sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:151

ענן ותפילה על החכם רבא מסופר ( ברכות לב ע " ב ) שבימים מעוננים לא היה גוזר על תענית ציבור משום שהתפילה , לטענתו , לא תגיע ביום זה ליעדה , והוא מביא ראיה לדבריו מפסוק מד . ואילו על ר ' עקיבא מסופר שבשעה שעמד למשפט לפני הנציב הרומאי , טורנוסרופוס , היה מתפלל יחד עם תלמידו ר ' יהושע הגרסי , ואז " ירד ענן והקיפן . אמר ( = יהושע הגרסי ) ' דומה אני שלא ירד ענן והקיף אלא כדי שלא תישמע תפילתו של רבי ' , דכתיב ' סכותה בענן לך מעבור תפילה '" ( איכה רבה לפסוק מד ) , ואכן תפילתו של ר ' עקיבא לא נענתה וסופו שהוצא להורג בעינויים קשים . מדרש ספרי במדבר ( פיסקה מב ) מצביע בקשר לפסוקנו על סתירה כביכול העולה מפסוקי מקרא : " כתוב אחד אומר ' שומע תפילה עדיך כל בשר יבואו ' ( תהילים סה , ג ) , וכתוב אחד אומר ' סכותה בענן לך מעבור תפילה ' . כיצד יתקיימו שני מקראות הללו ? עד שלא נחתם גזר דין - ' שומע תפילה ' , משנחתם גזר דין - ' סכותה בענן לך '" . " יהודי מלוכלך" הכינוי האנטישמי הרווח " יהודי מלוכלך " ( ודומיו : " יהודון מסריח " וכיוצא באלה ) נשמע רבות במהלך ההיסטוריה , אך גם בימינו יש לו עדיין מהלכים . הסופר הצרפתי אמיל זולא , במכתבו המפורסם " אני מאשים " ( - ( 1898 מכתב שבו יצא כנגד משפטי המרמה שנוהלו בצרפת כנגד אלפרד דרייפוס - אמר בין השאר , כי דרייפוס היה " קרבן לרדיפתם של מי שכונו ' יהודים מלוכלכים ' - רדיפה שהיא חרפה לימינו " . והנה דומה שיסודו של כינוי גנאי זה בתפיסת היהודי ודימויו כבר בעולם היווני - רומי הקדום . קליאומדס , יווני שחיבר ספר אסטרונומי במאה השנייה לפני הספירה , לועג להשקפותיו האסטרונומיות של אפיקורוס ומביא ביטויים מספרו של זה האמורים להעיד , לדעתו , על נחיתותו כאדם וכסופר . על ביטויים אלה הוא מעיר : " וקצתם שאולים מבית הכנסת ומפי הקבצנים הניצבים על פתחו , אלה הם ביטויים השגורים בפי היהודים ומקולקלים הם ושפלים הרבה מן הרמשים " . ( על דימוי היהודים בעיני שונאיהם לבעלי חיים מטונפים ומשוקצים ניתן לומר רבות . ) והנה דומה כי גם המדרש נותן ביטוי לתפיסה זו של היהודי בעיני אחרים . במדרש איכה רבה ( ג , יד ) מתואר מחזה שהוצג בתאטרון רומי אשר במהלכו היו " מכניסים את המימוס ( = ליצן ) לתיאטרון שלהם וראשו גלוח , והן אומרים אלו לאלו : ' על מה ראשו של זה מגולח ? ' והם אומרים : ' היהודים הללו שומרי שבתות הן , וכל מה שהם יגעים כל ימות השבת אוכלים בשבת , ואין להם עצים לבשל בהם והם שוברים מיטותיהם ומבשלים בהם , והם ישנים בארץ ומתעפרים בעפר וסכין בשמן ולפיכך השמן ביוקר '" , רוצה לומר : זללנותם של היהודים בימי השבת מביאה אותם לשכב על הארץ , כבעלי חיים , וכשראשם מתמלא בכינים הם קונים את מלאי השמן כדי לסוך בו , וכך עולה מחירו , ואותו ליצן מסכן אינו יכול לקנות כמוהו ולכן הוא מגלח את שערותיו . כמה וכמה טענות אנטישמיות מובהקות עולות מקטע קצר זה : גרגרנות , חוסר תרבות המתבטא בשבירת המיטות ובשינה על הארץ כבעלי חיים , לכלוך ואף גרימה למחסור ולהעלאת מחירים , שמהם סובלים בראש ובראשונה הגויים . פתיחת קינות תשעה באב הראשונה בקינות של שחרית בתשעה באב במנהג אשכנז נתחברה בידי ר ' אלעזר הקליר וזו פתיחתה : " שבת סורו מני שמעוני עוכריי / סחי ומאוס השימוני בעדרי חבריי " , ורצונו לומר : שבת משוש לבנו ( השוו ה , טו ) כיוון ששונאיי ( הם " עוכריי " ) קראו לאחרים לסור ממני , ובקרב אומות העולם ( הם " עדרי חבריי " ) הציגו אותנו כסחי וכמאוס . איור על חבילת גרעיני חמניה ( ניו יורק , 2008 ) העושה שימוש בוטה בדימוי האנטישמי של היהודי המלוכלך . הכיתובים ברוסית : " שלום מישראל " ו " יריקה בכל מקום " .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help