירמיה מח , מג - מד ]) . " פחת " היא בור , שוחה , כפי שמסופר על אבשלום לאחר שמצא את מותו : " וישליכו אותו ביער אל הפחת הגדול " ( שמואל - ב יח , יז ) , ואילו " פח " הוא מלכודת , הנזכרת גם בקשר לציד בעלי חיים : " התיפול ציפור על פח הארץ ומוקש אין לה היעלה פח מן האדמה ולכוד לא ילכוד " ( עמוס ג , ה ) . צירוף צלילי נוסף בפסוק זה הוא " השאת והשבר " . " שאת " היא מילה יחידאית במקרא , הגזורה כנראה מן השורש שא " ה , שעניינו שממה . אל תיבת " שבר " שמשמעותה אסון , מכה ( השוו : " אוי לי על שברי נחלה מכתי " [ ירמיה י , יט ]) מצטרפת בכמה וכמה פסוקים המילה " שוד " , ליצירת צירוף צלילי נוסף , כגון : " לא ישמע עוד חמס בארצך שוד ושבר בגבולייך " ( ישעיה ס , יח ) . פסוק מח : הפסוק האחרון בחלקה השלישי של הקינה שב ונוקט בלשון יחיד . המקונן משיב לציבור על דבריהם ונותן ביטוי להזדהותו עם סבלו של הכלל . למטאפורה לבכי , " פלגי מים " , השוו : " פלגי מים ירדו עיניי על לא שמרו תורתך " ( תהילים קיט , קלו ) . ה " פלג " הוא מקור מים , מעיין או יובל , והוא בא להדגיש את עוצמת הבכי ושפע הדמעות . וראו עוד לעיל על השימוש בפועל יר " ד לשם תיאור פריצת הדמעות מן העיניים : " על אלה אני בוכייה עיני עיני יורדה מים " ( א , טז ) . בכיו של המקונן אינו על צרתו האישית אלא על צרת הרבים , " על שבר בת עמי " . השוו ב , יא : " כלו בדמעות עיניי ... נשפך לארץ כבדי על שבר בת עמי " . מילת " שבר " משמשת אפוא חיבור בין סיום דברי הציבור , " השאת והשבר " , לבין דבריו של היחיד .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help