sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

שנאמר עליו כי הוא " נאחז בסבך בקרניו " ( בראשית כב , יג ) , או " קרנה של תורה , דכתיב ' קרניים מידו לו ' ( חבקוק ג , ד ) " - פסוק הנדרש על הופעת האל בשעת מתן תורה . וממשיך המדרש ואומר כי " כולן היו נתונות בראשן של ישראל , וכיוון שחטאו ניטלו מהן , הדא הוא דכתיב ( = זה הוא שכתוב ) ' גדע בחרי אף כל קרן ישראל ' , וניתנו לאומות העולם ... וכשישראל עושין תשובה הקדוש ברוך הוא מחזירן למקומם " , וכך יהיה בדורו של משיח שנאמר עליו בשירת חנה " ויתן עוז למלכו וירם קרן משיחו " ( שמואל - א ב , י ) . ועוד קרן ... משרדי " קרן אבי חי " , שספר זה יוצא בחסותה , נמצאים בירושלים , בקרן הרחובות המלך ג ' ורג ' וקרן קימת לישראל . האחרונה מלווה את תולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל מזה דורות . את הרעיון להקמת קרן קימת לישראל הגה פרופ ' צבי הרמן שפירא בוועידה הציונית בקטוביץ ' בשנת , 1884 והיא הוקמה בשנת 1901 במסגרת הקונגרס הציוני החמישי . שמה של הקרן שאול מן המשנה ( פאה א , א ) המונה " דברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה , והקרן קימת לו לעולם הבא " , היינו נכסים שאדם מקבל עליהם לכאורה רק את הריבית בעולם הזה , בעוד שהם עצמם ממתינים לו כשכר לעולם הבא . וזכורה לטוב הקופסה הכחולה שהוצבה בבתים פרטיים ובמוסדות חינוך כדי לעודד תרומות , ולו הקטנות ביותר , לשם קניית אדמות בארץ והכשרתן ליישוב . עם הקמת המדינה נשתנה יעודה של הקרן והיא החלה לעסוק בפריצת דרכים וסלילתן , בהכשרת קרקעות והשבחתן , בייעור ובהקמת מאגרי מים . סמלה החדש של הקרן הוא בצבעי חום - המסמל את הקשר לקרקע , ירוק - המסמל את פעולתה לייעור הארץ , וכחול - הרומז לפעילותה לטובת משק המים . " השיב אחור ימינו" על המילים " השיב אחור ימינו מפני אויב " אומר ר ' עזריה במדרש איכה רבה : " כיוון שגרמו עוונות ונכנסו שונאים בירושלים נטלו גיבוריהם של ישראל וכפתו ידיהון לאחוריהון , אמר הקדוש ברוך הוא : ' עמו אנכי בצרה ' כתבתי בתורה ( למען האמת : תהילים צא , טו ) ועכשיו בניי שרויין בצער ואני ברווח ? כביכול ' השיב אחור ימינו '" . כך נתפסות מילים אלו לאו דווקא כמעשה שפגע בעם ישראל , כשהתיר האלוהים לגויים להיכנס לעיר ולהחריבה , אלא כביטוי להזדהותו עם סבל העם וגיבוריו . שבר הפסוק " עמו אנכי בצרה " משמש בספרות חז " ל לא אחת ולא שתיים להבעת הרעיון כי האלוהים לא נטש את עמו , וגם כשזה נתון בצרה ניצב האל לידו וסובל כביכול כמוהו . רעיון זה , שיש בו מן הנחמה , " כי לא יטוש ה ' עמו " ( תהילים צד , יד ) , מסביר , למשל , מדוע התגלה ה ' למשה מן הסנה , " ממקום צר " דווקא ( שמות רבה א , ה ) , בשעה שהיו בני ישראל בצרה , לחוצים וסובלים מיד המצרים . כן לומד מדרש איכה רבה משבר פסוק זה על כך שהאלוהים גם ירד עם עמו לבבל ( ובסיס דבריו האמור בישעיה מג , יד : " כה אמר ה ' ... למענכם שילחתי בבלה " ) . ובוודאי לעניין זה כיוון הרב אליעזר ברקוביץ , שעסק רבות בשאלת האמונה באלוהים לאור מוראות השואה , כאשר כינס את תובנותיו בספר ששמו " עמו אנכי בצרה - יהדות בגטאות ובמחנות ההשמדה" ( ירושלים תשס " ו ) . " קרן קימת לישראל " , כרזה מעשה ידי פרדריק ו ' קאהן ( בשליש הראשון של המאה העשרים ) ובמרכזה קופסת ההתרמה למפעלי הקרן .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help