sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

ז . חילופי קולות הדוברים במגילה תופעה המשותפת לכל ארבע הקינות הראשונות במגילה היא אינו צריך לדאוג לחומרי הבניין , בונה הוא מן החומרים אשר הוכנו לו את בנייניו המשוכללים ... בגבולות הצורה , על ידי שינויים , צירופים , גיוונים , מצליח הוא לעצב את אופיו האינדיבידואלי ואת אופי התקופה " ( בתוך : פרנצ ' סקו פטררקא , מבחר שירים , ספריית פועלים , . ( 1953 דברים אלו כוחם יפה גם לגבי שימושן של הקינות שבמגילת איכה באקרוסטיכון . מעבר לכך יש האומרים כי אקרוסטיכון ההולך מראש האל " ף - בי " ת ועד סופו הוא ביטוי לשלמות . כך לדוגמא מבטא מזמור אקרוסטיכוני המדבר בתכונות האלוהים את שלמותו של האל ( כגון מזמור קיא ) , מזמור אחר , המשבח את תכונות הצדיק , מבטא את שלמותו שלו ( מזמור קיב ) , והשיר " אשת חיל " מציג לקורא את שלמותה של זו ( משלי לא , י - לא ) . עניינה של הקינה האלפביתית לפי חז " ל להציג את הרוע השלם , המוחלט : " ראו כל הדורות וכל האותיות וכל הבריות שבעולם , עליונים ותחתונים , ועמדו על הצרות ועל הרעות שהגיעו לישראל " ( מדרש תדשא , כ ) . חיבור יצירה באקרוסטיכון מסייע בוודאי למי שמבקש לומר אותה מזיכרונו , על פה ( וראו דברי בעל מדר לקח טוב : " למה נאמרו קינות באל " ף בי " ת ? כדי שיהיו נגרסים בפי המקוננים " ) , אך אפשר שכבלי האקרוסטיכון בפרקים א - ד של מגילתנו נועדו גם לסייע למקוננים להתמודד עם הכאב והצער העצומים , הכאוטיים , ולתת להם סדר ומבנה ואף לשים להם גבולות . בפרקים ב , ג , ד באה האות פ " ה קודם לאות עי " ן , שלא כמקובל בא " ב שלנו . כמה מעדי הנוסח משנים והופכים בקינות את סדרם של פסוקים אלה . פ " ה קודמת לעי " ן גם בתרגום השבעים לשיר " אשת חיל " . בתהילים לד הסדר הוא עי " ן - פ " ה , אך רק עם היפוך סדר הפסוקים מתקבל טכסט הגיוני . גם בבן - סירא נא , יג - ל קודמת כפי הנראה פ " ה לעי " ן , ועדויות לסדר זה עולות מכתובת של אותיות מחרבת צרטה ( כשלושה ק " מ ממזרח לתל אפק ) שזמנה מן המאה הי״ב לפנה " ס , מכתובת מתל זית ( שפלת יהודה ) מן המאה העשירית לפנה " ס ומכתובת מכונתילת עג ' רוד שבצפון סיני מן המאה השמינית לפנה " ס . נתקיימו אפוא שתי מסורות שונות לגבי סדר הא " ב במה שנוגע לשתי אותיות אלה . ו . מבנה המגילה חמישה פרקים למגילה , ודומה שאין המספר מקרי אלא בא כנגד חמשת חומשי תורה וחמישה הספרים שבתהילים . בחלקה הראשון של הקינה הראשונה מתאר המקונן את הרעות שבאו על ירושלים ( פסוקים א - יא ) , וממחציתה השנייה , הניתנת בפיה של ירושלים , מתברר כי ה ' הוא אשר עולל את כל אלה בכעסו . קינה זו מסתיימת בקריאה לה ' לנקום , ובראשה המילים " ראה ה '" ( פסוקים כ - כב ) . הקינה השנייה פותחת בתיאור התוצאות שגרם להן כעסו של ה ' : " יעיב באפו אדוני את בת ציון השליך משמים ארץ תפארת ישראל " ( פסוק א ואילך עד פסוק ט , ראו גם פסוקים יז , כ - כב ) , אך עיקר ההמשך ( פסוקים י ואילך ) מתמקד בתיאור האסון . פרק ב מסתיים אף הוא בקריאה לה ' ובראשה " ראה ה '" ( פסוק כ ) , וגם בסיומו ציפייה לנקם : " תקרא כיום מועד מגוריי מסביב " ( פסוק כב ) . הקינה , המהווה את לב המגילה ( פרק ג ) , מביעה את כאבו של היחיד על צרתו שלו , אך מן הפסוקים מ - מח , הניתנים בפי הרבים , מבין הקורא כי גורל היחיד הוא כגורלו של הציבור - העם כולו . סיום פרק ג הוא בקריאה מובהקת לנקם : " תשיב להם גמול ה' כמעשה ידיהם ... תרדוף באף ותשמידם מתחת שמי ה '" ( פסוקים סד - סו ) . פרק ד , הפותח כפרקים א - ב ב " איכה " , שב ומתאר את צרת הרבים . נושא הרעב והקניבליזם , אכילת ילדים על ידי אמותיהם - נושא שעלה כבר בפרק ב : " אם תאכלנה נשים פרים עוללי טיפוחים" ( פסוק כ ) - מתבטא ביתר שאת בקינה הרביעית ( פסוקים ד - ה , ט - י ) . פרק ד אינו מסתיים בקריאה לנקם אלא בהבעת הוודאות כי האויב , בת אדום , ישלם על חטאיו , בעוד בת ציון תיפקד לטובה ( פסוקים כא - כב ) . ברי כי הפרק החמישי אכן ראוי לו לבוא בסוף המגילה . פרק זה כולו הוא תפילה , תחינה לה ' המושמת בפי הציבור , המונה את הרעות שבאו על ירושלים , אך סיומה חורג מן הרחמים העצמיים ומבטא את צערו על מראהו של הר ציון . עם זאת , שממת הר ציון אינה מעיבה על התקוה כי ה ' , שמושבו הנצחי בשמים , יחדש את ימי המתפללים כקדם . דומה כי התקוה המובעת בסיום הפרק החמישי ( המצטרפת לביטחונו של המקונן בסיום הפרק הרביעי ) היא שמונעת את הצורך להתגדר במבנה האקרוסטיכוני הנוקשה ; אכן , את האבל והצער יש לכבול , לתת להם צורה וגבול , אך מרגע שנובטת התקוה , ניתן לנטוש את הסבל האצור בחבלי המבנה ולפרוץ את גבולותיו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help