sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

פרק ב פסוק ג גדע בחרי אַף כל קרן יש ׂראל השיב אָחוֹר ימינוֹ מפני אוֹיב ויבער ביעקב כאשׁ להבה אָכלה סביב : כעסו של אלוהים הולך ונמשך , והפעם הוא מכונה " חרי אף " ( לביטוי זה ראו עוד ישעיה ז , ד ) כשתיבת " אף " אמורה להחזיר את הקורא אל תיבת " אפו " שבפסוק הראשון . בזעמו " גדע " ה ' " כל קרן ישראל " . הקרן היא סמל לכוח - כגון : " ויתן עוז למלכו וירם קרן משיחו" ( שמואל - א ב , י ) - ואף לכבוד , כגון : " קרנו תרום בכבוד " ( תהילים קיב , ט ) , וכך הבין מילה זו התרגום הארמי . משנגדעה קרנו נותר אפוא עם ישראל כשהוא חסר כבוד וחסר כוח גם יחד . לגדיעת קרן ראו גם : " נגדעה קרן מואב וזרועו נשברה " ( ירמיה מח , כה ) . " ימינו " של ה ' , ידו החזקה , היא ביטוי לכוחו ( וראו בפסוק הבא ) , אך זו לא סייעה הפעם לישראל במלחמתו נגד אויביו ; נהפוך הוא : ה ' " השיב אחור ימינו מפני אויב " , הסיג את ידו , כעולה מן הצירוף " השיבני אחור " ( לעיל א , יג ) , והשוו במיוחד אל קינה אחרת על חורבן ירושלים ומקדשה : " למה תשיב ידך וימינך" ( תהילים עד , יא ) . הסגת היד אחור פינתה את הדרך בפני האויבים . אלוהים לא הסתפק בכך אלא גם שרף את העיר והעם באש : " ויבער ביעקב כאש להבה אכלה סביב " . הפועל " ויבער " הוא פועל עומד ואולי נושאו הוא " חרי אף " האל , אך יתכן שמשמעותו כאן היא כפועל יוצא , וכדברי ר ' יוסף כספי האומר : " היותר נכון אצלי שהוא [ פועל ] יוצא והוא רמז לה '" , כאילו נאמר " ויבער " . קיים קשר ענייני - לשוני בין השורש חר " ה - שממנו נגזר " חרי אף " - שבראש הפסוק , לבין הבעירה שבסיומו , בין הכעס האלוהי ובין תוצאתו , והשוו לעיל : " אשר הוגה ה ' ביום חרון אפו . ממרום שלח אש בעצמותיי " ( א , יב - יג ) . לצירוף " אש להבה " , שעניינו באש לוהטת וחמה במיוחד , ראו גם : " בוער כאש להבה " ( הושע ז , ו ) . האש " אכלה סביב " , כי השורש אכ " ל הוא לשון רווחת לכיליון באש ( כגון שמות ג , ב : " והנה הסנה בוער באש והסנה איננו אוכל " ) . אש זו מכתרת את קרבנותיה מכל צד ואלה לא יוכלו לנוס מפניה , וראו : " ופקדתי עליכם כפרי מעלליכם נאום ה ' והצתי אש ביערה ואכלה כל סביביה " ( ירמיה כא , יד ) . עשר קרנות הן על פסוקנו נאמר במדרש איכה רבה כי הוא מתקשר אל שורה של פסוקים המזכירים קרן , שהראשון שבהם בא בקורות אברהם , והאחרון בהם עניינו במשיח : " עשר קרנות הן : קרנו של אברהם , קרנו של יצחק , קרנו של יוסף , קרנו של משה , קרנה של תורה , קרנה של כהונה , קרנה של לוויה , קרנה של נבואה , קרנו של בית המקדש , קרנו של ישראל , ויש אומרים קרנו של משיח " , והולך המדרש ומוכיח טענה זו בעזרת פסוקים שונים - לא פעם בסיוע מדרשים ורמזי מדרשים - כגון הזכרת האיל בעקידת יצחק ,

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help