sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:218

פרק ה פסוק ג יתוֹמיםהיינוּ ואין ( אין ) אָב אמתינוּ כאַלמנוֹת : ההסלמה במצבם של המקוננים נמשכת : מאובדן רכוש ( כאמור בפסוק הקודם ) לאובדן אבי המשפחה , מטה לחמה הראשי או אף היחיד , ואפשר שבמעבר מ " נחלה " ל " אב " מהדהד גם זכר הצירוף " נחלת אבות " ( ראו מלכים - א כא , ג ) . " יתום " בלשון מקרא הוא מי שאביו מת , ראו : " יהיו בניו יתומים ואשתו אלמנה " ( תהילים קט , ט ) וכן : " יגזלו משד ( = שד ) יתום " ( איוב כד , ט ) , היינו מי שאב אין לו , ובאים ומפרידים אותו מאמו מיניקתו . האם במילות הרישא של הפסוק מסתתרת משמעות נוספת ? האם ב " אב " מתכוונים המקוננים גם לאלוהים אשר נטש אותם ? לכינוי " אב " לאלוהים ראו לדוגמא : " אתה ה ' אבינו " ( ישעיה סג , טז ) . המדרש ( שמות רבה מו , ה ) אכן מביא את פסוקנו כראיה כי יחסי עם ישראל ואלוהים הם כיחסי בנים ואביהם , והכינוי " אבינו מלכנו " לאלוהים ידוע מסידור התפילה ומספרות חז " ל גם יחד . המבנה " יתומים ... אין אב " , הוא כפל דבר במילים שונות לשם חיזוקו , כמעין תקבולת ניגודית , וראו דברי ר ' יוסף כספי : ' " יתומים היינו אין אב ' כטעם ' בתולה ואיש לא ידעה ' ( בראשית כד , טז ) , וכן ' וחיו ולא ימותו ' ( במדבר ד , יט ) , ' כי מת אתה ולא תחיה ' ( ישעיה לח , א ) " . אם העותרים יתומים מאב , הרי שאמותיהם אלמנות . הצירוף " יתומים " ו " אלמנות " הוא רווח במקרא , כגון בקללה : " והרגתי אתכם בחרב והיו נשיכם אלמנות ובניכם יתומים " ( שמות כב , כג ) או : " על כן על בחוריו לא ישמח ה ' ואת יתומיו ואת אלמנותיו לא ירחם " ( ישעיה ט , טז ) . האות כ " ף במילה " כאלמנות " היא כ " ף החיזוק , ראו לעיל א , כ : " מחוץ שיכלה חרב בבית כמוות " ( ושם דוגמאות נוספות ) . התרגום הארמי לפסוק מבין את האות ככ " ף הדימוי וקובע כי הנשים אינן אלמנות ממש אלא נשים שבעליהן נטשו אותן ולא ברור להן אם הם בחיים אם לאו , והריהן עגונות , אשר אפשר שבעליהן עוד ישובו אליהן . מדרש תהילים ( סח , ג ) עושה שימוש בכ " ף הדימוי גם בקשר לתיבת " יתומים" וקובע : ' " כאלמנות ' - ולא אלמנות ממש , אלא כאישה שהלך בעלה למדינת הים , ודעתו לחזור אליה , ולא יתומים ממש , אלא כקטנים שהלך אביהם למדינת הים ואין מי שיפרנס אותם " . יתום ואלמנה היתום והאלמנה - ובפסוקים רבים נוסף עליהם אף הגר - הם היסודות החלשים בחברה הזקוקים דרך קבע להגנה ולסיוע , שכן " שלושתן עלובים ועניים " ( מדרש תהילים קמו , ט ) . המקרא מציג את האלוהים כמגינם של אלה , שכן הוא " אבי יתומים ודיין אלמנות " ( תהילים סח , ו ) והריהו " עושה משפט יתום ואלמנה ואוהב גר לתת לו לחם ושמלה " ( דברים י , ח ) . חוקי התורה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help