sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

חילופי הדוברים , חילופים המשווים לקינות אופי דרמטי ושוברים את המבנה הצפוי המתבטא באקרוסטיכון . בחלקה הראשון של הקינה הראשונה ( פסוקים א - יא ) מתנה המקונן את מר גורלה של ירושלים המדומה לאישה , והנה , כאשר הוא מציגה בשיא עליבותה , היא פורצת אל דבריו : " ראה ה ' את עוניי כי הגדיל אויב" ( פסוק ט ) , והיא אף מסיימת חלק זה , ושוב בקריאה לה ' כי יראה את מצבה : " ראה ה ' והביטה כי הייתי זוללה " ( פסוק יא ) . בחלקה השני של הקינה הדוברת היא ירושלים , לעיתים אל " עוברי דרך" ( פסוקים יב - טז ) , לעיתים אל " כל העמים " ( פסוקים יח - יט ) ולעיתים אל ה ' ( פסוקים כ - כב ) , אך המקונן פורץ אל תוך דבריה ושב ומציג אותה בחולשתה ( בסיומו של פסוק יז ) . בקינה השנייה שוב מקונן המקונן על גורל ירושלים , על כעסו של ה ' עליה ועל תוצאותיו . אך כשהוא אומר " הורידו לארץ ראשן בתולות ירושלים " ( פסוק י ) , נשמע קולה של העיר המדומה לאישה המעידה על בניה : " כלו בדמעות עיניי " ( פסוק יא ) . ולאחר שהמקונן פונה אל ירושלים ומפציר בה להתפלל לה ' , " שפכי כמים לבך נוכח פני אדוני שאי אליו כפייך על נפש עוללייך העטופים ברעב בראש כל חוצות " ( פסוק יט ) , נענית ירושלים לאתגר וקוראת אליו : " ראה ה ' והביטה למי עוללת כה " ( פסוק כ ) . ירושלים אף מרחיקה לכת : המקונן עורר אותה להתפלל על רעב הפעוטות , והיא מציגה את אכילתם ביד אמותיהם : " אם תאכלנה נשים פרים עוללי טיפוחים " ( שם ) וממשיכה ומונה את גורלם המר של שאר התושבים , עד תום המזמור . הקינה השלישית היא קינת היחיד על סבלו , שדומה כי אינה קשורה כלל למאורעות החורבן והגלות . אך דבריו , " מה יתאונן אדם חי גבר על חטאיו " ( פסוק לט ) , מעוררים את הרבים לפשפש במעשיהם ולהזכיר את חטאיהם שלהם ( פסוקים מ - מב ) , ובהזדמנות זו גם להתלונן על הענשתם מידו הקשה של האלוהים ( פסוקים מג - מח ) . העונש שבא עליהם הוא עונש לציבור כולו , כפי שמתברר מסיומו של חלק זה , השב ומתחבר אל קינת היחיד המקונן על " שבר בת עמי " ( פסוק מח ) . בקינה הרביעית - המתארת את סבל התושבים : מוות , רעב והשפלה - מתערבים אנשי ירושלים , ובגוף ראשון רבים הם מספרים על ציפייתם שנכזבה לעזרתה של מצרים , על תחושת הסכנה בעיר ועל לכידת הבורחים ממנה , וראש להם המלך ( פסוקים יז - כ ) . המקונן שב ומשמיע את קולו בסיום המזמור בפנייה לבת אדום ולבת ציון , פנייה הנושאת עמה בקשת נקם בראשונה והבעת תקוה לאחרונה ( פסוקים כא - כב ) . הקינה החמישית , שאינה בנויה כאקרוסטיכון , נשמעת כולה מפי הרבים המתחננים לה ' לזכור את סבלם הגדול ולחדש את ימיהם כקדם . היו שהעלו את הסברה , כי חילופי הקולות המדברים בקינות מעידים על התרחשות פולחנית , על דיאלוגים שבוצעו בציבור , במקדש , אך בשנים שבהן נתחברו הקינות המקדש כבר חרב , ותחליף לו לא היה , ויש לראות אפוא את הקינות כיצירות דרמטיות שבכתב ולא כיצירות שנועדו מלכתחילה לביצוע בציבור . " תשעה באב " , גלויה ועליה הדפס של יצירתו של האומן היהודי - פולני מאוריצי טרבץ' ( . ( 1941 - 1861 הגלויה הופקה על ידי חברת " לבנון " במוסקבה בשנת . 1903

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help