sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:149

[ מלכים - ב ג , ה ]) ומר " ה ( " תאשם שומרון כי מרתה באלוהיה " [ הושע יד , א ]) . צירופם יחדיו מביע את עוצמתה של המרידה . לדברי הווידוי מצמידים הדוברים בנשימה אחת את הקביעה ( ושמא הטרוניה ?) כי האלוהים לא סלח . אך האם ציפו לסליחה בטרם חזרו בתשובה ? התרגום הארמי אינו מתקשה בשאלה זו כשהוא מוסיף ואומר כי ה ' לא סלח לעמו " מן בגלל דלא הדרנא לוותך " ( = משום שלא שבנו אליך ) . המדרש ( אבות דרבי נתן , נו " ב , מז ) סבור לעומת זאת , כי יש להבין את הקשר שבין שני חלקי הפסוק כמבוסס על ההנחה , כי הוידוי ( " נחנו פשענו " ) חייב היה להביא לסליחת האל , שכן זו מעלתו וכבודו של האלוהים שהוא אל רחום וחנון ומוחל לבריותיו כשהם מודים בחטאם . נראה שכך יש להבין גם את דבריו הקצרים של מדרש איכה רבה לפסוק : "' נחנו פשענו ומרינו ' - כמידתנו , ' אתה לא סלחת ' - כמידותיך " , היינו : בניגוד למידותיך . חקירה משמעותו היסודית של השורש חק " ר היא ירידה לעומק , חפירה עד לתחתית , ובהשאלה בירור עניין עד ליסודותיו : " אם ימדו שמים מלמעלה ויחקרו מוסדי ארץ למטה " ( ירמיה לא , לז ) . החילוף חפ " ר - חק " ר מצוי בסיפורי ריגול , כגון בסיפור על מרגלי יהושע ביריחו , שם נאמר כי המרגלים באו " לחפור את הארץ" ( יהושע ב , ב ) , בעוד שבסיפור ריגול אחר נאמר כי " וישלחו בני דן ... אנשים בני חייל מצרעה ומאשתאול לרגל את הארץ ולחקרה ויאמרו להם לכו חיקרו את הארץ " ( שופטים יח , ב ) . על האלוהים נאמר שהוא " תהום ולב חוקר ובכל מערומיהם ( = מסתריהם של התהום והלב ) יתבונן " ( בן סירא מב , יח ) , ולאדם נאמר על השאיפה להגיע להכרת סודות היקום , אף זאת בשם בן סירא : " פליאה ממך מה תדע עמוקה משאול מה תחקור" ( ירושלמי , חגיגה ב , א ) . כן מצאנו חק " ר בקשר לבירור מעמיק של נושא כלשהו , כגון הדרישה ממי שנודע לו על עיר שכל תושביה סטו מדרך הישר : " ודרשת וחקרת ושאלת היטב " ( דברים יג , טו ) . על השיכורים נכתב בספר משלי שהם " באים לחקור מימסך" ( כג , ל ) , ביטוי שיש המפרשים אותו כי מטרתם לחקור , לרדת עד קרקעיתו של הכלי שממנו הם שותים . שם העצם " חקר " מבטא מעמקים : " הבאת עד נבכי ים ובחקר תהום התהלכת " ( איוב לח , טז ) , " שמים לרום וארץ לעומק ולב מלכים אין חקר " ( משלי כה , ג ) . הוא הדין בשם העצם היחידאי במקרא , " מחקר " , הבא בצורת הרבים : " אשר בידו ( = ביד ה ' ) מחקרי ארץ ותועפות ( = עוצמה , גובה ) הרים לו " ( תהילים צה , ד ) . מן המשמעות של " חקר " כעומק התפתחה המשמעות של סוף , גבול : " אלוהי עולם ה ' בורא קצות הארץ ... אין חקר לתבונתו" ( ישעיה מ , כח ) , וזו אף משמעות הפועל : " וינח שלמה את כל הכלים מרוב מאוד מאוד לא נחקר משקל הנחושת " ( מלכים - א ז , מז ) , היינו שלא נודע משקלם בשל כמותם הרבה . ספרות חז "ל מדברת רבות על חקירת עדים ( ראו למשל אבות א , ט ) , וחקירה מדוקדקת במיוחד מכונה " שבע חקירות " ( סנהדרין ה , א ) . יסורי אדם על שום מה ? מגילת איכה עוסקת רובה ככולה בייסורי נפש וגוף , וברוח פסוק מ בקינתנו קובע התלמוד ( ברכות ה ע " א ) בשם רבא ובשם רב חסדא : " אם רואה אדם שייסורין באין עליו - יפשפש ( = יבדוק היטב ) במעשיו , שנאמר ' נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה '' ; פשפש ולא מצא - יתלה [ את סיבת הייסורים ] בביטול תורה , שנאמר : ' אשרי הגבר אשר תייסרנו יה ומתורתך תלמדנו ' ( תהילים צד , יב ) . ואם תלה ולא מצא [ שביטל תורה ] - בידוע שייסורין של אהבה הם , שנאמר : ' כי את אשר יאהב ה ' יוכיח ' ( משלי ג , יב ) " . מתברר שלא כל סבל הוא תוצאה של חטא האדם . בין ירמיהו לאליהו ויונה את פסוק מב רואה המכילתא ( דרבי ישמעאל , בוא , פסחא א ) כביטוי של שבח לירמיהו , מחבר המגילה , בהשוואה אל אליהו ויונה : " שלושה בנים הם . אחד תבע כבוד האב ( = האלוהים ) וכבוד הבן ( = עם ישראל ) . ואחד תבע כבוד האב ולא כבוד הבן . ואחד תבע כבוד הבן ולא בכבוד האב " , והוא הולך ומסביר : " ירמיה תבע כבוד האב וכבוד הבן , שנאמר ' נחנו פשענו ומרינו אתה לא סלחת ' - לכך נכפלה נבואתו שנאמר ' ועוד נוסף עליהם דברים רבים ' ( ירמיה לו , לב ) " . ירמיהו חלק כבוד הן לעם , על שזה הודה על חטאו , וכן לאלוהים , בהזכירו את מידת הרחמים ואת יכולתו לסלוח ( אף שלא עשה כך במקרה זה ) . לעומת ירמיהו , שזכה בשל התנהגותו זו לנבואות נוספות , נענש אליהו שדיבר סרה בעם אך כיבד את האלוהים ( מלכים - א יט , יד ) בשילוח מעולם הנבואה . והוא הדין ביונה , שנענש באופן דומה על בריחתו אשר המדרש מבאר אותה , בדרכו , כנובעת מרצונו להגן על עם ישראל אך לא כיבדה את צו האלוהים .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help